Dejonghe keurt F1-bolide: "Simpel design voor meer spektakel, mét sexy wielen"

    Het nieuwe model met "sexy" wielen.

    Vanaf volgend seizoen scheurt een gloednieuwe F1-bolide over de internationale circuits. Het model moet de spektakelwaarde van de meest prestigieuze autosport opkrikken. Al maakt autocoureur Sam Dejonghe zich geen illusies: "De topteams zullen machtig blijven."

    Een nieuwe regelgeving en een futuristische bolide zijn de ingrediënten voor een - hopelijk - spannend F1-seizoen in 2022. Maar wat zijn de grote voordelen van de wagen met een paddenstoel-achtervleugel?

     

    "Ze proberen om de aerodynamica in de Formule 1 simpeler te maken", weet Sam Dejonghe. "Op dit moment zijn de wagens zo gestroomlijnd, dat die hard tegen de grond plakken. Daar heeft de wagen wind voor nodig."

     

    Die wind, ofwel "schone lucht", is cruciaal voor de wagens om optimaal te presteren. "In de slipstream van een andere wagen hebben de huidige bolides eigenlijk geen downforce."

     

    Het gevolg: "Wagens kunnen elkaar niet lang volgen. Rijders gaan ofwel snel voorbij een tegenstander, of ze gaan van het gas om hun banden te sparen." En de spanning gaat verloren.

    Rijders gaan ofwel snel voorbij een tegenstander, of ze gaan van het gas om hun banden te sparen.

    Sam Dejonghe

    Minder kapjes en bochtjes voor de optimale stroomlijning bovenaan de wagen, meer downforce onderaan de wagen. Een aloud concept dat zijn rentree maakt: "Het ground effect werd in de jaren '70 al gebruikt", zegt Dejonghe. 

     

    "Door middel van tunneltjes onder de wagen die downforce creëren, zijn de vleugels minder nodig. Dat zou ervoor moeten zorgen dat achtervolgen makkelijker wordt en de race nog niet beslist is na vijf ronden."

     

    "Het simpeler design moet ervoor zorgen dat de wagens minder afzien wanneer die achter elkaar rijden. Dat verhoogt het spektakel."

    De limiet van de regels opzoeken

    Spanning en spektakel is de belofte. Zal die ook ingelost worden? "Motorisch gezien verandert er niets", blijft de coureur realistisch. "We moeten ons ervan bewust zijn dat de topteams machtig zullen blijven."

     

    Ook het kostenplafond van 140 miljoen dollar zal de hiërarchie niet meteen op zijn kop zetten. "De cost cap is sowieso een groot voordeel voor de kleinere teams, maar de groten zullen achterpoortjes vinden om toch genoeg te investeren in de wagen."

     

    Maken de topteams dan misbruik van de regels? "In de Formule 1 wordt altijd naar de limiet gezocht", weet Dejonghe. "Dat is met het budget niet anders. Teams tasten de grens af van wat (niet) mag." 

    In de Formule 1 wordt altijd naar de limiet gezocht. Dat is met het budget niet anders.

    Sam Dejonghe

    Ook nieuw: blinkende 18 inch wielen met velgen. Waarom? "Omdat het sexy is", lacht de racer. "Mensen zien op de openbare weg ook snelle wagens rijden met grote velgen." 

     

    "Pirelli, de bandenleverancier van de F1, verkoopt wereldwijd banden voor sportwagens. Zij willen de wielen meer marktconform maken. Nu hebben F1-bolides 13 inch velgen, maar die zie je op geen enkele sportwagen." 

     

    Dat de commerciële zet van Pirelli een effect heeft op de races, sluit Sam Dejonghe niet uit. "Het zal sowieso anders zijn om mee te rijden." Om te zien elke rijder zich het snelst aanpast aan de nieuwe bolide, moeten we nog een halfjaar wachten. Afspraak in 2022!

    Sam Dejonghe

    Sam Dejonghe.