Ga naar de inhoud

UCI komt met lijst veiligheidsmaatregelen met o.a. standaardnorm nadarhekken

 vr 11 december 2020 13:03

De UCI en de PCC (Professional Cycling Council) hebben een akkoord over een hele resem veiligheidsmaatregelen die de renners vanaf volgend seizoen beter moet beschermen.

Nadarhekken, motards, schijfremmen, ... komen aan bod

De nieuwe maatregelen kwamen tot stand na een samenwerking van de UCI met een werkgroep met onder anderen Patrick Lefevere, Tourbaas Christian Prudhomme, Philippe Gilbert, Matteo Trentin en Jumbo-Visma-manager Richard Plugge.

 

Tijdens die werkgroep werd er een hele waslijst aan maatregelen opgesteld die het komende seizoen veiliger moeten maken. Dat was hoog nodig na een seizoen met tal van ongelukken. De PCC (Professional Cycling Council) gaf ook zijn goedkeuring.

 

"Het merendeel van deze maatregelen zal van kracht worden voor het professionele wielrennen voor mannen en vrouwen, met een initiële focus op UCI WorldTour- en UCI Women's WorldTour-evenementen, vanaf begin 2021", klinkt het in een mededeling van de UCI.

 

Onderdeel van de veiligheidsmaatregelen is onder meer veiligheid aan finishzones bij massasprints (denk maar aan de val van Jakobsen in Polen) door standaardnormen van de nadarhekken te bepalen.

 

Ook maatregelen omtrent gedrag van bestuurders (o.a. motards), apparatuur zoals schijfremmen en communicatie met renners bij o.a. neutralisatie van wedstrijden komen aan bod.

De maatregelen:

  • Het aanstellen van een ‘Safety Manager’ binnen de sportieve afdeling van de UCI. De Safety Manager is verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid bij evenementen op de UCI-kalender.
 
  • Wielerkoersen zijn verplicht een Safety Manager aan te stellen en op te leiden. De exacte taken van die Safety Manager maakt de UCI nog bekend, samen met een kwaliteitscontrole op basis van ervaring en training.
 
  • Een database opzetten, met behulp van een externe dienstverlener, waarin incidenten en ongevallen - tijdens belangrijke WorldTour-wedstrijden - van de laatste 5 jaar worden bijgehouden. Dat moet leiden tot effectievere acties.
 
  • Een tool opzetten, ook met behulp van een externe dienstverlener en m.b.v. nieuwe technologieën, die enkele weken voor een wedstrijd een risicoanalyse kan uitvoeren over een parcours. Dat geeft de gelegenheid aan zowel de UCI als de organisatoren om in te grijpen waar nodig.
 
  • Herziening van de veiligheidsmaatregelen door de UCI opgelegd aan verschillende stakeholders (organisatoren, bestuurders van voertuigen, toezichthouders, televisieploegen, teams, enzovoort).
 
  • Verbeteren en moderniseren van hindernissen en beschermingselementen langs het parcours. 
 
  • Verbeteren van de communicatie met renners bij het nemen van belangrijke beslissingen, evenals het opstellen van een meer gedetailleerd protocol over het neutraliseren van wedstrijden.
 
  • Het verbeteren van de veiligheid aan de finishzone. Meer bepaald zal er worden gekeken naar nadarhekken/barrières, met name voor massasprints. Er komt een standaardnorm waaraan de hekken moeten voldoen. Dergelijke normen worden vastgesteld in overleg met belanghebbenden, rekening houdend met de kenmerken van de huidige, professionele wielersport.
 
  • Strengere regelgeving met betrekking tot potentieel gevaarlijk gedrag van renners: weggooien van drinkbussen op de weg of in het midden van het peloton alsook gevaarlijke manoeuvres/posities op de fiets (voornamelijk bij afdalingen).
 
  • Het herzien van de regelgeving - met gepaste sancties - betreffende het weggooien van afval en voorwerpen buiten de toegelaten zones.
 
  • Beter toezicht op het gebruik van apparatuur (bijvoorbeeld schijfremmen en drinkbushouders) door teams die voor wisselende problemen kunnen zorgen. Dit zal worden bekeken door een speciale "Equipment Commission" uit de industrie en belanghebbenden van de sport.
 
  • Strengere richtlijnen voor het gedrag van verschillende leden in de koerskaravaan (motards, bestuurders van voertuigen en televisiehelikopterpiloten).
 
  • Het opstellen van een logboek waar bestuurders binnen de karavaan hun ervaringen kunnen noteren. Uiteindelijk moet dit leiden tot een licentiepuntensysteem voor de bestuurders in de koers.
 
  • Het opstellen van een meer gedetailleerde en gestructureerde briefing voor alle bestuurders vóór de start van elke wedstrijd. 

Het bericht van de UCI:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.