meest recent
- 07:44Van Aert in Giro? "Onmogelijk", schat sportarts: "Nog eens vallen op die ribben kan dodelijk zijn"
- 06:41Wielerclub Wattage likt wonden in nieuwe aflevering: "Bescherm renners beter tegen de impact van een val"
- 00:52Dan toch nog geen voetbalpensioen? Dries Mertens lijkt door te willen gaan: "Zou dom zijn om nu te stoppen"
- 27/03Sep Vanmarcke zag "akelige" val vanuit ploegwagen: "Heel straf dat Van Aert eerst nog opzij kruipt"
- 27/03"Vive le vélo, leve de Ronde" gemist? Herbekijk de aflevering met Truyen en Vanmarcke op VRT MAX
- 27/03Vaste VAR-teams moeten play-offs in goede banen leiden: "Voor betere communicatie onderling en met het veld"
- 27/03Ook Jasper Stuyven breekt zijn sleutelbeen, Mads Pedersen "had meeste geluk" met schaafwonden en kneuzingen
- 27/03Karl en José leven mee met Van Aert: "Hij huilde van de pijn, maar ook door het besef: toch weer niet, hé!?"
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
- 27/03Vandegoor: "Van Aert heeft al zijn deel van de pech gehad"
- 27/03Van Aert en Stuyven vallen hard in Dwars door Vlaanderen, met zware gevolgen
- 27/03"Go, go, go!": nieuwe beelden geven hectiek in groep Van Aert voor zware val richting Kanarieberg weer
- 27/03BEKIJK: Verslag van incidentrijke Dwars door Vlaanderen
- 26/03Rode Duivels staan voor grote test tegen Engeland
- 26/03Eden Hazard trekt nog eens voetbalschoenen aan voor de Kings World Cup
Wat maakt het circuit van Spa-Francorchamps zo speciaal? "Het is historisch en legendarisch"
Het circuit van Spa-Francorchamps bestaat ondertussen 100 jaar en dus wordt de Belgische GP, die dit weekend wordt gereden, een speciale editie. Maar wat maakt het legendarische circuit zo bijzonder? Autosportcoureur Sam Dejonghe licht het even toe.
"Het is een historisch en legendarisch circuit met een lange geschiedenis", vertelt Dejonghe. "Vroeger reden ze echt door het dorp, langs Stavelot. Het was een heel groot deel op de openbare weg. Toen lagen de snelheden nog veel hoger en haalden ze gigantisch hoge gemiddeldes. Op die manier was het een heel berucht circuit omdat het heel gevaarlijk was. Die sfeer is wel wat blijven hangen."
"Daarna is het ciruit heel sterk geëvolueerd. In 1979 hebben ze de grootste verandering doorgevoerd om weg te blijven van de openbare wegen en te kiezen voor een permanent circuit. Het blijft legendarisch omdat het een gigantisch snel circuit is met heel veel hoogteverschillen."
"Dat geeft in de race een speciaal gevoel en geeft een extra moeilijkheid mee. En ik denk dat het met 7 kilometer het langste circuit op de kalender is. De meesten zijn rond de 4,5 à 5 kilometer lang."
"Het heeft alles qua moeilijkheidsgraad"
Mick Schumacher vertelde dat het een van de moeilijkste circuits is. Is dat ook zo? "Ik denk dat er veel modernere circuits gemakkelijker geworden zijn. Ze zijn breed en groot en er is nog weinig uitdaging aan. In Spa zijn er veel veiligheidsoverwegingen doorgevoerd. Het hangt er een beetje vanaf in welke auto dat je zit. Als je in een tragere auto zit, is het misschien iets saaier geworden, iets makkelijker."
"Maar de F1-wagens worden elk jaar sneller. In Spa kan je in een F1-wagen de volledige potentie van die auto gebruiken. Dat kan je op sommige circuits niet. Ik denk dat het daarom zo geliefd is bij de F1-rijders."
"Qua moeilijkheidsgraad heeft het zo'n beetje alles. De 1e sector is heel snel en in de 2e sector zitten technische stukken met ook een aantal tragere bochten. Er zijn gewoon heel veel factoren die invloed kunnen hebben op je prestatie. Aangezien het zo'n lange ronde is, is het ook niet makkelijk om tot een beste tijd te komen."
Er zijn gewoon heel veel factoren die invloed kunnen hebben op je prestatie.
"De druk ligt bij Red Bull"
Het blijft ook uitkijken naar een nieuw duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. "Ik denk dat iedereen de afgelopen maanden wel heeft genoten van die rivaliteit tussen Red Bull en Mercedes, Max Verstappen en Lewis Hamilton", zegt Dejonghe.
"We hebben al verschillende gezichten gezien van dat gevecht. Ik denk dat het voordeel momenteel wat bij Hamilton ligt. Omdat hij al zo vaak wereldkampioen is geworden en er minder druk is. Hij is al wat matuurder en een lepe vos. Hij weet goed hoe hij psychologische spelletjes moet spelen. De druk ligt bij Red Bull."