• home
  • video
  • pas verschenen

    Kris Wauters na vertrek Honda: "Misschien fuseren F1 en Formule E over 5 jaar"

    Na het vertrek van Honda blijven er maar 3 motorleveranciers meer over in de Formule 1 na 2021. Commentator Kris Wauters ziet er een uitdaging in voor de F1-bazen. "F1 loopt niet helemaal synchroon met de ontwikkelingen in de autowereld. Daar moeten ze nu heel hard over nadenken."

    Honda levert volgend seizoen nog motoren aan Red Bull Racing en Alpha Tauri, maar na 2021 stapt de Japanse autobouwer uit de Formule 1. "Dat had niemand zien aankomen", zegt Wauters.

     

    "Hun verklaring is dat ze tegen 2050 CO2-neutraal willen zijn. De hopen geld die het kost om motoren te ontwikkelen in de Formule 1, wil Honda nu in elektrische motoren en batterijen steken."

     

    "Veel vernieuwingen in onze auto's - van de veiligheidsgordel tot ABS - zijn ontwikkeld in de Formule 1. Maar volledig elektrisch rijden is voorlopig onmogelijk. Zelfs in de Formule E moesten ze tot 2 jaar geleden halfweg van bolide wisselen omdat de batterij op was."

     

    "In de Formule 1 werken ze races van minstens 300 kilometer af, dus het is voorlopig onmogelijk om aan die snelheden volledig elektrisch te rijden op vol vermogen."

    In de Formule 1 werken ze races van minstens 300 kilometer af, dus het is voorlopig onmogelijk om aan die snelheden volledig elektrisch te rijden.

    Kris Wauters

    Wauters: "Hele uitdaging om verbrandingsmotor uit F1 te halen"

    Kris Wauters sluit niet uit dat de stap naar elektrisch er uiteindelijk komt. "4 tot 5 jaar geleden zijn ze in de Formule 1 overgeschakeld op hybride wagens. Er zit nog steeds een kleine verbrandingsmotor in een F1 bolide: een 1,6 liter V6-motor."

     

    "In de kwalificaties kan die motor tot 1.000 pk produceren, dat is waanzin. De motorleveranciers hebben enorme stappen gezet, waardoor de brandstof ongelofelijk efficiënt wordt verbrand. In een gewone auto verlies je 70 procent van de energie in je brandstof, in de Formule 1 is dat maar 50 procent meer."

     

    "Maar het is duidelijk dat de Formule 1 niet helemaal synchroon loopt met de ontwikkelingen in de autowereld. Daar moeten de beleidsmakers in de F1 nu heel hard over nadenken. En wees maar zeker dat ze er heel hard mee bezig zijn."

     

    "De F1 zal die ontwikkelingen moeten volgen, al is het een hele uitdaging om de verbrandingsmotor volledig uit de F1-bolides te halen. Er is al een alternatief met de Formule E, maar misschien komt er binnen 5 tot 10 jaar wel een fusie."

    Wauters: "Verarming voor de sport dat Honda verdwijnt"

    Red Bull en Alpha Tauri hebben nu nog een jaar om een nieuwe motorleverancier te vinden. "En daar staat een groot vraagteken bij", zegt Wauters. "Met Mercedes, Ferrari en Renault zijn er maar 3 mogelijkheden."

     

    "Red Bull heeft Renault in 2017 buitengegooid. Dat was een heel moeilijke scheiding, dus Renault staat niet te springen om weer motoren te leveren. Ferrari is momenteel geen aantrekkelijke optie en Mercedes levert al aan 4 andere teams."

     

    "Honda heeft zijn instap in 2015 ook wat onderschat na de successen in de jaren 90 met McLaren-Honda. Ze hebben qua power zeker grote sprongen gemaakt, maar het was nog geen vetpot."

     

    "Toch had Red Bull graag voortgewerkt met Honda: ze geloofden erin dat Honda na de reglementswijzigingen nog een sprong zou kunnen maken en kon meestrijden voor de wereldtitel. Het is een verarming voor de sport dat Honda verdwijnt."

    Kris Wauters.

    Luister ook naar Kris Wauters in onze podcast Fichebak