Gedaan met "gevaarlijke" daaltechnieken? UCI dreigt met sancties tegen waaghalzen

    Verdwijnt dit beeld uit het peloton?

    In elke sport zijn details doorslaggevend. Dat gegeven is ook van kracht in de wielersport, waar meesterdalers hun techniek en kwaliteiten durven aan te spreken om het verschil te maken. Renners flirten af en toe met de grens van het toelaatbare, vindt de UCI echter. De Internationale Wielerunie wil het speelvlak dan ook afbakenen. 

    Afdalen met je lichaam op de bovenbuis van je fietskader? Enkele jaren geleden werd nog vreemd opgekeken bij die insteek, tegenwoordig is die daaltechniek stevig ingeburgerd in het peloton.

     

    Op het WK voor beloften in Firenze in 2013 was Matej Mohoric misschien wel de trendsetter met zijn bijtrapafdaling op de bovenbuis. 

     

    De jonge Sloveen heeft de voorbije jaren veel volgelingen gekregen met onder meer Peter Sagan, Julian Alaphilippe en Chris Froome.

     

    Die laatste won in 2016 een etappe in de Tour na een zeer verrassende ontknoping. 

     

    De ietwat houterige Brit schuwde na de top van de Peyresourde de risico's niet, daalde als een bezetene en won die etappe na een risicovolle afzink richting de finish. "Please don't try this at home", grapte Froome na de finish.

    Trendsetter Mohoric:

    Imitator Froome:

    Uitsluiting van competitie?

    Maar de UCI wil het verbod niet beperken tot de vrijetijdsbesteding, ook in de koers zal het fenomeen aan banden worden gelegd. De Internationale Wielerunie introduceerde gisteren een reeks maatregelen die de veiligheid in het peloton moeten verhogen.

     

    Dit lezen we in het uitgebreide persbericht: "De UCI verscherpt de regels voor potentieel gevaarlijk gedrag van renners, zoals het weggooien van drinkbussen in het peloton (wat een gevaar kan betekenen voor de andere renners) en het aannemen van gevaarlijke posities op de fiets (voornamelijk gaan zitten op de bovenbuis)."

     

    De UCI stipuleert dat commissarissen in een eerste bewustwordingsfase waarschuwingen kunnen uitdelen, maar vanaf 1 april 2021 kunnen sancties vastgelegd worden. 

     

    "Die kunnen gaan tot uitsluiting van competitie", klinkt het. Renners en teams zullen nog worden geïnformeerd over het onderwerp, maar zijn nu dus al gewaarschuwd.