meest recent
- 20:24Karl en José leven mee met Van Aert: "Hij huilde van de pijn, maar ook door het besef: toch weer niet, hé!?"
- 19:36Voor de Ronde te gevaarlijk, nu is het de plek des onheils: "Tijd om Kanarieberg te evalueren"
- 19:26Gokschandaal houdt NBA in de ban, maar ook Belgen getuigen: "Soms wordt familie zelfs betrokken"
- 18:5665 kilogram kaas voor Cosnefroy: voor eigen publiek wint hij Frans onderonsje in Parijs-Camembert
- 18:19Vrancken niet akkoord met mogelijke schorsing voor salonremise: "Niet te begrijpen als je niets verkeerd doet"
- 17:58En of Marianne Vos klaar is voor de Ronde: Nederlandse sprint na sluwe aanval naar winst in Dwars door Vlaanderen
- 17:50Streep door voorjaar van Wout van Aert na sleutelbeenbreuk en gebroken ribben in Dwars door Vlaanderen
- 17:44Waarom is de afdaling naar de Kanarieberg zo gevaarlijk? "Je moet er vooraan zitten, maar soms is er geen plaats"
- 19:25Vandegoor: "Van Aert heeft al zijn deel van de pech gehad"
- 19:21Van Aert en Stuyven vallen hard in Dwars door Vlaanderen, met zware gevolgen
- 17:58"Go, go, go!": nieuwe beelden geven hectiek in groep Van Aert voor zware val richting Kanarieberg weer
- 17:07BEKIJK: Verslag van incidentrijke Dwars door Vlaanderen
- 26/03Rode Duivels staan voor grote test tegen Engeland
- 26/03Eden Hazard trekt nog eens voetbalschoenen aan voor de Kings World Cup
- 25/03BEKIJK - Sammy Neyrinck in het spoor van Mads Pedersen en co.: "Pas toen Mathieu ging zitten, had ik vertrouwen"
- 25/03Bondsparket eist boetes en schorsingen na 'Flagrant spelbedrog' op het einde van Westerlo-Genk
Overlevingskooi, "lelijke" halo en brandveilig pak hebben leven Grosjean gered
Formule 1-coureur Romain Grosjean (34) heeft zondag een van de zwaarste crashes in jaren beleefd en vooral overleefd. De Fransman vloog in de Grote Prijs van Bahrein door een vangrail, zijn auto brak in tweeën en de vlammen sloegen om hem heen. Hoe heeft Grosjean dat overleefd?
Dankzij de "lelijke" halo
Racen met meer dan 200 km/u blijft levensgevaarlijk, maar de laatste decennia (sinds de dood van Ayrton Senna in 1994) is Formule 1 wel veel veiliger geworden.
Een van de laatste nieuwigheden is de halo: een veiligheidsbeugel die op de cockpit staat. Aanvankelijk niet meteen de favoriete uitvinding van de rijders - het "lelijke" ding belemmert hun zicht - maar nu zijn ze bijgedraaid.
Zonder de halo was Romain Grosjean misschien wel onthoofd. Hij vloog met zijn auto niet tegen, maar dwars door een vangrail. "De halo was niet mijn favoriete uitvinding", geeft Grosjean toe, "nu vind ik het een geweldige constructie. Zonder de halo was ik er niet meer."
"Hij heeft heel veel geluk gehad", weet autosportcoureur en F1-commentator Sam Dejonghe. "De vangrail had zich ook nog over de halo heen kunnen plooien. En dan was hij wel gewond geraakt aan zijn hoofd."
Dat is gelukkig niet gebeurd. "De halo is enorm sterk. Ik hield er ook niet van, als rijder en als kijker, maar het heeft zijn nut bewezen. De beugel bestaat uit titanium en kan een gewicht van maar liefst 12.000 kilogram aan."
Dankzij een ijzersterke overlevingskooi
Grosjeans auto brak in tweeën. "Spectaculair, maar wel de bedoeling", legt Sam Dejonghe uit. "Als een auto in tweeën breekt, verspreidt de energie zich en komen de enorme krachten niet alleen op de coureur terecht."
Grosjean zelf kwam in een stuk uit de auto, omdat hij van kop tot teen in een extra stevige kooi zit: de overlevingscel.
Dejonghe: "Die is gemaakt uit kevlar en koolstofvezel. Erg licht materiaal, maar wel twee keer sterker dan staal. Door de structuur van de lagen kan de kooi een enorme impact aan. Daarom heeft Grosjean zich zondag nauwelijks geblesseerd."
(lees voort onder de foto's en de video)
VIDEO: Sam Dejonghe wijst de overlevingskooi aan
Dankzij een brandveilige raceoverall en -helm
De enige blessures die Romain Grosjean opliep zijn brandwonden. "Omdat de benzine vuur vatte", legt Sam Dejonghe uit. "Normaal gezien kan de zogenaamde "brandstofzak" niet scheuren, maar nu was de klap enorm."
Gelukkig dragen autocoureurs een brandveilige raceoverall en een oerdegelijke helm. "Enkel zijn vizier was wat gesmolten", merkt Dejonghe op, "maar zijn pak was nauwelijks beschadigd. En onder de overall en de helm dragen we extra beschermende lagen. Een balaclava (een soort bivakmuts, red) bijvoorbeeld."
"Al die stukken beschermen je tegen extreme hitte en geven je de nodige zuurstof om zo snel mogelijk uit het brandende wrak te kruipen. Enkel rond je handen zit maar een laag."
(scrol naar beneden voor meer)
Dankzij snelle handelingen van een topfitte coureur
Racen is een enorme uitdaging voor lichaam en geest. Moderne autocoureurs zijn topfitte sportmannen die vliegensvlug kunnen reageren, ook in een noodsituatie.
"Grosjean heeft heel wat handelingen moeten uitvoeren om zo snel mogelijk uit zijn auto te klauteren", weet Sam Dejonghe.
"Je gordel moet eerst los, dan moet de draad van de radio uit, vervolgens moet je stuur eruit en dan moet je je nog eens door een piepkleine opening wringen."
Grosjean deed het allemaal in minder dan 30 seconden. Een handeling hoefde hij niet uit te voeren: zijn stuur was al gelost door de klap.