"Renners gaan veel in de bus zitten in Giro en die uren zullen hun tol eisen"

    bus

    Busje komt zo.

    Het prachtige decor van de Passo Pordoi.

    0 / 0

    Gisteren werd het volledige parcours van de Giro 2021 onthuld. Wat denkt Renaat Schotte, traditioneel onze man in de Giro, ervan? "Er zijn veel plotwendingen mogelijk met deze route, een aangename vaststelling."

    De Giro gaat er vaak prat op dat het het zwaarste parcours van de grote rondes heeft. "Hoogtemeters zeggen niet alles, maar er zijn alvast meer hoogtemeters dan vorig jaar", zegt Renaat Schotte. "De editie van 2021 lijkt me ook lastiger door de vele verplaatsingen."

     

    "Het valt op dat er geen enkele aankomstplaats de dag nadien dienst doet als startplaats. Dat betekent dat de renners veel tijd in de bus gaan spenderen. Die uren in de bus gaan hun tol eisen, die gaan ook meespelen."

     

    "Er zitten redelijk grote afstanden tussen en ik weet uit ervaring dat die transfers in Italië allesbehalve makkelijk zijn. De combinatie van meer hoogtemeters en meer verplaatsingen doet me denken dat dit mogelijk de zwaarste Giro in jaren kan zijn."

     

    "De route van de Giro maakt een acht, wat apart is. Na de start in Piemonte trekt de Giro toch redelijk zuidelijk om in de derde week Piemonte opnieuw aan te doen. Zo'n lus heb ik nog niet gezien en dat is, zelfs naar Giro-normen, redelijk straf."

    "Er zijn heel veel plotwendingen mogelijk op dit parcours"

    De Giro zou door het parcours een heel onvoorspelbaar verloop kunnen krijgen. "De Italiaanse bondscoach Cassani zei dat er 14 ritten zijn waar het klassement door elkaar geschud kan worden." 

     

    "Dat is heel veel in een grote ronde, maar het is ook een aangename vaststelling. Er zijn heel veel plotwendingen mogelijk en als er dan één rit bovenuit steekt, dan is het die met aankomst in Cortina d'Ampezzo."

     

    "De hoogtemeters van die rit gaan richting de 6.000, wat heel veel is. Met de Passo Pordoi beklimmen ze het dak van de Giro en de Passo Giau is de laatste beklimming. Dat is op papier de rit waar je het meeste van verwacht met de mooiste decors, maar er kan ook niets in gebeuren."

     

    "Met zo veel hoogtemeters is het altijd hinken op 2 gedachten: of het wordt spektakel of het wordt een sof met een anticlimax. Maar voor hetzelfde geld wordt het iets onvergetelijks met een aanval van bijvoorbeeld Evenepoel die de Giro op zijn kop zet zoals Froome op de Finestre in 2018."

    Het feit dat Evenepoel door organisator RCS werd opgenomen in de presentatie zegt veel. Dat is enkel weggelegd voor de vedetten.

    Renaat Schotte

    Remco Evenepoel maakt normaal gezien in mei zijn debuut in een grote ronde, maar zonder ambities voor het klassement. "Ik zou zeggen: geef hem een verbod om voor het klassement te gaan."

     

    "Het zou fantastisch zijn als hij Ganna in zijn eigen Piemonte in de korte openingstijdrit het vuur aan de schenen kan leggen. Maar eigenlijk zitten er voor Evenepoel teleurstellend weinig tijdritkilometers in."

     

    "De ploeg zal hem geen druk opleggen, maar het feit dat hij door organisator RCS werd opgenomen in de presentatie zegt veel. Dat is enkel weggelegd voor de vedetten. Maar hij moet gewoon kijken waar het schip strandt en op een dag voor de ritzege gaan."

     

    Wie start op 8 mei dan als favoriet? "De Italianen zullen hopen op Vincenzo Nibali, maar met wat we nu weten is Egan Bernal de topfavoriet. Maar voor 8 mei kan er nog veel veranderen."