Jupiler Pro League klassement

24
24
0

Racing Genk schrijft scherpe open brief aan fans: "Gewonnen, maar teleurgesteld"

ma 21 september 2020 12:53
" "
Enkele tientallen supporters legden de coronarichtlijnen naast zich neer.

Genk knoopte gisteren aan met de overwinning na het ontslag van coach Hannes Wolf en de afstraffing op Beerschot. Het won thuis met 3-1 van KV Mechelen. Maar het bestuur was niet te spreken over het gedrag van enkele fans in deze eerste match met publiek in maanden. "Dit is een grote stap terug naar een leeg stadion", luidt het in een scherpe open brief aan de supporters.

Voor het eerst sinds begin maart en de coronalockdown mocht de Luminus Arena gisteren publiek ontvangen. Daarvoor was een heel protocol uitgewerkt met de Overkoepelende Supportersvereniging (OSV), de betrokken veiligheidsdiensten en de lokale en Vlaamse overheid.

De club keek ernaar uit en schetste de sfeer rond de match van gisteren: "Zalig weertje, de drie punten en weer supporters in de Luminus Arena: hét recept voor een schitterende voetbalavond. Toch?" Maar het gedrag van enkele thuissupporters was een doorn in het oog en noopte het bestuur en OSV tot een open brief onder de titel: "Gewonnen, maar teleurgesteld."

"Voor onze eerste thuiswedstrijd met beperkt publiek wilden we opnieuw het goede voorbeeld geven en tonen waartoe we in staat waren. Daarom hebben we als club zwaar geïnvesteerd in veiligheid, hygiëne, comfort, flexibiliteit en animatie."

"Natuurlijk is dat alleen niet voldoende. Zonder de medewerking van onze supporters hebben al die maatregelen weinig zin. We danken daarom uitdrukkelijk alle fans die zich voorbeeldig hebben gedragen. Zij die een gezonde afstand hebben bewaard ten opzichte van elkaar, hun mondmasker altijd droegen en respect toonden naar de andere supporters en alle 400 vrijwilligers. Aan al deze talrijke supporters: dikke merci!"

We danken uitdrukkelijk alle fans die zich voorbeeldig hebben gedragen.

KRC Genk en OSV

"Gedrag van tientallen supporters is klap voor Genk én hele maatschappij"

Maar er waren er dus ook anderen: "Ondanks de uitdrukkelijke afspraken die we samen hebben gemaakt, was er helaas ook een gedeelte van onze supporters dat de richtlijnen naast zich neerlegde. Dat hebben niet alleen wij gezien. Dat heeft heel België gezien."

"Onze supporters, de media, de politiek én ook de 400 vrijwilligers die in de vuurlinie stonden. Wij veroordelen dit gedrag ten stelligste. Aan deze tientallen supporters: dit is een klap voor iedereen bij KRC Genk én bij uitbreiding de hele maatschappij."

Zoals we al schreven, hebben we verregaande maatregelen genomen om onze thuiswedstrijden veilig te organiseren. We hoopten dat dit een kleine stap zou zijn richting een vol stadion. Maar wat iedereen nu gezien heeft – 2 dagen voor een nieuwe Veiligheidsraad – is een grote stap terug naar een leeg stadion."

"En daarom zijn we uitermate teleurgesteld. Volgende week maandag spelen we tegen KV Oostende. Het is de laatste kans voor onze club. Of beter gezegd: het is de laatste kans voor jullie. Respecteer de regels. Zo moeilijk zijn ze niet: draag een mondmasker én troep niet samen."

We hoopten op een kleine stap richting een vol stadion. Maar wat iedereen nu gezien heeft – 2 dagen voor een nieuwe Veiligheidsraad – is een grote stap terug naar een leeg stadion.

KRC Genk en OSV

Zo kan het volgens de regels: