Gravelbiken voor beginners: materiaaltips en de beste routes

    Gravelbiken is dé fietshype van het moment.

    Wie bij het woord "gravel" enkel aan tennis denkt, is wellicht niet mee met de nieuwste fietstrend. Sinds enkele jaren is de gravelbike aan een stevige opmars bezig. Deze tweewieler is de perfecte symbiose van racefiets en mountainbike en laat je toe om zowel op de weg als offroad te genieten van een fietstochtje in alle vrijheid. Laat je overtuigen door drie Kempense liefhebbers.

    Een stevige racefiets met brede profielbanden, zo zou je de gravelbike kortweg kunnen definiëren. Maar vanwaar komt dat plotse succes? Omdat de Kempen een gedroomd terrein vormen voor de gravelbiker, staken wij ons licht op bij Kristof Seyen uit Geel en Dieter Eelen uit Mol, twee liefhebbers van het eerste uur, en bij Thomas Mariën-Bouwens, gespecialiseerd fietsenverkoper uit Lichtaart.

    Thomas Mariën-Bouwens verkoopt gravelbikes

    Gravelbiken: vrijheid, blijheid?

    Voor Thomas verliep de eerste kennismaking met gravelbikes via de Canadese fietsfabrikant Kona, die ze al tien jaar produceert. Dieter zag zijn eerste gravelbike in het Berlijnse fietscafé The Gentle Jaunt en was meteen verkocht. 

     

    Bij Kristof gebeurde de aanschaf eerder uit noodzaak: “Eigenlijk is mountainbike mijn grote passie. Maar toen ik nog vaak met de racefiets op pad ging, reed ik me vaak ergens vast in een bos. (lacht) Daarom heb ik vijf jaar geleden een gravelbike gekocht. Sindsdien kan ik alle terreinen aan.”


    Dat is voor elk van hen ook het grootste voordeel van de gravelbike: hij kan op elke ondergrond uit de voeten. Dieter Eelen: “Het rijdt erg comfortabel, zowel op verharde als onverharde wegen. Hierdoor kan je elk weggetje inslaan en ontdek je vanzelf veel ongekende paden in eigen streek."

    Ook op het vlak van tempo en afstand kan je variëren, zegt Kristof Seyen: 

    “Alles is fijn met die fiets. Je kan er korte snelle ritten mee maken, maar je kan evengoed langere afstanden doen en zo je basisconditie trainen. Dat kan natuurlijk ook met een koersfiets, maar dit is veel leuker.”

    Je kan er korte snelle ritten mee maken, maar je kan evengoed langere afstanden doen en zo je basisconditie trainen

    Kristof Seyen

    De gravelbike: steel is real

    Een fiets kiezen is nooit makkelijk en dat geldt ook voor de gravelbike. Met welke aspecten houd je bij een eventuele aankoop best rekening?

     

    Verkoper Thomas Mariën-Bouwens maakt de keuze al wat makkelijker:
    “Kies sowieso voor een stalen frame, dat is veel comfortabeler dan aluminium en robuuster dan carbon. Titanium kan ook, maar is wel een stuk duurder.
    Een gravelbike is trouwens ook uiterst geschikt voor bikepacking vakanties.
    Een stevig frame is dan onontbeerlijk."

    "Qua banden is 45 mm in mijn ogen de heilige graal", gaat Thomas voort. "Rijd bij voorkeur tubeless. Je krijgt hierdoor meer grip en je lekbestendigheid is een pak hoger dan met een klassieke binnenband. 

     

    En vooral: wees niet te zuinig op je afmontage (de onderdelen die in verband staan met het schakelen, aandrijven en afremmen van de fiets, red.) en kies daarbij voor hydraulische schijfremmen. Zowel in droog als nat weer heb je veel meer remkracht, wat de veiligheid ten goede komt.”

     

    Dieter voegt daar graag nog iets aan toe: “Wie een fiets wil kopen moet zeker meerdere merken en modellen testen. Probeer ook verschillende banden uit, want die bepalen volgens mij nog het meest het rijcomfort.”

    5 aankooptips:

    1. Kies een stalen frame
    2. Ga voor een betrouwbare afmontage
    3. Neem hydraulische schijfremmen
    4. Laat 45-mm-banden opleggen, liefst tubeless
    5. Maak voldoende testritjes

    Wie een fiets wil kopen moet zeker meerdere merken en modellen testen.

    Dieter Eelen

    Quo vadis?

    In Vlaanderen zijn er vandaag nog geen permanent bewegwijzerde gravelroutes te vinden. De provincie Vlaams-Brabant biedt wel twee gpx-routes aan op haar website:

    Op de website Komoot kan je heel makkelijk je eigen traject uittekenen of een bestaande route downloaden en zelf aanpassen. Beperk je in natuurgebied wel tot de trajecten die opengesteld zijn voor fietsers.

     

    Ook fietszaken en -cafés bieden op hun websites vaak interessante routes aan, zo ontdekte Dieter: “Fietscafé Vitesse op het Giraffenplein in Antwerpen heeft enkele leuke gravelroutes. Hiervan heb ik er al een aantal met veel plezier gereden. ”

    In welke regio je moet zijn staat voor Thomas buiten kijf: “In de Kempen zijn we wat gravelwegen betreft erg verwend, en ik blijf alsmaar nieuwe paden ontdekken. Maar ook de provincies Vlaams-Brabant, Limburg en Luik zijn stuk voor stuk aanraders.”

     

    Mogelijkheden zat dus, en dan kies je best voor wat je zelf mooi en uitdagend vindt, beaamt ook Dieter Eelen: “Als je graag een heuveltje bedwingt, trek je best naar de Vlaamse Ardennen. Die ga je in de Kempen niet veel vinden. Ook de Voerstreek biedt heuvels en prachtige gravelwegen.”

     

    Hier kan je alvast een aantal leuke gpx-routes downloaden:

    Toertochten en events

     

    Ondertussen schieten ook de gravelevents als paddenstoelen uit de grond: Strada Campina in Turnhout, Lumberjack Gravel Rides in Borgloon, Dirty Boar Gravel Ride in Ovifat… In elke provincie vinden er wel evenementen plaats.

    Ook grote spelers als Flanders Classic (Flanders Gravel) en Golazo (Belgian Gravel Series) deden recentelijk hun intrede in de gravelwereld. De jonge speler Count Me In biedt gravelritten aan op het platform De Parcoursbouwer.

     

    Ex-profwielrenner Laurens ten Dam heeft met Ltd Gravel Raid zijn eigen gravelfestival. Zijn voormalige collega’s Bram Tankink en Jos van Emden zijn op hun beurt bezig met alle gravelwegen rond de Belgisch-Nederlandse grens in kaart te brengen. 

     

    Thomas ziet wel een verschil met toertochten op de racefiets of de mountainbike: “Het gaat er heel ontspannen aan toe. De sfeer en de beleving zijn belangrijker dan de sportieve uitdaging. Je geniet voornamelijk van de mooie wegen en de natuur en staart je niet blind op de snelheid die je haalt.”

    De sfeer en beleving zijn belangrijker dan de sportieve uitdaging.

    Thomas Mariën-Bouwens

    Hipsterbiking?

    Het mag duidelijk zijn: gravelbiken is in en heeft een hip imago. Dat stelt Thomas ook vast in zijn winkel:  “Er hangt inderdaad een bepaalde ‘vibe’ rond gravel. Eens je gebeten bent, wordt het een echte passie en dan kan je daar als consument ver in gaan. Fabrikanten spelen hier slim op in door bepaalde accessoires en kleding specifiek op gravel af te stemmen.”

     

    Kristof Seyen ziet die evolutie met lede ogen aan: “Ik vind het jammer dat gravelbikers automatisch dat hipsteretiket krijgen opgekleefd. Zorg gewoon dat je geniet en plezier hebt op je fiets, liefst in goed gezelschap met achteraf een lekkere trappist. Of dat dit nu op een mountainbike of gravelfiets is maakt op zich niet uit.”

    Bekijk hier nog eens de reportage over gravelbiken met Ine Beyen, Bram Tankink en Sven Nys: