• home
  • video
  • pas verschenen

    Weer narigheid in Luxemburg: nu rijdt een vrachtwagen op het parcours

    Linksboven komt de vrachtwagen aangereden.

    Linksboven komt de vrachtwagen aangereden.

    De incidenten blijven zich opstapelen in de Ronde van Luxemburg. Vandaag verscheen plots een vrachtwagen op het parcours, waardoor enkele renners op een onzachte manier kennismaakten met het asfalt.

    Het was even schrikken toen de renners op een tweevaksweg naar een flauwe bocht fietsten en daar ineens een vrachtwagen bleek te rijden.

     

    Tot een zware botsing met het voertuig kwam het - gelukkig - niet, maar enkele renenrs gingen vol in de remmen, wat een kleine valpartij veroorzaakte.

    Video van het incident:

    2e rit geneutraliseerd

    Eerder deze week waren er ook al incidenten in Luxemburg. Zo werd rit 2 door de renners geneutraliseerd toen geparkeerde auto's langs het parcours en het opkomende verkeer een gevaar betekenden.

     

    "Op een bepaald moment kwamen er zelfs nog auto's uit de
    tegenovergestelde richting gereden. Dat is er echt over. We beslisten
    daarom samen te stoppen", zei Philippe Gilbert.

    Andy Schleck: "We zullen binnenkort samenzitten"

    Andy Schleck, voorzitter van het organiserende comité, kwam na de slotrit nog eens terug op de wantoestanden die plaats hadden tijdens zijn rittenkoers.

     

    "Wij hebben na de tweede etappe meer seingevers ingezet en we konden van dan af ook op meer politiemensen rekenen die erop toezagen dat het allemaal wel veiliger werd", klinkt het.

     

    "We gaan binnenkort opnieuw samen zitten met alle mogelijke instanties om van deze Ronde van Luxemburg een veilig evenement te maken", aldus Schleck.

    "Begrijp de actie van de renners"

    Jo Gosseye, koersdirecteur van onder andere de Ronde van Vlaanderen en Omloop Het Nieuwsblad voor vrouwen en organisator van de Egmont Cycling Race, was als regulator aan de slag in de Ronde van Luxemburg en toont begrip voor de boosheid van de renners.

     

    "Ik begreep de actie van de renners op de tweede dag volkomen. Ik had die dag ook de handen vol om het peloton te vrijwaren van ongevallen. Ik maande diverse weggebruikers aan om aan de kant te gaan tot het peloton achter mij plots halt hield."

     

    "Tijdens een vergadering na deze actie gaf ik de organisatoren de raad om meer seingevers in te schakelen, naast meer vaste seingevers langs het parcours. Vanuit België kwamen zo 6 extra mobiele seingevers over. Er waren vanaf dag 3 ook meer politiemensen aanwezig. Van dan af liep het al een stuk beter", aldus Gosseye.