meest recent
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Mag er een kruis over Racing Genk voor de titel? Dit is het voorlopige klassement
- 24/04Anderlecht verdedigt met verve leidersplaats, maar houdt hart vast na blessures Dreyer en Schmeichel
- 24/04Opvallende plottwist bij Barcelona: "Xavi blijft dan toch als coach"
- 24/04Swingend Club Brugge blaast Racing Genk helemaal weg en zet titelambities extra kracht bij
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Van Den Spiegel: "Kleine economie van het veldrijden zal het moeilijk krijgen"
De vernieuwde Wereldbeker krijgt door de coronacrisis meteen al een stevige uitdaging. Er vielen eerder al enkele buitenlandse crossen van de kalender en met Diegem en Koksijde staan ook de veldritten in eigen land onder druk. "Er is dit jaar geen minimum wat aantal manches betreft", vertelt Tomas Van Den Spiegel van organisator Flanders Classics.
De annulatie van de manche in Koksijde was voor Van Den Spiegel geen verrassing. "De signalen waren er al een tijdje dat crossen het heel moeilijk hebben om te organiseren. Dat komt omdat lokale overheden soms moeilijk toelating kunnen geven om evenementen te organiseren, maar natuurlijk ook door de huidige situatie."
"De cross als businessmodel teert op ticketing en de verkoop van eten en drank. Zonder publiek zakt dat natuurlijk in elkaar. En Koksijde is dan nog een speciaal geval. De gemeente treedt daar op als lokale organisator dus ik snap dat de gemeenschap de put niet kan vullen die zo'n cross organiseren op dit moment maakt."
"Ik denk dat dit het moment is om eens de koppen bij elkaar te steken met alle organisatoren en te kijken hoe we toch zoveel mogelijk crossen op de kalender kunnen houden."
We hebben wel wat discussies gehad over het verlagen start- en prijzengelden, maar het eerste punt op agenda moet zijn: hoe zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk crossen doorgaan?
De vernieuwde Wereldbeker begon met 14 manches, maar nu blijven er nog maar 9 over. "Er zijn crossen die zeker willen organiseren. En dan is het zonder publiek zelfs nog goedkoper dan met beperkt publiek. Zij geven het goeie voorbeeld en dat is nodig."
"Het veldrijden is een kleine economie die het heel moeilijk zal krijgen de komende weken en maanden. We hebben wel wat discussies gehad over het verlagen van start- en prijzengelden, maar het eerste punt op agenda moet zijn: hoe zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk crossen doorgaan?"
Komt er hulp van de UCI? "Ze zien nog altijd veel potentieel in het veldrijden. Ik ben nu ook in Italië en er zal zeker een gesprek zijn over hoe we deze winter zo goed mogelijk kunnen overleven." Laten ze de regels over het aantal Wereldbekermanches dan ook los? "Ja. Het is een zeer uitzonderlijke situatie. Daar moeten we door. En of dat dan met 8 of 6 manches gebeurt, dat is niet belangrijk."