Joggen op de loopband? De wereldrecordhoudster geeft je 5 tips

    Doe zoals wereldrecordhoudster Adinda Vetsuypens: kijk een serie of luister naar een muzieklijst.

    Kan je je moeilijk motiveren om in nat of koud weer te gaan joggen? Dan is de loopband een alternatief voor jou. Hoe begin je eraan? Hoe glijd je niet van het ding? En hoe houd je het vol? Wereldrecordhoudster Adinda Vetsuypens geeft je 5 tips.

    Adinda Vetsuypens (38) is verslaafd aan hardlopen. Een jaar geleden won ze het Belgisch kampioenschap 24 uur lopen (208,76 km), vorige maand verbeterde ze het wereldrecord 100 km op een loopband (8 uur, 21 minuten en 22 seconden). 

     

    Sta jij ook wel eens op een loopband? Of weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Deze tips van helpen je op weg.

    1) Begin rustig

    In de Container Cup heb je misschien gezien hoe de kandidaten de loopband meteen op de maximale snelheid laten draaien. Doe dat niet.

     

    Adinda Vetsuypens: "De eerste minuten is het altijd wennen op een loopband. Zelfs ik denk wel eens: "O, jee. Als ik hier maar niet meteen afrol.""

     

    "Begin dus traag. Stap desnoods eerst en voer pas daarna de snelheid van de loopband op."

    2) Varieer je tempo

    Tijdens haar recordpoging heeft Adinda Vetsuypens 93 km lang een egaal tempo gelopen van meer dan 12 km/u.

     

    "Best saai", geeft ze zelf toe. "Daarom wissel je beter je tempo wat af. Duw een keer op de knop om de loopband wat sneller te laten draaien. Of om je tempo weer te laten zakken."

     

    "Tijdens een lange training op de loopband moest ik een keer elke kilometer in 4'55" afwerken", gaat de wereldrecordhoudster voort. "Toen heb ik snel beslist om mijn tempo wat te variëren."

    Adinda Vetsuypens tijdens haar geslaagde wereldrecordpoging.

    3) Kijk naar een serie

    Joggen of trainen op een loopband heeft een groot voordeel: je kan er multitasken. "Tijdens trainingen heb ik vaak naar muziek geluisterd en naar series gekeken", vertelt Adinda Vetsuypens.

     

    "Misschien was The Walking Dead wel niet het beste idee om te bingewatchen", gniffelt ze. "Met die zombies schrok ik me soms een hoedje. Gelukkig bleef ik wel recht."

    The Walking Dead was misschien niet het beste idee. Ik schrok me soms een hoedje tijdens het lopen.

    Adinda Vetsuypens

    4) Luister naar aangepaste muziek

    Muziek kan je een boost geven tijdens het joggen. Ook op een loopband.

     

    Adinda Vetsuypens: "Als metalliefhebster kan ik je de muziek van Rotting Christ aanraden of een livealbum van Rammstein. Die songs passen perfect bij mijn tempo."


    "Zoek daarom naar een playlist die het best matcht met je snelheid."

     

    Op muziekdiensten zoals Spotify vind je een resem lijsten voor lopers. Vaak staan ze gerangschikt op tempo of hartslag.

    De wereldrecordmix van Adinda:

    5) Stop niet te bruusk

    Klaar met je loopsessie? Denk dan aan de coolingdown. Dat is niet alleen beter voor je spieren, maar ook voor je veiligheid.

     

    Wereldrecordhoudster Adinda Vetsuypens: "Vaak voel je je wat duizelig als je van een loopband stapt. In het slechtste geval verlies je zelfs je evenwicht."

     

    "Om dat te voorkomen, bouw je je snelheid best geleidelijk af. Een programma op een loopband zal een coolingdown automatisch voorstellen."

     

    Of je drukt op de rode knop. "Geen paniek, je stopt niet meteen", lacht onze ultraloopster. "De loopband zal geleidelijk aan naar 0 gaan. Veel veiliger dan er af te springen."

    "Ik ben een Flandrienne, stormweer geeft me een boost"

    Als wereldrecordhoudster Adinda Vetsuypens mag kiezen, gaat ze voor een training buiten. "Ik ben een Flandrienne", vertelt ze. "Vorig jaar in februari heb ik het Belgisch kampioenschap ultralopen gewonnen in een van de voorjaarsstormen."

     

    "De ene deelnemer na de andere gaf op. Ik niet, het hondenweer gaf me juist een boost. Noem me dus geen salonloopster."

     

    Toch verbeterde Vetsuypens vorige maand het wereldrecord 100 km op een loopband (8 uur, 21 minuten en 22 seconden). "Ik zocht een doel in deze moeilijke periode", vertelt ze. "Dat is het werelrecord op de loopband geworden om geld in te zamelen voor de strijd tegen mucovisidose."

     

    "Om te wennen aan de omstandigheden liep ik op de band. Maar 60% van mijn trainingen werkte ik toch buiten af", lacht de Flandrienne, die volgend jaar kan deelnemen aan het WK 48u op een loopband.