• pas verschenen
  • video
  • podcasts

    Ferrari gooit zich helemaal op esports: "20.000 deelnemers maken deel uit van het DNA van de Formule 1"

    Charles Leclerc

    Ook Formule 1-rijder Charles Leclerc rijdt al eens virtueel.

    Na een succesvol eerste seizoen heeft Ferrari deze week beslist om hun e-sportcompetitie niet enkel voort te zetten, maar ook uit te breiden. De Ferrari Esports Series is een groots opgezette competitie, waarbij de hoofdprijs een officiële plek in de e-sportploeg van het autosportmerk.

    Vorig jaar trok de Esports Series zo’n 20.000 deelnemers. De verwachtingen voor het nieuwe seizoen zijn dan ook hooggespannen.

     

    Volgens Jane Reeve, het hoofd van Ferrari’s communicatie, is de uitbreiding een logische volgende stap: "We hebben de smaak echt te pakken en willen het dit jaar nog ambitieuzer aanpakken."

     

    "Het nieuwe kampioenschap wordt gestroomlijnder: de kleinere categorieën verdwijnen om plaats te maken voor een groter, meer toegankelijk toernooi. Op deze manier willen we meer mensen betrekken bij ons verhaal."

     

    "Iedereen die deel wil uitmaken van Ferrari, maakt nu ook kans om zich een weg naar de top te banen."

    Iedereen die deel wil uitmaken van Ferrari, maakt nu ook kans om zich een weg naar de top te banen.

    Jane Reeve (Ferrari)

    Ook prijzen voor knapste ontwerp

    Dat Ferrari de Esports Series toegankelijker wilt maken, bewijzen ze door niet enkel racers te betrekken. Dit jaar worden er ook prijzen uitgedeeld voor de creatievere F1-fans.

     

    Voor het eerst organiseert Ferrari een wedstrijd waarin fans het kleurschema van de wagens kunnen uitdenken. Het winnende ontwerp zal worden gebruikt in de toekomstige Series Races.

     

    Het recente enthousiasme voor onlineracetoernooien valt niet te ontkennen, en dat komt voor velen als een verrassing. Formule 1 heeft zich immers jarenlang eerder terughoudend opgesteld tegenover e-sport en virtuele races.

     

    Ondertussen maakten zowel de Formule 1 als Ferrari dus een scherpe bocht van 180 graden. "Het draait niet langer om de materiële kant van de business", aldus Nicola Boeri van Ferrari.

     

    "Wanneer we ons op de identiteit van het merk te focussen, volgt die commerciële groei vanzelf. Door e-sportevenementen naar voor te duwen, halen we een anders moeilijk te bereiken doelgroep binnen."

     

    "Die 20.000 deelnemers van vorig jaar maken nu deel uit van het DNA van de Formule 1. Voor de meesten onder hen zijn deze simraces de enige ervaring die ze ooit zullen hebben met onze auto's, dat is voor ons even waardevol als de echte Formule 1-races."

    Voor de meesten onder hen zijn deze simraces de enige ervaring die ze ooit zullen hebben met onze auto's, dat is voor ons even waardevol als de echte Formule 1-races.

    Nicola Boeri (Ferrari)