Oneerlijk voordeel? Denen tasten met aerodynamische tape grenzen UCI-regels af

    Het zou wel heel toevallig zijn, mochten ze alle vier dezelfde blessure hebben. Op sociale media deden al snel opmerkelijke beelden de ronde van het Deense kwartet met tape op de schenen. "Om medische redenen", was de verklaring van Denemarken. En opnieuw werd een achterpoortje in het UCI-reglement op een kier gezet.

    Zwart op wit staat het: "Elk niet-essentieel element, dat niet louter dient ter bescherming, is verboden. Dat geldt voor elk materiaal dat of substantie die aangebracht wordt op de huid en geen kledij is", stelt artikel 1.3.033.

     

    Kousen tot kniehoogte heeft de UCI drie jaar geleden al op de zwarte lijst gezet. Het potentiële voordeel dat een aerodynamisch kledingstuk opleverde, was gelijk aan 2 watt. In een sport waar het verschil honderdsten is, is dat een groot - en oneerlijk - voordeel.

     

    Toch waagde de Deense aflossingsploeg zich vandaag aan een stukje tape op hun scheenbenen. Een gedurfde keuze, wetende dat de UCI - en de concurrentie - elke poging tot competitievervalsing met argusogen bekijkt.

     

    Het legde het kwartet met Lasse Hansen, Frederik Madsen, Rasmus Pedersen en Niklas Larsen geen windeieren. Op de 4.000 meter scherpten ze het olympisch record aan: 3'45"014. Een ruime drie tienden boven hun eigen wereldrecord.

    Op zoek naar de limiet

    Gefronste wenkbrauwen bij Chris Boardman. "Dus elke rijder had dezelfde blessure aan beide benen, waardoor "medische tape" vereist was?", denkt de voormalige Britse renner luidop. "Toeval dat die net op een plek hangt waar het aerodynamisch voordelig is."

     

    Neen, toeval is het niet. Boardman heeft zeker een punt. Maar op de piste zoekt elke ploeg naar de grens. Zoals de Britten, die met de "Lotus Track" op een fiets rijden met een prijskaartje van 100.000 euro. Dat voor een luttele 2% aerodynamisch voordeel.

     

    "Als de UCI niet zegt dat het illegaal is, dan maak je er misbruik van. Dat is de normaalste zaak ter wereld in het baanwielrennen", laat Alex Rasmussen - commentator voor de Deense televisie - optekenen.

    De Lotus Hope BT, een Brits project van miljoenen euro's

    Grijpt de UCI alsnog in, of blijft het Deense achterpoortje overeind? Het zou niet voor het eerst zijn dat de wielerbond een experiment verbiedt. In 2018 moest Lotto-Soudal zijn "speed gel" - die de renners op hun benen smeerden - achterwege laten. 

     

    De dageraad in Japan zal antwoord bieden. Dan neemt Denemarken het in de halve finale op tegen Groot-Brittannië. De Britten klokten de vierde tijd in de kwalificaties. 

     

    Wordt de clash van de topfavorieten beslist door een stukje tape? De Denen hopen alvast dat hun experiment niet aan de ribben blijft plakken.