meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
Van Den Spiegel: "Kleine economie van het veldrijden zal het moeilijk krijgen"
De vernieuwde Wereldbeker krijgt door de coronacrisis meteen al een stevige uitdaging. Er vielen eerder al enkele buitenlandse crossen van de kalender en met Diegem en Koksijde staan ook de veldritten in eigen land onder druk. "Er is dit jaar geen minimum wat aantal manches betreft", vertelt Tomas Van Den Spiegel van organisator Flanders Classics.
De annulatie van de manche in Koksijde was voor Van Den Spiegel geen verrassing. "De signalen waren er al een tijdje dat crossen het heel moeilijk hebben om te organiseren. Dat komt omdat lokale overheden soms moeilijk toelating kunnen geven om evenementen te organiseren, maar natuurlijk ook door de huidige situatie."
"De cross als businessmodel teert op ticketing en de verkoop van eten en drank. Zonder publiek zakt dat natuurlijk in elkaar. En Koksijde is dan nog een speciaal geval. De gemeente treedt daar op als lokale organisator dus ik snap dat de gemeenschap de put niet kan vullen die zo'n cross organiseren op dit moment maakt."
"Ik denk dat dit het moment is om eens de koppen bij elkaar te steken met alle organisatoren en te kijken hoe we toch zoveel mogelijk crossen op de kalender kunnen houden."
We hebben wel wat discussies gehad over het verlagen start- en prijzengelden, maar het eerste punt op agenda moet zijn: hoe zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk crossen doorgaan?
De vernieuwde Wereldbeker begon met 14 manches, maar nu blijven er nog maar 9 over. "Er zijn crossen die zeker willen organiseren. En dan is het zonder publiek zelfs nog goedkoper dan met beperkt publiek. Zij geven het goeie voorbeeld en dat is nodig."
"Het veldrijden is een kleine economie die het heel moeilijk zal krijgen de komende weken en maanden. We hebben wel wat discussies gehad over het verlagen van start- en prijzengelden, maar het eerste punt op agenda moet zijn: hoe zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk crossen doorgaan?"
Komt er hulp van de UCI? "Ze zien nog altijd veel potentieel in het veldrijden. Ik ben nu ook in Italië en er zal zeker een gesprek zijn over hoe we deze winter zo goed mogelijk kunnen overleven." Laten ze de regels over het aantal Wereldbekermanches dan ook los? "Ja. Het is een zeer uitzonderlijke situatie. Daar moeten we door. En of dat dan met 8 of 6 manches gebeurt, dat is niet belangrijk."