meest recent
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Mag er een kruis over Racing Genk voor de titel? Dit is het voorlopige klassement
- 24/04Anderlecht verdedigt met verve leidersplaats, maar houdt hart vast na blessures Dreyer en Schmeichel
- 24/04Opvallende plottwist bij Barcelona: "Xavi blijft dan toch als coach"
- 24/04Swingend Club Brugge blaast Racing Genk helemaal weg en zet titelambities extra kracht bij
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Met een 3D-model van Van Aert: Jumbo-Visma voert testen uit in windtunnel
Het is Jumbo-Visma menens. De afgelopen maanden heeft de Nederlandse wielerformatie heel wat tests afgelegd in de windtunnel om de juiste tijdrithouding van de renners te vinden. Dat doen ze zelfs met een 3D-model van Wout van Aert.
Jumbo-Visma zag vorig jaar de kansen op eindwinst in de Tour de France in rook opgaan. Primoz Roglic moest in de slottijdrit zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot Tadej Pogacar. Een herhaling van dat scenario willen ze dan ook absoluut vermijden bij Jumbo-Visma.
Het team ging aan de slag in de windtunnel. "De voorbije maanden hebben we heel wat testdagen gedaan", vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer. "We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. En ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje."
"We hebben vooral veel tijd besteed aan het materiaal. We zijn dan op zoek naar de beste afstelling van de fiets. Daar hebben we veel data over verzameld."
Ook kledij is bij zulke testen essentieel. "Alles draait om tijd besparen. Naast de fiets is ook de aerodynamica van de kledij heel belangrijk. In samenwerking met Bert Blocken heeft AGU (de kledingsponsor red.) geprobeerd om de snelst mogelijke kledij te ontwikkelen."
We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. Ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje.
Met 3D-modellen van Roglic en Van Aert
De profs kunnen in de windtunnel ook testen uitvoeren zonder dat de renners aanwezig moeten zijn. Dat doen ze met een speciaal aangemaakt 3D-model en in samenwerking met de Universiteit van Eindhoven.
"We zijn begonnen met een dummy van huidig teamleider Grischa Niermmann. Door de jaren heen zijn we specifieker geworden en hebben we ook modellen gemaakt van Primoz Roglic en Wout van Aert."
"Hierdoor kunnen we de ideale houding, de helm en verschillende soorten van kledij testen. We kunnen nu vaker testen uitvoeren zonder dat we de renners fysiek nodig hebben."