Dries Bervoet: "Gheysens is een PSG of City op Belgisch niveau aan het creëren"

    In de schaduw van alle sportieve evenementen deze zomer beweegt er van alles achter de schermen bij onze Belgische (top)voetbalclubs. In onze podcast De Tribune kwam Dries Bervoet (De Tijd) uitleggen wat er schuilt achter de recente financiële berichten over Club Brugge en Antwerp.

    Download de podcast van De Tribune

    Antwerp van nul inkomsten naar 34 miljoen

    Wie er nog aan twijfelde dat het Paul Gheysens menens is om de kloof met Club Brugge te dichten de volgende jaren, kreeg enkele dagen geleden nog eens een wake-upcall. Gheysens investeerde opnieuw 8 miljoen euro in zijn club, wat zijn totaal op 48 miljoen euro brengt.

     

    "Gheysens profiteert van het feit dat de regels rond Financial Fair Play voor een stuk zijn opgeschort door de coronacrisis (het gaat over de opschorting van de regel dat clubs niet meer dan 30 miljoen euro in drie jaar tijd aan kapitaalsverhogingen mogen doorvoeren)", legt Dries Bervoet uit. 

     

    "Anderzijds is hij ook enorm aan het investeren in de jeugdopleiding en het stadion en dat mag je aftrekken van wat je mag investeren volgens de Financial Fair Play."

     

    "Wat interessant is om te zien is dat hij op kleine schaal een soort Manchester City of PSG op Belgisch niveau aan het creëren is. City en PSG waren niet in een zo slechte toestand toen de nieuwe eigenaars daar begonnen. Antwerp was echt een ruïne. Letterlijk en figuurlijk."

    Gheysens heeft uit het niets een business gecreëerd door geld te pompen in de spelerskern, het stadion en de jeugdacademie. Iets waar sponsors en supporters op afkomen.

    "Gheysens heeft uit het niets een business gecreëerd door geld te pompen in de spelerskern, het stadion en de jeugdacademie. Om iets te creëren waar sponsors en supporters op afkomen."


    "Ik heb in de laatste jaarrekening gelezen dat Antwerp ondertussen ongeveer 34-35 miljoen euro inkomsten had. Ze komen van bijna niets (voor Gheysens). En in de toekomst zullen ze ook spelers kunnen beginnen verkopen. Dat heeft de voorzitter natuurlijk tientallen miljoenen gekost, maar ondertussen staat er wel een commerciële machine."


    "Ik denk echt dat hij naar de Belgische titel en de Champions League streeft. Zijn relatie met Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe is ook niet al te best, begrijp ik. Die twee jagen elkaar op. Op zich is het niet slecht dat er nieuwe uitdagers opstaan in het Belgische voetbal."

    "Investeringsfonds Orkila zal niet achterover leunen bij Club Brugge"

    Ook Club Brugge - momenteel dé referentie in België - staat niet stil. Begin juli kondigde voorzitter Bart Verhaeghe aan dat de Amerikaanse investeringsgroep Orkila Capital voor 30 miljoen aandelen kocht van de club en 20 miljoen euro vers kapitaal aanleverde.

     

    De 30 miljoen dient om iets meer dan 23 procent van de aandelen van Club Brugge te kopen, waardoor onder meer Bart Verhaeghe en Vincent Mannaert cashen dankzij de verkoop van een deel van hun aandelenportefeuille. Anderzijds dient de 20 miljoen aan vers geld volgens Dries Bervoet niet meteen om spelers te kopen.

     

    "Ik heb begrepen dat men wil investeren in de duurzame ontwikkeling. Het is opvallend dat Orkila Capital een Amerikaans bedrijf is, maar tegelijk ook net niet. Overal in het Europese voetbal zie je Amerikaanse investeerders verschijnen: AC Milan, AS Roma, Arsenal, Liverpool, KV Oostende."

    Clubs zoeken naar een manier om 24u op 24u centen te genereren. Door dingen te creëren als merchandising, media enzovoort.

    "Waarschijnlijk heeft Orkila op basis van de documenten die waren opgemaakt voor de beursgang van Club Brugge, geoordeeld dat er meerwaarde te creëren is bij Club." 

     

    "Wat ik ook interessant vind, is dat Orkila geen machtig, groot investeringsfonds is, maar heel gericht zoekt naar kleinere spelers in de entertainment- en consumentenbusiness."


    "Zo zitten ze in een Deense brouwerij Mikkeller. Die brouwerij creëert een lifestyle-gevoel rond haar bier met merchandising, loopwedstrijden, toeristische pakketten en petjes."


    "Wat zijn voetbalclubs de afgelopen 10-20 jaar geweest? Elf spelers op het veld, die om de twee weken in hun eigen stadion spelen. Clubs zoeken naar een manier om 24u op 24u centen te genereren. Door dingen te creëren als merchandising, media enzovoort." 

     

    "Ik las recent nog in The Financial Times het verhaal van een investeringsgroep die geld had gestoken in de Milwaukee Bucks (NBA-team). Die hebben rond hun stadion in Milwaukee een soort 24uurs economie rond het basket doen ontstaan."


    "Orkila gaat ook bij Club Brugge niet gewoon achterover leunen. Ze zullen echt wel aanwezig zijn op de Raden van Bestuur om te zeggen wat zij vinden dat er moet gebeuren."