Met een 3D-model van Van Aert: Jumbo-Visma voert testen uit in windtunnel

    Jumbo-Visma maakte onder meer een 3D-model aan van Wout van Aert.

    Jumbo-Visma maakte onder meer een 3D-model aan van Wout van Aert.

    Het is Jumbo-Visma menens. De afgelopen maanden heeft de Nederlandse wielerformatie heel wat tests afgelegd in de windtunnel om de juiste tijdrithouding van de renners te vinden. Dat doen ze zelfs met een 3D-model van Wout van Aert.

    Jumbo-Visma zag vorig jaar de kansen op eindwinst in de Tour de France in rook opgaan. Primoz Roglic moest in de slottijdrit zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot Tadej Pogacar. Een herhaling van dat scenario willen ze dan ook absoluut vermijden bij Jumbo-Visma. 

     

    Het team ging aan de slag in de windtunnel. "De voorbije maanden hebben we heel wat testdagen gedaan", vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer. "We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. En ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje."

     

    "We hebben vooral veel tijd besteed aan het materiaal. We zijn dan op zoek naar de beste afstelling van de fiets. Daar hebben we veel data over verzameld."

     

    Ook kledij is bij zulke testen essentieel. "Alles draait om tijd besparen. Naast de fiets is ook de aerodynamica van de kledij heel belangrijk. In samenwerking met Bert Blocken heeft AGU (de kledingsponsor red.) geprobeerd om de snelst mogelijke kledij te ontwikkelen."

    We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. Ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje.

    Mathieu Heijboer

    Met 3D-modellen van Roglic en Van Aert

    De profs kunnen in de windtunnel ook testen uitvoeren zonder dat de renners aanwezig moeten zijn. Dat doen ze met een speciaal aangemaakt 3D-model en in samenwerking met de Universiteit van Eindhoven.

     

    "We zijn begonnen met een dummy van huidig teamleider Grischa Niermmann. Door de jaren heen zijn we specifieker geworden en hebben we ook modellen gemaakt van Primoz Roglic en Wout van Aert."

     

    "Hierdoor kunnen we de ideale houding, de helm en verschillende soorten van kledij testen. We kunnen nu vaker testen uitvoeren zonder dat we de renners fysiek nodig hebben."