Ga naar de inhoud

 klassement

naampuntenploeg
1
Primož Roglic
4237,00
Jumbo - VismaTJV
2
Tadej Pogacar
3055,00
UAE Team EmiratesUAD
3
Wout van Aert
2700,00
Jumbo - VismaTJV
4
Mathieu van der Poel
2040,00
Alpecin - FenixAFC
5
Jakob Fuglsang
1961,00
Astana Pro TeamAST
6
Julian Alaphilippe
1795,83
Deceuninck - Quick-StepDQT
7
Richie Porte
1733,00
Trek - SegafredoTFS
8
Diego Ulissi
1671,00
UAE Team EmiratesUAD
9
Arnaud Démare
1550,00
Groupama - FDJGFC
10
Marc Hirschi
1430,00
Team SunwebSUN
ploegpunten
1
Jumbo - Visma
9919,00
2
Deceuninck - Quick-Step
9776,16
3
UAE Team Emirates
8503,00
4
INEOS Grenadiers
7628,33
5
Team Sunweb
7582,71
6
BORA - hansgrohe
6738,50
7
Astana Pro Team
6612,00
8
Trek - Segafredo
6591,00
9
Groupama - FDJ
5614,00
10
EF Pro Cycling
5576,99
ploegpunten
1
Frankrijk
9542,83
2
Slovenië
8824,00
3
België
8530,00
4
Italië
7375,00
5
Australië
6468,00
6
Nederland
6249,00
7
Denemarken
5423,00
8
Groot-Brittannië
5299,16
9
Duitsland
5242,83
10
Spanje
4992,00

meest recent

Remco Evenepoel trekt enkel met Giro naar Tokio: "Na hoogtestage geen koers nodig om te scoren"

 ma 22 februari 2021 12:11
Remco Evenepoel

De grote doelen van Remco Evenepoel dit jaar zijn de Olympische Spelen in Tokio en wellicht de Vuelta en hoogtestages moeten hem daarbij helpen. "Het is voor mij geruststellend dat ik goed ben na een hoogtestage."

Zaterdag 8 mei is de richtdatum voor Remco Evenepoel in zijn revalidatie, dan trekt de Ronde van Italië zich op gang in Turijn. "De zomer is mijn hoofddoel, maar er is een missie om klaar te geraken voor de Giro en te zien hoe ver ik geraak", zegt het goudhaantje van Deceuninck-Quick Step in Thuismatch.

 

De Giro rijden met het oog op een goed eindklassement is niet het plan. "Ik wil mezelf testen en de ploeg wil dat ook. Maar het is makkelijker om daar 2 of 3 dagen te kiezen om uit te pakken dan om voor een klassement te gaan."


"Alles hangt ervan af of ik een totale offday heb of niet. De kans is groot dat ik op een dag een klop van de hamer krijg en op een uur wordt gereden."

 

"Ik heb 4 maanden stilgelegen en nu volgen 3 maanden voorbereiding zonder koers. Het voordeel is dat ik door mijn leeftijd en mijn talent weet dat ik snel weer in orde zal zijn."

De Giro wordt precies een trainingsstage van drie weken voor mij. Ik weet niet wat ik moet verwachten.

"Verlies ik weinig tijd in de eerste weken, dan kan nog alles in een zware derde week. Mooiste verhaal is dat van Froome in 2018, ik heb die beelden al veel bekeken en misschien zit ik straks in dezelfde situatie."


"Daarom is het ook een voordeel om zo’n sterke en jonge ploeg te hebben. Ik hoop dat Almeida ook naar de Giro gaat, dan kunnen we samen iets forceren voor hem of voor mij. Als hij voor een mooi klassement gaat en ik ben er volledig doorheen gezakt, dan kan ik nog altijd iets voor hem doen."


"De Giro wordt precies een trainingsstage van drie weken voor mij. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik wil elke dag met een blanco blad beginnen en zien hoe het loopt."


Die trainingsstage moet Evenepoel in topvorm krijgen voor zijn hoofddoelen van 2021: de Olympische Spelen en wellicht de Ronde van Spanje. "De kans is ook groot dat ik de dubbel doe dit jaar: Giro en Vuelta."

"Ik zal heel weinig koersen rijden. Het idee? Frisheid"

Maar voor de Vuelta, worden de pijlen eerst op Tokio gericht en Evenepoel weet hoe hij het zal aanpakken. "Giro rijden, rust nemen, op hoogtestage gaan en dan naar Tokio. Het is voor mij geruststellend om te weten: ik ben goed als ik op hoogtestage ben geweest."


En die kennis heeft gevolgen voor zijn seizoen. "Ik zal normaal gezien heel weinig koersen rijden dit jaar. Ik werk nu richting de Giro en daarna normaal niets. Het idee daarachter? Frisheid." 


"We weten dat ik na een hoogtestage niet noodzakelijk een koers nodig heb om te kunnen scoren, zoals vorig jaar in Burgos. Het idee is dat we erop vertrouwen dat ik op hoogtestage simulaties kan doen waardoor we weten dat ik dicht tegen mijn top zit."

We weten dat ik na een hoogtestage niet noodzakelijk een koers nodig heb om te kunnen scoren.

Op de Spelen mikt Evenepoel zowel op de tijdrit als de wegrit. "De wegrit telt 5.000 hoogtemeters, dat is echt een klimkoers en de tijdrit is vrij lastig. Wat komt, dat komt: als het goed is, komt het er hopelijk uit. En als het er niet uitkomt, dan komen er nog kansen."


Als Evenepoel naar Tokio trekt, dan zal hij een van de Belgische medaillekandidaten zijn. "Ik ga niet zeggen dat dat ambetant is, het is ook motiverend als mensen hun hoop op jou leggen." 


"Dan probeer je ook het beste van jezelf eruit te halen en probeer je die droom van jezelf en van de bevolking waar te maken. Maar je weet hoe moeilijk dat is in het wielrennen. Het is een droom en hopelijk kan ik er zonder stappen terug te moeten zetten naartoe werken."

"Eerst uittesten in Giro of Vuelta en dan naar de Tour"

De Tour was door de Olympische Spelen sowieso geen optie dit jaar. "We hebben ook altijd gezegd: eerst Giro of Vuelta en zien hoe het gaat vooraleer we een Tour aanvatten." 

 

"In mijn ogen is de Tour qua parcours niet de zwaarste, maar alles wat erbij komt kijken wel: druk, de sponsors en de buitenwereld."


"Voor de Tour hebben we nog een ander deel van de ploeg met Bennett en Alaphilippe om voor ritsucces te gaan. In die ploeg moet daar ook een soort van overgang komen en dat is ook niet makkelijk om opeens die mannen… dat is ook niet wat ik wil."

 

"Daarom eerst uittesten in Giro en Vuelta en dan kun je de ploeg voor de Tour anders vormen. Dat aspect komt er ook bij kijken.”

"Sowieso wil ik het WK in eigen land rijden"

En dan komt er nog een WK in eigen land aan. De tijdrit is wel biljartvlak. “Goh, de EK-tijdrit in Alkmaar was ook vlak. Mannen als Ganna en Wout hebben hun absoluut vermogen in het voordeel, ik mijn aerodynamica."


"De wegrit is een groot vraagteken. Wat of hoe kan ik daar iets teweeg brengen? Iemand als Wout kan met zijn sprint op 2 dingen gokken: aanval en sprint. Mijn enige keuze is alleen toekomen en dat is heel moeilijk op dat parcours. Maar je weet nooit."


"Sowieso wil ik rijden. Ik weet wel dat een Vlaams parcours en slecht weer niet de ideale omstandigheden zijn voor mij. Maar het is een koers van bijna 7 uur op een lastig parcours."


"Mannen als Alaphilippe, Van Aert en Van der Poel zijn in het voordeel, maar de koers moet altijd gereden worden. We moeten eerst de tactiek van de ploeg afwachten, hoe bondscoach Sven Vanthourenhout het ziet. Dan zijn er meerdere opties mogelijk. Maar de enige manier voor mij is vroeg koersen zoals BK in Gent. Wachten tot de laatste ronde zit er niet in voor mij."

Beluister de podcast met Remco Evenepoel

Of bekijk de video met Remco Evenepoel op YouTube

Lees ook: