Gezien in Portugal: track limits nekken Verstappen weer en zelfs Räikkönen kan flateren

    Kimi Räikkönen

    Kimi Räikkönen druipt af, zijn race heeft maar 1 ronde geduurd.

    Ook de 3e Formule 1-race van het seizoen heeft een duel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen opgeleverd. Eentje waarin elk WK-punt telt. De ervaren coureur Kimi Räikkönen heeft dan weer geen punten gescoord.

    5 conclusies na de GP in Portugal:

    1) Verstappen verslikt zich weer in track limits

    Het was een opmerkelijke zet gisteren op het einde van de GP van Portugal: Max Verstappen (Red Bull) ging net voor het einde nog verse banden halen om de snelste rondetijd en het extra WK-punt te veroveren.

     

    Dat lukte ook, maar Verstappen overschreed in bocht 14 de track limits (lees: hij ging te wijd). Zijn snelste rondetijd werd geschrapt en het WK-punt ging naar Mercedes-rijder Valtteri Bottas.

     

    Verstappen kreeg dat te horen in het interview meteen na de race. "Echt? Oké. Het is een beetje vreemd. Ik dacht dat er in bocht 14 niet
    naar gekeken werd", reageerde de Nederlander verrast.

     

    Het is niet de eerste keer dat track limits Verstappen zuur opbreken. Zaterdag werd om dezelfde reden zijn snelste tijd in de kwalificaties geschrapt, die tijd zou hem de poleposition opgeleverd hebben.

     

    En in de eerste GP van het seizoen in Bahrein moest Verstappen de eerste plaats weer aan Lewis Hamilton laten nadat hij bij zijn inhaalmanoeuvre over de track limits was gegaan. Kostbare punten.

    2) 3e race = 3e duel tussen Hamilton en Verstappen

    We kunnen het ons bijna niet herinneren, de laatste keer dat de 2 protagonisten voor de wereldtitel in de eerste 3 GP’s een wiel aan wiel streden.

     

    Formule 1-fans worden verwend dit jaar: in de slotronden in Bahrein, bij de start in Imola en na de herstart in Portimao zagen ze inhaalmanoeuvres tussen Hamilton en Verstappen.

     

    Beide heren smullen er ook van. "Als je weet dat je de grens kunt opzoeken en je vertrouwt je tegenstander, dan kun je echt hard racen", zegt Verstappen. "Ik vertrouw Lewis volledig dat we elkaar genoeg ruimte gaan geven."

    3) Ook de meest ervaren coureur kan flateren

    Met meer dan 300 races op de teller mag de 41-jarige Kimi Räikkönen zich de meest ervaren rijder in de F1 noemen, maar dat maakt hem niet immuun voor beginnersfouten. De Fin viel als enige uit in Portugal.


    Räikkönen reed op het rechte stuk pardoes tegen de achterkant van ploegmaat Antonio Giovinazzi en raakte daarbij zijn voorvleugel kwijt. Na 1 ronde was zijn grand prix al afgelopen.


    "Ik moest een schakelaar verzetten en dat was niet gelukt in de laatste bocht", vertelde Räikkonen. "Ik moest het doen op het rechte stuk, keek of het nu wel gelukt was en reed op hem in. Het was helemaal mijn fout."

    4) Hoop voor Alonso en Alpine?

    Alpine was een van de ontgoochelingen van de GP's in Bahrein en Imola, maar in Portugal tapte het Franse team uit een heel ander vaatje. Esteban Ocon (7e) en Fernando Alonso (8e) eindigden allebei in de punten.


    "Ik heb duels uitgevochten met een Ferrari en een McLaren. Dat was ondenkbaar in Bahrein en Imola", zei Alonso. "Dat betekent dat we een grote stap voorwaarts hebben gezet."


    Volgende week rijdt Alonso een thuisrace: in Barcelona.

    5) Hoop voor Mick Schumacher?

    Staartploeg Haas eindigde in Bahrein en Imola telkens met 2 auto’s troosteloos op de laatste plaatsen, maar Portugal bracht beterschap. Mick Schumacher slaagde erin om Williams-rijder Nicholas Latifi achter zich te houden. Het leverde de 22-jarige zoon van Michael Schumacher de 17e plaats op.


    "We doen het stap voor stap, maar dit weekend hebben we vooruitgang geboekt", sprak Haas-baas Günther Steiner. "Het duurde lang voor Mick voorbij Latifi kon, anders hadden we misschien zelfs Russell (die andere Williams, red) nog bijgehaald."