• home
  • video
  • pas verschenen

    U kwam niet naar de Ronde, maar keek massaal thuis. Dat bevestigen de cijfers

    Anderhalf miljoen mensen keken naar de finale op TV

    "Kom niet naar het parcours, maar kijk thuis naar de Ronde", met die boodschap wilde organisator Flanders Classics de veiligheid tijdens dé wielerhoogmis van het jaar garanderen. Een boodschap die duidelijk is aangekomen, want u stemde massaal af op één en Sporza.be.

    Zondagnamiddag keken 1.209.729 mensen naar één voor de Ronde van Vlaanderen. Daarmee haalde het programma een marktaandeel van 80,1%. Om dat in een perspectief te plaatsen: De voorbije 20 jaar deed alleen de Ronde van 2018 (met winnaar Niki Terpstra) beter.

     

    Het piekmoment lag rond 15.44u, met 1.482.000 kijkers en een marktaandeel van 86,4%.  Dat was uiteraard precies het moment dat Van Aert en Van der Poel gingen sprinten voor de zege. 

     

    Ook de vrouwen kregen aardig wat kijkers over de vloer. Na de wedstrijd bij de mannen bleven 738.938 mensen hangen om Chantal Blaak te zien winnen. Dat komt neer op een marktaandeel van 55,1%.  

    Ook op Sporza.be werd er massaal gekeken

    Uiteraard zijn er niet alleen de TV-cijfers, maar ook die van Sporza.be. Tel bij de kijkcijfers ook nog 115.288 livestream-starts.

     

    845.862 unieke bezoekers stemden zondag af op Sporza.be om een of meerdere artikels te lezen over hun geliefde koers. 338.286 van hen brachten een bezoekje aan de wedstrijdpagina van de mannen, 47.111 klikten op de wedstrijdpagina bij de vrouwen.