De jongeren zijn aan zet in de koers. Ook in de Tour de France lijken ze schijnbaar vroeger het stokje van de meer ervaren renners over te nemen. Zelfs "new kid on the block" Brent Van Moer en Jan Bakelants voelen de adem van de jeugd in hun nek.
Thomas De Gendt vertelde vorige week dat er enorm hard gereden werd in deze Tour. Daar lijkt vooral de jonge garde voorlopig van te profiteren. "De nieuwe generatie komt hier in de Tour de France inderdaad sterk voor de dag", weet ook Brent Van Moer.
"De jeugd heeft de koers al zeer hard gemaakt in de Tour. Ik heb zelfs gehoord dat er zelden zo aanvallend gekoerst werd in de Ronde van Frankrijk."
"De kloof tussen beloften en profs wordt steeds kleiner"
Hoe komt het dan dat de nieuwe generatie schijnbaar sneller het stokje van de ervaren renners lijkt over te nemen? "Vanaf jonge leeftijd is er een uitstekende voorbereiding. Zo komen de junioren op een heel hoog niveau én met een uitstekende voorbereiding naar de beloften en de profs over."
"Iedereen begint op vroege leeftijd ook al met hoogtestages, bijvoorbeeld. Zo wordt de kloof tussen beloften en profs steeds kleiner. Als ze dan de stap maken, doen ze meteen goed mee."
Vroeger moest je alles gaandeweg ontdekken, nu wordt hun handje vastgehouden
"Ik ben deze winter zelf met enkele junioren op stage geweest. Als je keek naar hun waardes, reden die mannen gewoon sneller omhoog dan ik. Dat is iets nieuws, maar we moeten ermee leren leven."
Ook Jan Bakelants wijst naar de uitgemeten voorbereiding van de jongereren als katalysator van het niveau. "Momenteel worden de jongeren al vroeg bij het handje genomen en genieten ze van een piekfijne voorbereiding."
"Vroeger moest je alles gaandeweg ontdekken. Dat is een evolutie die ervoor zorgt dat ze veel sneller meekunnen met ons. Een Evenepoel-scenario (van de junioren naar de profs) is geen unicum meer."

Brent Van Moer kwam in de 4e etappe 100 meter te kort om te winnen.
Bakelants: "Er wordt vooral anders gekoerst"
Naast de voorbereiding van de jeugd, merkt Bakelants nog een evolutie in de koers op. "De wattages en klimtijden waren in 2003 of 2006 niet per se minder. Er wordt nu vooral anders gekoerst."
"De echte koers blijft langer aanslepen. Daarom moet iedereen - niet enkel de koplopers - à bloc rijden om mee te draaien. Zo stapelt de vermoeidheid ook dag na dag meer op."
De bal blijft veel langer rollen in de koers
"Ritten zoals gisteren worden nu ook gekaapt door echte klimmers. Vroeger vormde de vlucht zich voor de beklimming. Gisteren sprong de kopgroep pal op een beklimming van 1e categorie weg."
"Dat kwam de klassementsploegen toen beter uit, maar nu zien we zelfs Pogacar soms meespringen in het begin. Zo blijft de bal langer aan het rollen."
Meespringen in de ontsnapping is op die manier ook geen sincure meer. "De kopgroep wordt zo ook op een veel lastiger moment gevormd. Op dat moment merk je dat je niet goed genoeg bent."
Bekijk het volledige interview van Brent Van Moer:

rit | datum | type rit | start-finish | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilbao - Bilbao | 182 km | ||||
2 | Vitoria-Gasteiz - San Sebastián | 208,9 km | ||||
3 | Amorebieta-Etxano - Bayonne | 187,4 km | ||||
4 | Dax - Nogaro | 181,8 km | ||||
5 | Pau - Laruns | 162,7 km | ||||
6 | Tarbes - Cauterets-Cambasque | 144,9 km | ||||
7 | Mont-de-Marsan - Bordeaux | 169,9 km | ||||
8 | Libourne - Limoges | 200,7 km | ||||
9 | Saint-Léonard-de-Noblat - Puy de Dôme | 182,4 km | ||||
10 | Vulcania - Issoire | 167,2 km | ||||
11 | Clermont-Ferrand - Moulins | 179,8 km | ||||
12 | Roanne - Belleville-en-Beaujolais | 168,8 km | ||||
13 | Châtillon-sur-Chalaronne - Col du Grand Colombier | 137,8 km | ||||
14 | Annemasse - Morzine | 151,8 km | ||||
15 | Les Gets - Saint-Gervais-les-Bains | 179 km | ||||
16 | Passy - Combloux | 22,4 km | ||||
17 | Saint-Gervais-les-Bains - Courchevel | 165,7 km | ||||
18 | Moûtiers - Bourg-en-Bresse | 184,9 km | ||||
19 | Moirans-en-Montagne - Poligny | 172,8 km | ||||
20 | Belfort - Le Markstein | 133,5 km | ||||
21 | Saint-Quentin-en-Yvelines - Parijs | 115,1 km |