Neuville: "Niet gefrustreerd omdat ik geen favoriet ben met nieuwe corijder"

    Thierry Neuville won vorig jaar in Monte Carlo.

    Morgen gaat het WK rally al weer van start. Vorig jaar won Thierry Neuville meteen in Monte Carlo, nu start hij met vraagtekens. Neuville wisselde vlak voor de start van het seizoen immers zijn vaste corijder Nicolas Gilsoul voor de Vlaming Martijn Wydaeghe.

    Thierry Neuville doet dit seizoen een nieuwe gooi naar een wereldtitel, iets waar hij de voorbije jaren steeds dichtbij kwam, maar wat hem nooit lukte. Neuville rijdt nog altijd in een Hyundai, maar niet langer met Nicolas Gilsoul naast hem maar wel Martijn Wydaeghe.

     

    "Het wordt onze eerste samenwerking, maar het is niet zijn eerste keer in een rallywagen. Hij heeft veel ervaring, kent het team, is gemotiveerd maar weet dat het moeilijk zal worden. Maar dat is het zo mogelijk nog meer voor mij omdat er soms ook een stuk techniek zal bijkomen, waarvan hij alles nog moet ontdekken. Op dat vlak wordt er meer van mij verwacht."

     

    "Hij heeft ervaring, hij wil leren en hij is een prof. De voorbije drie dagen hebben we tijdens de verkenningen de nadruk gelegd op uitspraak en ritme. Hij is Nederlandstalig, maar beheerst het Frans uitstekend."

     

    "Hij weet wat te doen, maar moet nog 101 dingen ontdekken. Hij zal de komende dagen ook veel ondersteuning van het team krijgen, want enkele dagen geleden was er voor hem van de Monte Carlo nog geen sprake."

     

    "Hij heeft de nota's van Nicolas overgeschreven en daarin zijn eigen systeem ontwikkeld. Tijdens een klassementsrit moeten die nota's ook vaak aangepast worden. Kijk, ik moest de beste oplossing voor een probleem vinden. Dat ik nu niet als favoriet start is niet frustrerend. Of Nicolas Gilsoul nog terugkeert? Geen commentaar", besloot Neuville.

    Onzekere toekomst bij Hyundai: "Het stoort me niet"

    Over zijn eigen toekomst en die van Hyundai spreekt Thierry Neuville zich niet uit. Maar als Hyundai volgend jaar deelneemt aan het WK, sluit hij een langer verblijf niet uit. Onze landgenoot ligt sinds 2014 onder contract bij het Zuid-Koreaanse merk. 

     

    "Het kan zijn dat Hyundai deelneemt, maar het kan ook zijn van niet. Op dat vlak heeft Andrea (Adamo, de teambaas) woensdagochtend de waarheid gezegd. Wat mijn situatie betreft, kan ik zeggen dat als Hyundai blijft, er een kans bestaat dat ik er ook nog ben."

     

    "Dat er op dit moment nog niets concreet op tafel ligt, stoort me niet. Het team bestaat uit 250 werknemers. Zodra zij zich op een project storten, kan het snel gaan."