meest recent
- 21:06Club Brugge wipt over Union, Anderlecht aan de leiding: volg hier LIVE het virtuele klassement
- 21:05LIVE: 2 goals in 3 minuten brengen Anderlecht op rozen tegen Cercle Brugge
- 21:00Olympische Zeilweek: 3 Belgische catamarans in de top 7
- 20:46Ronnie O'Sullivan begint verschroeiend aan het WK snooker
- 20:22LIVE: Genk heeft het moeilijk tegen dominant Club, Odoi laat de 2-0 liggen
- 20:18De Lotto-Dstny Ladies mogen naar de Tour de France Femmes
- 19:22Zizou Bergs komt de top 100 nog niet binnen, het 8e matchpunt is er te veel aan
- 19:10Overbodig of broodnodig? Sporza Daily buigt zich over geboorte van nieuw "uitdagend" volleybalformat
- 20:00Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 19:57Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
UCI komt met lijst veiligheidsmaatregelen met o.a. standaardnorm nadarhekken
De UCI en de PCC (Professional Cycling Council) hebben een akkoord over een hele resem veiligheidsmaatregelen die de renners vanaf volgend seizoen beter moet beschermen.
Nadarhekken, motards, schijfremmen, ... komen aan bod
De nieuwe maatregelen kwamen tot stand na een samenwerking van de UCI met een werkgroep met onder anderen Patrick Lefevere, Tourbaas Christian Prudhomme, Philippe Gilbert, Matteo Trentin en Jumbo-Visma-manager Richard Plugge.
Tijdens die werkgroep werd er een hele waslijst aan maatregelen opgesteld die het komende seizoen veiliger moeten maken. Dat was hoog nodig na een seizoen met tal van ongelukken. De PCC (Professional Cycling Council) gaf ook zijn goedkeuring.
"Het merendeel van deze maatregelen zal van kracht worden voor het professionele wielrennen voor mannen en vrouwen, met een initiële focus op UCI WorldTour- en UCI Women's WorldTour-evenementen, vanaf begin 2021", klinkt het in een mededeling van de UCI.
Onderdeel van de veiligheidsmaatregelen is onder meer veiligheid aan finishzones bij massasprints (denk maar aan de val van Jakobsen in Polen) door standaardnormen van de nadarhekken te bepalen.
Ook maatregelen omtrent gedrag van bestuurders (o.a. motards), apparatuur zoals schijfremmen en communicatie met renners bij o.a. neutralisatie van wedstrijden komen aan bod.
De maatregelen:
- Het aanstellen van een ‘Safety Manager’ binnen de sportieve afdeling van de UCI. De Safety Manager is verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid bij evenementen op de UCI-kalender.
- Wielerkoersen zijn verplicht een Safety Manager aan te stellen en op te leiden. De exacte taken van die Safety Manager maakt de UCI nog bekend, samen met een kwaliteitscontrole op basis van ervaring en training.
- Een database opzetten, met behulp van een externe dienstverlener, waarin incidenten en ongevallen - tijdens belangrijke WorldTour-wedstrijden - van de laatste 5 jaar worden bijgehouden. Dat moet leiden tot effectievere acties.
- Een tool opzetten, ook met behulp van een externe dienstverlener en m.b.v. nieuwe technologieën, die enkele weken voor een wedstrijd een risicoanalyse kan uitvoeren over een parcours. Dat geeft de gelegenheid aan zowel de UCI als de organisatoren om in te grijpen waar nodig.
- Herziening van de veiligheidsmaatregelen door de UCI opgelegd aan verschillende stakeholders (organisatoren, bestuurders van voertuigen, toezichthouders, televisieploegen, teams, enzovoort).
- Verbeteren en moderniseren van hindernissen en beschermingselementen langs het parcours.
- Verbeteren van de communicatie met renners bij het nemen van belangrijke beslissingen, evenals het opstellen van een meer gedetailleerd protocol over het neutraliseren van wedstrijden.
- Het verbeteren van de veiligheid aan de finishzone. Meer bepaald zal er worden gekeken naar nadarhekken/barrières, met name voor massasprints. Er komt een standaardnorm waaraan de hekken moeten voldoen. Dergelijke normen worden vastgesteld in overleg met belanghebbenden, rekening houdend met de kenmerken van de huidige, professionele wielersport.
- Strengere regelgeving met betrekking tot potentieel gevaarlijk gedrag van renners: weggooien van drinkbussen op de weg of in het midden van het peloton alsook gevaarlijke manoeuvres/posities op de fiets (voornamelijk bij afdalingen).
- Het herzien van de regelgeving - met gepaste sancties - betreffende het weggooien van afval en voorwerpen buiten de toegelaten zones.
- Beter toezicht op het gebruik van apparatuur (bijvoorbeeld schijfremmen en drinkbushouders) door teams die voor wisselende problemen kunnen zorgen. Dit zal worden bekeken door een speciale "Equipment Commission" uit de industrie en belanghebbenden van de sport.
- Strengere richtlijnen voor het gedrag van verschillende leden in de koerskaravaan (motards, bestuurders van voertuigen en televisiehelikopterpiloten).
- Het opstellen van een logboek waar bestuurders binnen de karavaan hun ervaringen kunnen noteren. Uiteindelijk moet dit leiden tot een licentiepuntensysteem voor de bestuurders in de koers.
- Het opstellen van een meer gedetailleerde en gestructureerde briefing voor alle bestuurders vóór de start van elke wedstrijd.