Kalender Formule E | ||
---|---|---|
datum | plaats | winnaar |
26/02 | Riyad (SAr) | De Vries (Mercedes) |
27/02 | Riyad (SAr) |
Bird (Jaguar) |
10/04 | Rome (Ita) | Vergne (DS Techeetah) |
11/04 | Rome (Ita) | Vandoorne (Mercedes) |
24/04 | Valencia (Spa) | De Vries (Mercedes) |
25/04 | Valencia (Spa) | Dennis (BMW) |
08/05 | Monaco | Da Costa (DS Techeetah) |
19/06 | Puebla (Mex) | Di Grassi (Audi) |
20/06 | Puebla (Mex) | Mortara (Rokit) |
10/07 | New York (VS) | Günther (BMW) |
11/07 | New York (VS) | Bird (Jaguar) |
24/07 | Londen (Eng) | Dennis (BMW) |
25/07 | Londen (Eng) | Lynn (Mahindra) |
14/08 | Berlijn (Dui) | Di Grassi (Audi) |
15/08 | Berlijn (Dui) | Nato (Rokit) |
Stand Formule E | |||
---|---|---|---|
rijder | auto | punten | |
1. | Nyck de Vries (Ned) | Mercedes | 99 |
2. | Edoardo Mortara (Zwi) | Rokit | 92 |
3. | Jake Dennis (GBr) | BMW | 91 |
4. | Mitch Evans (Aus) | Jaguar | 90 |
5. | Robin Frijns (Ned) | Envision | 89 |
9. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | 82 |
meest recent
- 22:51Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 22:10LIVESTREAM: Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 21:54Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 21:35Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 21:08Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 20:15Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 19:25Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 18:12Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 22:28Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 20:21Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 20:20Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 20:18Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 15:28Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 15:26Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
Na het vertrek van Mercedes: "Toekomst Formule E ziet er heel somber uit"
Mercedes heeft vandaag aangekondigd dat het zich na volgend seizoen terugtrekt uit de Formule E. Wat zijn de gevolgen voor de Formule E van die beslissing? "Ik vrees een beetje dat de Formule E op sterven na dood is", zegt autosportjournalist Gert Vermersch in De Wereld Vandaag op Radio 1.
Mercedes is niet de eerste grote naam die de Formule E de rug toekeert. De Duitse autoconstructeur volgt na volgend seizoen het voorbeeld van BMW en Audi. Vanwaar die beslissing?
"Mercedes wil zich toeleggen op het ontwikkelen van elektrische wagens voor alledag", legt Gert Vermersch uit. "Het budget dat ze nu in Formule E steken, zal daarheen gaan."
"De toekomst van de Formule E ziet er zo heel somber uit. Het zou best kunnen dat de Formule E ook zelf de stekker uit het kampioenschap zal trekken, of dat ze op zoek zullen moeten gaan naar andere manieren om het te organiseren."
Ik kan me niet voorstellen dat de constructeurs die nog over zijn nog lang zullen blijven. Ik vrees dat de Formule E op sterven na dood is.
"Een paar jaar geleden kondigden ze nog vol trots aan dat ze 7 grote autoconstructeurs hadden rijden, maar daar is nu al bijna de helft van verdwenen. En ik kan me niet voorstellen dat de constructeurs die nog over zijn nog lang zullen blijven. Ik vrees dat de Formule E op sterven na dood is."
"Het is met voorsprong het minst boeiende wereldkampioenschap. De kwalificaties en de puntentelling zijn een beetje kunstmatig. Op die manier zorgen ze ervoor dat het kampioenschap op het einde nog spannend en onvoorspelbaar is, maar het is heel kunstmatig opgebouwd. In mijn ogen heeft het geen enkele sportieve waarde."
"Ik denk dat Mercedes met deze beslissing dan ook vooral wil aangeven dat de manier waarop de Formule E het wil doen niet de juiste is. Ze krijgen niet de respons die ze verwacht hadden als grote constructeur. Qua media coverage en sociale media komt de Formule E nog niet tot aan de enkels van de Formule 1."
"Formule E de elektrische F1? Een zware overschatting"
En wat met Stoffel Vandoorne, nu nog aan de slag bij het Formule E-team van Mercedes? "Hij rijdt volgend jaar nog dat laatste seizoen", weet Vermersch.
"Vandoorne heeft intussen ook al wat stappen gezet. Volgende week rijdt hij bijvoorbeeld de 24 u van Le Mans. En hij heeft ook nog altijd zijn functie als test- en simulatierijder bij Mercedes F1."
Zal de Formule 1 in de toekomst misschien nog evolueren naar elektrische motoren? "Die motoren zullen dan wel hetzelfde vermogen en dezelfde reikwijdte moeten hebben als de huidige hybride motoren. Als ze geen 300 km kunnen rijden of snelheden van 320 à 330 km/u halen, zullen ze er niet aan beginnen."
"Dat is ook een van de grote problemen van de huidige Formule E: ze zijn wel al een beetje sneller geworden, maar ze halen de snelheid of de afstand niet van de Formule 1. Ook de inhaalpogingen zijn veel minder boeiend, net als de races."
"Formule E is het kleine broertje. Dat het de elektrische Formule 1 zou zijn, is een zware overschatting."