meest recent
- 23/04Lazio laat Juventus zweten voor plek in bekerfinale, Milik is bevrijder met goal vlak na invalbeurt
- 23/04BEKIJK: Arsenal geeft Chelsea een pak voor de broek, Trossard opent het galabal
- 23/04Westerlo ziet eerste zege in de Play-offs door doelman Gillekens zijn handen glippen
- 23/04Standard en KV Mechelen verdelen de koek na wedstrijd zonder doelpunten
- 23/04AA Gent verstevigt zijn grip op leidersplaats in Europe Play-offs met gevleide zege bij STVV
- 23/04Roeselare wint in het hol van de Maaseikse leeuw en komt op 1 zege van een nieuwe titel
- 23/04Brian Riemer wijt zijn uithaal naar de ref aan de emoties: "Maar was niet respectloos bedoeld"
- 23/04Hein Vanhaezebrouck bevestigt (nog) niet dat hij AA Gent verlaat: "Soms zit de pers erop, soms ernaast"
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
- 22/04Charleroi wint simpel van BA Limburg met 58-98
- 22/04Bergen graait de zege mee tegen Feyenoord: 83-90
Houdt corona nieuwe fietstrends tegen? "Ja, maar de gravelbike is in opmars"
Januari is traditioneel de maand waarin alle fietsenmerken op verschillende internationale beurzen staan te pronken met hun nieuwste modellen en technische innovaties. Maar het coronavirus gooit ook hier roet in het eten, waardoor er weinig nieuwe trends te bespeuren zijn in wielerland.
Niks nieuws onder de zon door coronavertragingen
"De nieuwe trends zijn voorlopig naar het achterplan verschoven", zegt Ludo Dierckxsens, vertegenwoordiger van verschillende fietsmerken. "Op dit ogenblik is er door corona en de gigantische vraag naar fietsen te weinig nieuw aanbod."
Normaal gezien zou de nieuwe 12-speed van Shimano nu volop moeten verdeeld worden, maar dat zal pas later dit jaar kunnen. "Profploegen hebben dat probleem niet. Zij zijn het uithangbord van het merk en zullen ook als eersten met de 12-speed kunnen rijden."
Ook in de fietsenwinkel van Niels Albert is het wachten op nieuwigheden, maar hij ziet wel een andere trend: "Wij verkopen héél véél basisfietsen. Dat zijn voor ons fietsen van om en bij de 1.500 euro."
"De opmars van de gravelbike is wel zichtbaar. De crossfiets verdwijnt naar het achterplan, omdat die fiets heel specifiek is voor mannen die competitie rijden. Maar ook de beginnerskoersfiets en -mountainbike zijn momenteel heel gegeerd."
Elektrische fietsen boomen dankzij leasing
Wat vooral opvalt, is de enorme vlucht die de elektrische fietsen en speedpedelecs gemaakt hebben. "Dat is in 2014 begonnen en intussen werken we al samen met 6 leasingmaatschappijen", zegt Niels Albert.
Ook Günther Schollaert, eigenaar van een kleinere fietswinkel, is snel in het succesvolle leasingverhaal gestapt. "Leasing zien we vooral bij pedelecs omdat die vaak gebruikt worden voor woon-werkverkeer. Door de lockdown heeft het wel even stil gelegen omdat meer mensen van thuis moesten werken."
Het enige segment waar er momenteel geen groei is, zijn de elektrische koersfietsen. Maar daar wordt volgens Ludo Dierckxsens aan gewerkt.
"Voorlopig zijn ze nog te traag, want er is een snelheidslimiet van 25 km/u. Wil je sneller, dan heb je een speciale helm, nummerplaat en verzekering nodig."
"Er is ook een verschil tussen Europa en de Verenigde Staten, want in de VS mag je 32 km/u rijden. Men is bezig om daar iets aan te doen zodat het hier ook zou kunnen. Dan kan je al een koersfiets samenstellen die ongeveer 12 kg weegt en toch 32 km/u rijdt. Dat is genoeg om in groep te fietsen."