Ga naar de inhoud

Verken de Mikuni Pass, de sleutelbeklimming in de olympische wegrit in Tokio

 vr 23 juli 2021 14:19
Wij stuurden Chris Picavet op pad.

De Japanse col neemt nog net niet de allure van de Mont Ventoux, de Angliru of de Monte Zoncolan aan, maar wielerliefhebbers hebben deze week de mond vol van de Mikuni Pass. Onze man ging een kijkje nemen op de scherprechter in de olympische wegrit. Zijn conclusie: "Dit is echt een verraderlijke klim waar alles mogelijk is."

Het parcours van de wegrit in Tokio telt veel hindernissen en valkuilen, maar de Mikuni Pass wordt vooraf bestempeld als hét sleutelpunt in de omloop.

Het gaat om een klim van 6,5 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van maar liefst 10,6%. 

 

Sommige stukken lopen op tot 17% en zelfs 21%. Met ook een strook van 4 kilometer klimmen aan gemiddeld 12%. 

Kruip als het ware op de fiets en bekijk een groot gedeelte van de Mikuni Pass

De voet van de Mikuni Pass

"Hier begint de gevreesde Mikuni Pass", zegt onze reporter Chris Picavet in Tokio. 

 

"Het begin van deze echte col is vrij rustig, maar het tweede deel is verschrikkelijk."

 

"Als klimmer moet je het op dit punt van het parcours doen, want daarna is het wellicht te laat om nog weg te rijden."

 

Na de Mikuni Pass krijgen we een kleine afdaling, een deel vlak, een klimmetje en dan een lange afdaling richting aankomstlijn.

Het zwaartepunt

Na grofweg een derde van de klim houdt onze verslaggever weer halt. "Hier volgt een heel steil stuk tot 20 procent. Dit is echt venijnig."

 

"Hier kan je het eerste verschil maken en hierna volgt nog een stuk van 14 procent, dat zowat een kilometer doorloopt."

 

"Hier wordt misschien wel de schifting gemaakt richting de finale."

De top van de Mikuni Pass

Boven zien we hoe een zwalpende fietser zich richting de top sleurt.

 

Onze verkenner: "Percentages zeggen niet alles. Het eerste deel valt mee, maar vanaf de tweede kilometer wordt het veel steiler en tellen we veel bochten."

 

"Deze klim is echt verraderlijk. Alles is er mogelijk, vooral door het bochtenwerk. De ene bocht volgt de andere vrijwel meteen op."

 

"De aanvallers zijn altijd in het voordeel. Niemand ziet je nog rijden als je een voorsprong van pakweg 100 meter hebt."

Lees ook: