Ga naar de inhoud
WRC-stand 
  rijder auto punten
1. Sébastien Ogier (Fra)
Toyota 230
2. Elfyn Evans (GBr) Toyota 207
3. Thierry Neuville Hyundai 176
4. Kalle Rovanperä (Fin) Toyota 142
5. Ott Tänak (Est) Hyundai 128
WRC-kalender
datum rally winnaar 2020 winnaar 2021
21-24/01 Monte Carlo Neuville Ogier
26-28/02 Lapland (Fin) - Tänak
22-25/04 Kroatië - Ogier
20-23/05 Portugal - Evans
03-06/06 Italië Sordo Ogier
24-27/06 Kenia - Ogier
15-18/07 Estland Tänak Rovanperä
13-15/08 België (Ieper) - Neuville
09-12/09 Griekenland - Rovanperä
30/09-02/10 Finland   Evans
14-17/10 Spanje - Neuville
19-21/11 Monza Ogier Ogier

Martijn Wydaeghe, corijder Thierry Neuville: "Sneeuw verandert niet zoveel"

 vr 12 februari 2021 12:06
Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe tijdens de Rally van Monte Carlo.
Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe tijdens de Rally van Monte Carlo.

Thierry Neuville en zijn nieuwe corijder Martijn Wydaeghe stomen zich in Estland klaar voor de Rally van Finland, de tweede manche van het WRC-seizoen. Voor Wydaeghe is het zijn eerste kennismaking met sneeuw als navigator.

Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe rijden dit weekend de Otepää Winter Rally in Estland. Daarmee bereiden ze zich voor op de WK-rally van Finland eind februari, waar er veel sneeuw onder de banden zal komen.

 

En sneeuw, dat was nu net een element waar Martijn Wydaeghe nog geen ervaring mee had. Ook de andere topper van The Hyundai Motorsport, Ott Tänak, doet mee in het zuiden van zijn Estland. Niet enkel de i20 World Rally-auto wordt getest, ook de bezaaide Pirelli-banden ondergaan deze week de proef.

 

"Voorlopig gaat het hier uitstekend", vertelt Wydaeghe aan Sporza. "De sneeuw ligt er geweldig bij, er zijn supermooie ritten en de temperaturen zitten ver onder het vriespunt."

 

De omstandigheden zijn dus min of meer vergelijkbaar met Finland. "De Finse rally heeft de voorbije dagen ook veel info over de rally doorgestuurd. We gaan die nu vergelijken met de nota’s die Neuville had van vorig jaar."

 

Hoe viel het rijden over sneeuw eigenlijk mee? "Goed, denk ik. Er verandert niet zo heel veel. De ritten in het noorden gaan heel snel, de lengte van de bochten is anders dan bijvoorbeeld in Monte-Carlo (waar Neuville/Wydaeghe derde werden, red)."

 

"We maken ook gebruik van de sneeuwbanken. Als de rijder de eerste keer naar zo’n sneeuwbank schuift, denk je dat je eraf gaat. Maar dat gebeurt dus niet, we gebruiken het als een hulpmiddel op sommige secties."

 

Neuville en Wydaeghe werken dus hard aan hun samenwerking. Vorige week deden ze al testen in Finland. Hoe meer ze naast elkaar zitten, hoe beter het loopt. Vanavond is het de officiële shakedown. Dan weten we wat er echt in de Hyundai zit.  

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.