meest recent
- 12:54LIVE Dwars door Vlaanderen (m): Kan er voor het eerst in 6 jaar nog eens een Belg winnen?
- 12:40Dwars door Vlaanderen kan leemte vullen op palmares van Kopecky, rentree van Vollering
- 12:39De sterren voor Dwars door Vlaanderen: Vollering en Kopecky boven, ook meteen vertrouwen in Van Empel
- 12:29Wout van Aert over verdwenen Strava-rit na val in E3: "Had mijn Garmin aan mijn buurman meegegeven"
- 12:27UNIEK: win een plekje in de Fan Ride op de dag van de Ronde en beleef het parcours als een echte prof
- 12:20Djokovic breekt met succescoach Ivanisevic: "Maar onze vriendschap blijft bestaan"
- 12:14Jouw gids voor de Ronde van Vlaanderen (m/v): kijk van start tot finish naar de koers
- 12:10Kijk vanavond naar de tweede aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 26/03Rode Duivels staan voor grote test tegen Engeland
- 26/03Eden Hazard trekt nog eens voetbalschoenen aan voor de Kings World Cup
- 25/03BEKIJK - Sammy Neyrinck in het spoor van Mads Pedersen en co.: "Pas toen Mathieu ging zitten, had ik vertrouwen"
- 25/03Bondsparket eist boetes en schorsingen na 'Flagrant spelbedrog' op het einde van Westerlo-Genk
- 25/032 hellingen van de Ronde van Vlaanderen geschrapt voor de veiligheid
- 25/03Favoriet Canada grijpt de wereldtitel op het WK curling
- 25/03Leeuwarden haalt stevig uit tegen Mechelen: 91-71
- 25/03BEKIJK: Net geen medaille! Verslag van het WK kunstschaatsen met Loena Hendrickx en Nina Pinzarrone
Trentin na kritiek collega's: "Misschien wat minder op TikTok zitten?"
De nieuwe veiligheidsregels hebben tot heel wat verontwaardigde en lacherige reacties geleid in de wielerwereld. Matteo Trentin hielp de nieuwe regels uittekenen en bijt nu bij Cyclingnews van zich af.
Het wielrennen smeekt al jaren om strengere veiligheidsvoorschriften. In samenspraak met renners zoals Matteo Trentin, Philippe Gilbert en de rennersvakbond stelde de Internationale Wielerunie (UCI) een aantal nieuwe regels op die de koers vanaf 1 april veiliger moeten maken.
Renners mogen bijvoorbeeld niet meer op hun buis zitten bij een afdaling en ook de handjes los over het stuur hangen wordt verboden. Maar door op deze 2 maatregelen te focussen, maak je er een karikatuur van, zo vindt Trentin.
"Je moet naar het grotere plaatje kijken", zegt de Italiaan van UAE aan Cyclingnews. "Die 2 regels maken deel uit van een groter pakket. Nu lijkt het alsof er maar 2 veranderingen zijn doorgevoerd, maar dat is helemaal niet zo."
"Als de renners de nieuwe reglementen grondiger hadden bekeken, hadden ze gezien dat er een heel plan klaarligt voor de komende jaren, met onder meer veiligere afsluitingen en een protocol voor auto's om het peloton in te halen."
Mail naar 800 renners slechts door 16 renners gelezen
Het zit Trentin vooral hoog dat zijn collega's nu overal kritiek spuien, terwijl ze wel degelijk op de hoogte waren van de veranderingen. "Ik ben behoorlijk kwaad hierover."
"In het verleden kon je zeggen dat er regelmatig iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet. Iedereen is geïnformeerd."
In november en december was al een mail verstuurd naar 800 renners met daarin de plannen voor de nieuwe regels. Amper 16 renners hebben die mail geopend en het document bekeken.
Trentin: "Als iemand niet akkoord ging met de voorstellen was er tijd en ruimte genoeg om daar opmerkingen over te maken. Maar we hebben amper respons gekregen."
"Ik weet niet wie ze willen beschuldigen, maar het kan sowieso niet mij, Phil (Gilbert) of de CPA (rennersvakbond) zijn. Deze keer niet. Misschien moeten de renners wat minder tijd op TikTok doorbrengen en wat meer écht betrokken zijn als het over veiligheid in de sport gaat."
In het verleden kon je zeggen dat er wel eens iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet.
Over dalen op de buis: "De jeugd doet de profs na"
Maar hoe is dan dat omstreden verbod om op de buis te dalen tot stand gekomen? "Ik was in de meeting toen dit ter sprake kwam", vertelt Trentin. "Persoonlijk vind ik het niet gevaarlijk, als het tenminste juist wordt gedaan. Het probleem is dat renners het nu ook doen terwijl ze in het peloton rijden. Dat is helemaal niet veilig."
"Ik heb heel wat telefoontjes gekregen van wielercoaches, die merken dat jonge gasten dit steeds vaker overnemen, omdat ze dat zien bij de profs. We zouden die jongeren veilig moeten leren afdalen. Ik had graag gezien dat het verbod eerst bij de jeugd was en dan pas bij de profs."