Ontploffend rubber met 300 kilometer per uur: "bandenschandaal" domineert Formule 1

    De linker achterband van Max Verstappen ontplofte 2 weken geleden zonder aantoonbare reden.

    Plof! Op een recht stuk met 300 kilometer per uur spatte het rubber plots uiteen. Om onverklaarbare reden kreeg Max Verstappen 2 weken geleden een klapband toen hij aan de leiding reed in Bakoe. Sindsdien gaat het over niks anders meer in de Formule 1. Het verhaal van de "bandenschande".

    Ze zijn zo cruciaal als de fundering van een huis. Of als de poten van een salontafel.

     

    De banden in de Formule 1 kunnen winnaars maken of kraken. 't Is dan ook het enige stukje van de pijlsnelle auto's dat in contact komt met het circuit. De vier rubbers moeten het monsterlijke vermogen van de bolides maximaal geleiden.

    Dit was levensgevaarlijk. Pirelli zal wel weer zeggen dat het met brokstukken te maken heeft.

    Max Verstappen

    En vooral: betrouwbaar zijn. 


    Laat dat nu net het probleem zijn. Twee weken geleden kregen twee rijders in hachelijke omstandigheden een klapband. Zowel raceleider Max Verstappen als Lance Stroll belandde met meer dan 300 kilometer per uur in de muur toen hun linkerachterband het op een recht stuk begaf.

     

    Zonder waarschuwing. Beiden kwamen met de schrik vrij.


    "Levensgevaarlijk", foeterde Verstappen achteraf. "Pirelli zal wel weer zeggen dat het met brokstukken te maken heeft. We krijgen toch nooit het complete antwoord op onze vragen over de banden."

    Ook de wagen van Lance Stroll deelde in de brokken na het debacle in Bakoe.

    Balanceren op een slappe koord

    Het hoge woord was eruit: Pirelli.

     

    Sinds 2011 heeft het Italiaanse bedrijf een bandenmonopolie in de Formule 1.

     

    Een weinig benijdenswaardige positie. U moet weten: de bandenwetenschap in de Formule 1 is vaak balanceren op een slappe koord. De coureurs willen zo snel mogelijk vlammen en kiezen dus liefst voor de zachtste banden - alleen slijten die ook sneller.

     

    Tijdens het balanceren donderde Pirelli al enkele keren naar beneden. In de beginjaren sleten de banden te snel. Na een correctie regende het dan weer lekke rubbers. En tijdens de jaren waarin Sebastian Vettel de F1 domineerde, klaagde iedereen dat de banden een te grote invloed hadden in het voordeel van de Duitser.

     

    Ook vorig seizoen regende het kapotte banden na een zoveelste correctie. Daarop besloot Pirelli om opnieuw andere specificaties in te voeren, waardoor de banden de toegenomen neerwaartse kracht beter aan zouden moeten kunnen. Maar in Bakoe liep het dus wéér flink mis.

     

    Door een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand volgens het officiële rapport.

    3 verschillende types Pirelli-banden: soft (rood), medium (geel) en hard (wit).

    Moddergevecht tussen Pirelli en teams

    Het begin van een rondje vingerwijzen.

    Dinsdag stuurde Pirelli een persbericht de wereld in. Daarin stond dat ze geen afwijkingen hadden gevonden aan het eigen rubber en dus oordeelden dat de band lek was door "rijomstandigheden".

     

    Voor de goede verstaander: de schuld van de teams en coureurs. De woorden suggereerden dat niet alle richtlijnen van Pirelli opgevolgd zouden geweest zijn.

     

    Zoals racen met een lagere bandenspanning dan voorgeschreven, zodat de grip hoger is. Een versie die veel concurrenten van de getroffen teams waarschijnlijk achten. Het is goed denkbaar dat Red Bull bijvoorbeeld iets te veel de minimale marges van de bandenspanning heeft opgezocht.

     

    Dat zorgt voor meer druk op de structuur van de band, met een verhoogd risico op "klappers".

     

    De teams van Verstappen en Stroll waren er evenwel snel bij om alle beschuldigingen te weerleggen. Ook ex-wereldkampioen Jacques Villeneuve gooide nog wat olie op het vuur door te stellen dat "banden zo niet mogen exploderen. Het is vernederend, een schande van Pirelli."

    De aanleiding voor de ontplofte achterband van Max Verstappen zal wellicht voor altijd een mysterie blijven.

    Slager die eigen vlees keurt

    En de kans is groot dat opheldering rond de precieze oorzaak er nooit zal komen. Bizar genoeg beschikt de internationale autosportfederatie FIA niet over objectieve meetinstrumenten om de bandenspanning te checken.

     

    Het is namelijk afhankelijk van de info die de raceteams en bandenleverancier Pirelli aanleveren. "Alsof een slager zijn eigen vlees keurt", zei de Nederlandse bandenexpert Kees van de Grint daarover.

    Veiligheid zou prioriteit nummer één moeten zijn.

    Sebastian Vettel in naam van rijdersvakbond GDPA

    Vanaf volgend seizoen komt die neutrale meetmethode er overigens wel.

    Tot dan zal de spanning rond de banden blijven duren. De rijders gaven donderdag nog verstek voor een meeting met Pirelli. De rijdersvakbond uitte ook nog eens zijn zorgen in een brief naar de Formule 1-leiding. "Veiligheid zou prioriteit nummer één moeten zijn", klinkt het.


    Voor de zekerheid besliste Pirelli dan maar om de aanbevolen bandenspanning voor de GP van Frankrijk te verhogen.

    Maar als er dit weekend weer rubber klapt, zou het F1-circus wel eens helemaal kunnen ontploffen.