Tourpeloton staakt niet, maar vraagt respect: "Pas de 3 kilometerregel aan"

    De 3e Tourrit eiste alweer veel slachtoffers.

    De renners hebben beslist om niet te staken na de vele valpartijen in de eerste 3 ritten van de Tour. Maar rennersvakbond CPA klopt wel aan bij de Internationale Wielerunie (UCI) om veranderingen te eisen.

    De eerste 50 kilometer in colonne rijden en na een korte protestactie toch weer koersen. Dat scenario leek lang op tafel te liggen voor de start van de 4e Tourrit, maar uiteindelijk staakt het peloton niet.

     

    "We eisen wel dat onze bezorgdheden ernstig worden genomen", klinkt het bij de rennersvakbond CPA. "De frustraties over het gebrek aan ingrepen die valpartijen konden voorkomen, is enorm."

     

     Gisteren hadden de renners tijdens de koers gevraagd om de tijd vroeger op te nemen in de finale, zodat er minder gevaarlijke toestanden zouden zijn. Maar dat werd door de organisatie uiteindelijk afgewimpeld.

     

    "Uit respect voor de sponsors, organisator en supporters zal er vandaag worden gekoerst. Maar de renners vragen dan wel respect voor hun veiligheid. Daarom willen we de dialoog aangaan met de UCI en de organisatoren om de "3 kilometerregel" te herbekijken." Zo kunnen situaties zoals gisteren vermeden worden."

    Wat is de 3 kilometerregel?

    De 3 kilometerregel werd in het leven geroepen om de veiligheid in hectische slotfases te verhogen, zodat de sprinters én de klassementsrenners niet om hun plek moeten vechten.

     

    De regel van de UCI stelt dat in het geval van een valpartij, lekke band of mechanisch probleem in de laatste 3 kilometer, de renners dezelfde eindtijd krijgen als het groepje waar ze in reden op het moment van het incident. Om de veiligheid nog te verhogen, wordt gepleit om de regel uit te breiden.

    Het statement van de rennersvakbond:

    Bakelants: "Ik weet niet of we zo vooruitgang boeken"

    Jan Bakelants (Intermarché-Wanty Gobert) vraagt zich af of het statement iets zal veranderen. "We hebben zulke statements al vaker gezien en meestal veranderen die niets", zegt hij. "Het schudt de mensen thuis ook niet wakker."

     

    "Ik weet niet of we op die manier vooruitgang zullen boeken. We moeten gewoon op verschillende fronten werken en de verantwoordelijkheid niet in de schoenen van de renners schuiven."

    Lees ook:

    Tour de France
    -
    ritdatumtype ritstart-finishtotaalwinnaarleider
    1/>Brest - Landerneau197.8 kmAlaphilippeAlaphilippe
    2/>Perros-Guirec - Mûr-de-Bretagne183.5 kmvan der Poelvan der Poel
    3/>Lorient - Pontivy182.9 kmMerliervan der Poel
    4/>Redon - Fougères150.4 kmCavendishvan der Poel
    5Changé - Laval27.2 kmPogacarvan der Poel
    6/>Tours - Châteauroux160.6 kmCavendishvan der Poel
    7/>Vierzon - Le Creusot249.1 kmMohoricvan der Poel
    8/>Oyonnax - Le Grand-Bornand150.8 kmTeunsPogacar
    9/>Cluses - Tignes144.9 kmO'ConnorPogacar
    10/>Albertville - Valence190.7 kmCavendishPogacar
    11/>Sorgues - Malaucène198.9 kmvan AertPogacar
    12/>Saint-Paul-Trois-Châteaux - Nîmes159.4 kmPolittPogacar
    13/>Nîmes - Carcassonne219.9 kmCavendishPogacar
    14/>Carcassonne - Quillan183.7 kmMollemaPogacar
    15/>Céret - Andorra la Vella191.3 kmKussPogacar
    16/>El Pas de la Casa - Saint-Gaudens169 kmKonradPogacar
    17/>Muret - Col du Portet178.4 kmPogacarPogacar
    18/>Pau - Luz Ardiden129.7 kmPogacarPogacar
    19/>Mourenx - Libourne207 kmMohoricPogacar
    20Libourne - Saint-Émilion30.8 kmvan AertPogacar
    21/>Chatou - Parijs108.4 kmvan AertPogacar