Eindstand WK Formule 1 2021 | |||
---|---|---|---|
rijder | auto | punten | |
1. | Max Verstappen (Ned) | Red Bull |
395,5 |
2. | Lewis Hamilton (GBr) | Mercedes | 387,5 |
3. | Valtteri Bottas (Fin) |
Mercedes |
226 |
4. | Sergio Pérez (Mex) | Red Bull | 190 |
5. | Carlos Sainz jr. (Spa) |
Ferrari |
164,5 |
6. | Lando Norris (GBr) | McLaren | 160 |
7. | Charles Leclerc (Mon) | Ferrari | 159 |
8. | Daniel Ricciardo (Aus) | McLaren | 115 |
9. | Pierre Gasly (Fra) | AlphaTauri | 110 |
10. | Fernando Alonso (Spa) | Alpine | 81 |
11. | Esteban Ocon (Fra) | Alpine | 74 |
12. | Sebastian Vettel (Dui) | Aston Martin | 43 |
13. | Lance Stroll (Can) | Aston Martin | 34 |
14. | Yuki Tsunoda (Jap) | AlphaTauri | 32 |
15. | George Russell (GBr) | Williams | 16 |
16. | Kimi Räikkönen (Fin) | Alfa Romeo | 10 |
17. | Nicholas Latifi (Can) |
Williams | 7 |
18. | Antonio Giovinazzi (Ita) | Alfa Romeo | 3 |
kalender Formule 1 2021 | |||
---|---|---|---|
datum | grand prix | winnaar 2021 | winnaar 2020 |
28/03 | Bahrein (Sakhir) | Hamilton | Hamilton/Pérez |
18/04 | Emilia-Romagna (Imola) | Verstappen | Hamilton |
02/05 | Portugal (Portimao) | Hamilton | Hamilton |
09/05 | Spanje (Barcelona) | Hamilton | Hamilton |
23/05 | Monaco (Monaco) | Verstappen | --- |
06/06 | Azerbeidzjan (Bakoe) | Pérez | --- |
20/06 | Frankrijk (Le Castellet) | Verstappen | --- |
27/06 | Stiermarken (Spielberg) | Verstappen | Hamilton |
04/07 | Oostenrijk (Spielberg) | Verstappen | Bottas |
18/07 | Groot-Brittannië (Silverstone) | Hamilton | Hamilton/Verstappen |
01/08 | Hongarije (Boedapest) | Ocon | Hamilton |
29/08 | België (Spa) | Verstappen | Hamilton |
05/09 | Nederland (Zandvoort) | Verstappen | --- |
12/09 | Italië (Monza) | Ricciardo | Gasly |
26/09 | Rusland (Sotsji) | Hamilton | Bottas |
10/10 | Turkije (Istanbul) | Bottas | Hamilton |
24/10 | VS (Austin) | Verstappen | --- |
07/11 | Mexico (Mexico City) | Verstappen | --- |
14/11 | Brazilië (Sao Paulo) | Hamilton | --- |
21/11 | Qatar (Lusail) | Hamilton | --- |
05/12 | Saudi-Arabië (Jeddah) | Hamilton | --- |
12/12 | Abu Dhabi (Abu Dhabi) | Verstappen | Verstappen |
meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
Ontploffend rubber met 300 kilometer per uur: "bandenschandaal" domineert Formule 1
Plof! Op een recht stuk met 300 kilometer per uur spatte het rubber plots uiteen. Om onverklaarbare reden kreeg Max Verstappen 2 weken geleden een klapband toen hij aan de leiding reed in Bakoe. Sindsdien gaat het over niks anders meer in de Formule 1. Het verhaal van de "bandenschande".
Ze zijn zo cruciaal als de fundering van een huis. Of als de poten van een salontafel.
De banden in de Formule 1 kunnen winnaars maken of kraken. 't Is dan ook het enige stukje van de pijlsnelle auto's dat in contact komt met het circuit. De vier rubbers moeten het monsterlijke vermogen van de bolides maximaal geleiden.
Dit was levensgevaarlijk. Pirelli zal wel weer zeggen dat het met brokstukken te maken heeft.
En vooral: betrouwbaar zijn.
Laat dat nu net het probleem zijn. Twee weken geleden kregen twee rijders in hachelijke omstandigheden een klapband. Zowel raceleider Max Verstappen als Lance Stroll belandde met meer dan 300 kilometer per uur in de muur toen hun linkerachterband het op een recht stuk begaf.
Zonder waarschuwing. Beiden kwamen met de schrik vrij.
"Levensgevaarlijk", foeterde Verstappen achteraf. "Pirelli zal wel weer zeggen dat het met brokstukken te maken heeft. We krijgen toch nooit het complete antwoord op onze vragen over de banden."
Balanceren op een slappe koord
Het hoge woord was eruit: Pirelli.
Sinds 2011 heeft het Italiaanse bedrijf een bandenmonopolie in de Formule 1.
Een weinig benijdenswaardige positie. U moet weten: de bandenwetenschap in de Formule 1 is vaak balanceren op een slappe koord. De coureurs willen zo snel mogelijk vlammen en kiezen dus liefst voor de zachtste banden - alleen slijten die ook sneller.
Tijdens het balanceren donderde Pirelli al enkele keren naar beneden. In de beginjaren sleten de banden te snel. Na een correctie regende het dan weer lekke rubbers. En tijdens de jaren waarin Sebastian Vettel de F1 domineerde, klaagde iedereen dat de banden een te grote invloed hadden in het voordeel van de Duitser.
Ook vorig seizoen regende het kapotte banden na een zoveelste correctie. Daarop besloot Pirelli om opnieuw andere specificaties in te voeren, waardoor de banden de toegenomen neerwaartse kracht beter aan zouden moeten kunnen. Maar in Bakoe liep het dus wéér flink mis.
Door een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand volgens het officiële rapport.
Moddergevecht tussen Pirelli en teams
Het begin van een rondje vingerwijzen.
Dinsdag stuurde Pirelli een persbericht de wereld in. Daarin stond dat ze geen afwijkingen hadden gevonden aan het eigen rubber en dus oordeelden dat de band lek was door "rijomstandigheden".
Voor de goede verstaander: de schuld van de teams en coureurs. De woorden suggereerden dat niet alle richtlijnen van Pirelli opgevolgd zouden geweest zijn.
Zoals racen met een lagere bandenspanning dan voorgeschreven, zodat de grip hoger is. Een versie die veel concurrenten van de getroffen teams waarschijnlijk achten. Het is goed denkbaar dat Red Bull bijvoorbeeld iets te veel de minimale marges van de bandenspanning heeft opgezocht.
Dat zorgt voor meer druk op de structuur van de band, met een verhoogd risico op "klappers".
De teams van Verstappen en Stroll waren er evenwel snel bij om alle beschuldigingen te weerleggen. Ook ex-wereldkampioen Jacques Villeneuve gooide nog wat olie op het vuur door te stellen dat "banden zo niet mogen exploderen. Het is vernederend, een schande van Pirelli."
Slager die eigen vlees keurt
En de kans is groot dat opheldering rond de precieze oorzaak er nooit zal komen. Bizar genoeg beschikt de internationale autosportfederatie FIA niet over objectieve meetinstrumenten om de bandenspanning te checken.
Het is namelijk afhankelijk van de info die de raceteams en bandenleverancier Pirelli aanleveren. "Alsof een slager zijn eigen vlees keurt", zei de Nederlandse bandenexpert Kees van de Grint daarover.
Veiligheid zou prioriteit nummer één moeten zijn.
Vanaf volgend seizoen komt die neutrale meetmethode er overigens wel.
Tot dan zal de spanning rond de banden blijven duren. De rijders gaven donderdag nog verstek voor een meeting met Pirelli. De rijdersvakbond uitte ook nog eens zijn zorgen in een brief naar de Formule 1-leiding. "Veiligheid zou prioriteit nummer één moeten zijn", klinkt het.
Voor de zekerheid besliste Pirelli dan maar om de aanbevolen bandenspanning voor de GP van Frankrijk te verhogen.
Maar als er dit weekend weer rubber klapt, zou het F1-circus wel eens helemaal kunnen ontploffen.