Het grote abonnementen-onderzoek: hoe loopt de verkoop? En was er een corona-kost?

    Het aftellen kan beginnen. Over exact één week gaat de Jupiler Pro League opnieuw van start. Zonder nieuwe coronagolven krijgen we eindelijk weer gevulde stadions. Tijd voor een onderzoek naar de abonnementenverkoop bij onze eersteklassers. Hoeveel stuks zijn er al verkocht? Was er een corona-invloed op de prijzen? En hoe compenseerden de clubs hun abonnees van vorig seizoen? Een overzicht.

    Licht aan het einde van de tunnel. Door de voorspoedige vaccinactiecampagne mogen voetbalfans ervan dromen om een groot deel van komend seizoen in hun vertrouwde stadion door te brengen in plaats van voor de televisie.

     

    Heel wat clubs merken die gretigheid bij de supporters in hun abonnementenverkoop. Liefst 7 clubs zien - ondanks dat er toch nog wat onzekerheid heerst - een stijging ten opzichte van vorig seizoen. 6 hebben stabiele cijfers, terwijl 4 andere een daling merkten.

     

    Opvallend: alleen AA Gent is nog niet aan de abonnementenverkoop voor komend seizoen begonnen. De club wacht tot er definitief duidelijkheid is.

    Stijging in verkoop Daling in verkoop Gelijke verkoop
    Anderlecht Eupen Antwerp
    Cercle Brugge KV Kortrijk Club Brugge
    Charleroi KV Mechelen Genk
    OH Leuven Zulte Waregem Oostende
    Seraing   Standard
    STVV   Beerschot
    Union    

    Opvallend: slechts weinig clubs rekenden de kost van de coronacrisis door in de abonnementsprijzen. Alleen abonnees van Club Brugge, Eupen en STVV betalen meer dan één jaar eerder. Quasi alle andere teams behielden de oude tarieven.

     

    Nog een vaststelling: velen waren gul in de compensatie naar hun abonnees van vorig seizoen. Bijna de helft verlengde kosteloos de seizoenskaart, terwijl vele anderen een mooie korting doorrekenden of de mogelijkheid gaven om een groot deel van het betaalde bedrag terug te krijgen. Al toonden veel fans hun oneindige clubliefde door de sommen af te staan aan de club.

    Bekijk hieronder de 3 abonnementen-vragen aan alle eersteklassers

    Anderlecht

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    Meer dan 15.000 stuks. Dat is een groei van een kleine 10% ten opzichte van vorig seizoen.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    Over het algemeen zijn de prijzen gelijk gebleven. In bepaalde formules was er een kleine prijswijziging.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Fans konden hun abonnement gratis verlengen. Wie dat toch niet wenste te doen, kreeg een terugbetaling gelijk aan de waarde van het aantal wedstrijden dat gemist werd.

    Antwerp

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    96% van de abonnees vorig seizoen verlengden ook dit jaar. Dat komt neer op meer dan 9.000 fans. De club besloot om geen vrije abonnementenverkoop meer te houden. De resterende plekken worden enkel verkocht via losse ticketverkoop. 
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    De basistarieven bleven ongewijzigd ten opzichte van het seizoen 2020-2021.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Fans kregen een korting van 25 procent op de abonnementsprijs, gecombineerd met een terugstorting van 25 procent van de waarde van het abonnement op de consumptiekaart. De abonnees krijgen later nog een gratis fandag.

    Beerschot

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    De teller staat momenteel op 6.500 stuks. Dat is vergelijkbaar met het aantal op hetzelfde moment vorig jaar. De club verwacht nog een extra verkoop in de komende weken.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    Alle prijzen zijn dezelfde gebleven als vorig seizoen. Straffer nog: Beerschot hanteert nog steeds het tarief als toen het in tweede klasse uitkwam.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Bij de aankoop van een abonnement voor 2020-2021 kregen Beerschot-fans de belofte dat de club gemiste wedstrijden zou compenseren. De fans moesten aangeven of ze hun recht op compensatie wensten te behouden of deze schonken aan de supportersfederatie. Beerschot betaalt 5 euro dranktegoed terug per gemiste wedstrijd.

    Cercle Brugge

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    3.000 stuks: dat zijn er meer dan vorig jaar. "We voelen het verlangen van de mensen om opnieuw naar het stadion te komen", klinkt het in Jan Breydel. "En is ook sprake van een Yves Vanderhaeghe-effect.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    De basisprijzen zijn dezelfde als vorig seizoen.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Het abonnement werd gratis voor 13 wedstrijden verlengd. Abonnees konden dus vernieuwen voor de prijs van 4 thuiswedstrijden.
     
    Een tweede optie was verlengen voor de basisprijs van vorig seizoen. In dat geval werd je premium-lid van de vereniging. Enkele voordelen daarvan: je maakt iedere wedstrijd kans op een spelerstruitjes, je naam komt op de spelersbus en shirts, enzovoort.

    Charleroi

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    6.000 - een klein beetje meer dan vorig jaar op hetzelfde moment.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    De prijzen bleven gelijk.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Er waren verschillende mogelijkheden. Zo konden fans hun abonnement kosteloos verlengen, het bedrag terugschenken aan de club of supportersfederatie of een volledige terugbetaling vragen. Ook vernieuwen aan een voordelig tarief - met een gratis thuisshirt - was een optie.

    Club Brugge

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    Eind juni mocht het bordje "uitverkocht" al bovengehaald worden. Voor het vierde jaar op rij zijn de abonnementen in Jan Breydel allemaal de deur uit. In totaal gaat het om 24.000 stuks. Ondertussen werkt blauw-zwart zelfs met een wachtlijst die jarenlang kan doorlopen.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    Alle prijzen zijn gestegen. Voor abonnees ging het goedkoopste abonnement met 10 euro de hoogte in, het duurste met 40 euro. In vrije verkoop was het verschil respectievelijk 20 en 90 euro.
     
    Club garandeert zijn fans overigens 15 van de 20 (17 reguliere + 3 in de play-offs) wedstrijden in het stadion. Vanaf  de 6e gemiste wedstrijd kan een terugbetaling gevraagd worden.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Club gaf elke abonnee een gratis Eleven-abonnement. Per gemiste wedstrijd kon ook 5% van de abonnementsprijs teruggevorderd worden. Dat geld kon ook aan de Club Foundation en vrouwenploeg gelaten worden - en optie waar 25% van de supporters gebruik van maakte.

    Eupen

    • Hoeveel abonnementen zijn er verkocht?
     
    500 - een pak minder dan vorig seizoen.
     
    • Was er een prijsstijging of -daling?
     
    De prijzen stegen met enkele tientallen euro's doordat er twee wedstrijden meer gespeeld worden. De club maakt zich sterk dat de gemiddelde kost per match wel gelijk bleef.
     
    • Kregen de supporters een compensatie na vorig jaar?
     
    Alle gemiste thuiswedstrijden werden terugbetaald.