meest recent
- 23:15Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 22:51Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 21:54Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 21:35Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 21:08Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 20:15Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 19:25Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 18:12Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 22:28Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 20:21Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 20:20Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 20:18Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 15:28Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 15:26Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
De evolutie van de materiaalpost in Fichebak: "De materiaalpost is the place to be"
Met het WK veldrijden in Oostende voor de deur bekijken we de evolutie van de materiaalpost: van plaats om te "foefelen" naar een professionele pitlane. Paul Herygers en Adrie van der Poel schetsen de evolutie in Fichebak.
"Zonder de materiaalpost kun je niet crossen. Een materiaalpost is zo belangrijk", zegt Paul Herygers. "Het is the place to be. Je kunt geen moddercross rijden zonder in de materiaalpost een propere fiets op te halen."
De materiaalpost is te vergelijken met de pitlane in de autosport. De materiaalpost is afgescheiden van het eigenlijke parcours, maar loopt wel parallel. En in die afgescheiden strook staan de boxen met de helpers.
"Je bent altijd met twee", legt Adrie van der Poel uit. "Eentje pakt de fiets aan en de andere geeft een nieuwe fiets. Degene die de fiets aanpakt, die maakt die ook weer proper met een hogedrukreiniger en doeken. Dat moet snel gebeuren."
De materiaalpost die we nu kennen dateert van het einde van de 20e eeuw. Tot pakweg de jaren 70 rekenden de veldrijders op hun supporters. Die stonden verspreid over het parcours met fietsen of materiaal voor hun favoriet. Zo kon er al eens gefoefeld worden en crossers met de meeste fans waren in het voordeel.
Ik herinner me Overijse vroeger. Beneden in het dal kon je de fiets zo goed als in het water gooien en die kwam er dan half proper uit.
Na de jaren 70 werd een materiaalpost afgebakend door gele vlagjes. Alleen tussen die gele vlagjes mocht je van fiets wisselen. Maar dat was de enige echte regel, de rest was chaos. Er was ook nog geen sprake van hogedrukreinigers natuurlijk.
"Ik herinner me Overijse vroeger. Beneden in het dal kon je de fiets zo goed als in het water gooien en die kwam er dan half proper uit", zegt Herygers. "Dan kapte je nog een emmer leeg en wreef je met een borstel om de laatste restanten eraf te krijgen."
Als er geen beek of vijver in de buurt was, dan huurde de organisatie een lokale boer in die zijn mestkar voor de gelegenheid vulde met water en daarmee langs het parcours ging staan. Dan kon er al eens een geurtje aan het water zitten.
Met gemopper van 2 enkele naar 1 dubbele materiaalpost
Sinds 1999 zijn de materiaalposten afgescheiden van het parcours. Nu spreken we ook voor 95% over dubbele materiaalposten. Qua uitzicht en functie is er geen verschil, maar de dubbele materiaalposten zijn langs de binnenkant verbonden met elkaar.
Die belangrijke vernieuwing kwam er op initiatief van Adrie van der Poel. "Om het fietsen van de jeugd aantrekkelijker te maken", zegt de vader van David en Mathieu.
"In principe kun je nu gewoon één fiets meenemen naar de materiaalpost. Met 2 enkele materiaalposten moet je al 2 extra fietsen, extra wielen en meer helpers meenemen naar de cross." Voor de profs maakt dat niet veel uit, maar voor de jeugd is dat een groot verschil.
Dus je kunt met een beperkter budget naar de cross gaan. Vooral voor beginnende jeugd en nieuwelingen is dat voor de ouders kostenbesparend.
"Dus je kunt met een beperkter budget, in plaats van met 3 of 4 fietsen, naar de cross gaan. Vooral voor beginnende jeugd en nieuwelingen is dat voor de ouders kostenbesparend. Ik zag er alleen maar de voordelen van in", zegt Van der Poel.
Paul Herygers: "Ik ben daar een voorstander van. In het begin was er wel wat gemopper, want klassiekers zoals Diegem en Overrijse, die hadden 2 enkele materiaalposten."
"In het begin werd dat niet in dank afgenomen", weet Van der Poel nog. "Want op die verandering zaten de meesten niet te wachten. Nu is het goed ingeburgerd en is iedereen er tevreden over. Er zijn nog wel crossen die een uitzondering gekregen hebben, omdat daar gewoon geen plaats is voor een dubbele materiaalpost."