Christoph Roodhooft: "Alpecin-Fenix neemt deel aan de 3 grote rondes"

    Het koersprogramma van Mathieu van der Poel en zijn maats wordt een stuk zwaarder in 2021.

    Alpecin-Fenix won in 2020 de Europe Tour, het niveau onder de WorldTour. Dankzij die status als beste ProTeam is het team van Mathieu van der Poel in 2021 niet meer afhankelijk van de goodwill van organisatoren. Alpecin-Fenix heeft startrecht in alle grote koersen en wil die kans met beide handen grijpen.

    De ploeg van Mathieu van der Poel heeft geen WorldTour-stempel zoals Deceuninck-Quick Step, Lotto-Soudal of Intermarché-Wanty Gobert. Dat is een bewuste keuze van de broers Christoph en Philip Roodhooft, de architecten van het team. Ze kunnen namelijk profiteren van een vruchtbaar 2020.

     

    Alpecin-Fenix won in 2020 de Europe Tour, waardoor het in 2021 startrecht heeft in alle grote koersen. Belangrijke nuance: het gaat om startrecht, geen startplicht. De ploeg kan dus zelf nog beslissen om enkele topkoersen te laten schieten, maar lijkt dat niet meteen van plan.

     

    "Een jaar geleden waren we nu volop aan het lobbyen bij organisatoren. Het was dikwijls wachten tot het laatste moment om ons programma te kennen. Nu kunnen we volop ons eigen progamma uitstippelen en samenstellen", verduidelijkt ploegleider Christoph Roodhooft bij Wielerflits

     

    "We moeten niet meer ‘hopen’. Dat zal ons ongetwijfeld een meerwaarde bieden. Het is moeilijk in te schatten of we dat ook kunnen omzetten naar resultaten, maar het biedt ons in elk geval extra rust."

    Alpecin-Fenix trok onder meer Philipsen, Meurisse en Dillier aan.

    "Ik zag teamselecties in de grote rondes waar we onze voet naast kunnen zetten"

    Is de selectie van Alpecin-Fenix sterk genoeg om dat programma, dat een stuk zwaarder zal zijn, aan te kunnen? "Die vraag stellen we ons ook. Het wordt niet gemakkelijk, maar ik ben er ook niet bang van."

     

    "Ik zag dit jaar teamselecties in de grote rondes waar wij onze voet naast kunnen zetten. Ik denk spontaan aan Movistar. Dat is een topploeg, maar in sommige wedstrijden startten die met een veel minder kwalitatieve kern."

     

    "Ik denk aan Jumbo-Visma en de Ronde van Vlaanderen. Je kan niet overal de eerste viool spelen. Maar we proberen dat straks zo goed mogelijk in te vullen.

    De Nederlandse en de Belgische kampioen.

    Het plan voor de Tour: "Soms totaal onzichtbaar, soms in het middelpunt van de belangstelling"

    Alpecin-Fenix heeft dankzij het uitstekende 2020 ook startrecht verworven voor de drie grote rondes. Vorig jaar zat Total Direct Energie in die uitverkoren positie, maar zij gingen niet voor de volle pot, de ploeg van de broers Roodhooft wél.

     

    "We zijn er uit dat we in de drie grote rondes van start gaan. Naast de Tour de France is het, met Fenix als Italiaanse naamsponsor, sowieso logisch dat we de Giro rijden. En ook de Vuelta is intussen aan ons programma toegevoegd", verklapt Christoph Roodhooft.

     

    Alpecin-Fenix beseft het belang van de Tour, maar het staat nog niet vast dat kopmannen Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen met z'n allen naar de Ronde van Frankrijk trekken.

     

    "Wat ik wel weet: in de Tour zullen we erop mikken om sommige dagen totaal onzichtbaar te zijn en andere dagen dan weer in het middelpunt van de belangstelling te proberen te staan. Dat lijkt mij de enige kans op succes. En ik ben hoopvol dat ons dat kan lukken."

    Naast de Tour de France is het, met Fenix als Italiaanse naamsponsor, logisch dat we de Giro rijden. En ook de Vuelta is aan ons programma toegevoegd.

    Christoph Roodhooft

    Lees ook: Moet kopman Mathieu van der Poel kiezen tussen de Tour en Tokio?