meest recent
- 16:52LIVE: Kopgroep met Nys en Meurisse verliest veel tijd op slotklim in Ronde van Romandië
- 16:49Ronnie O'Sullivan verslindt eerst tegenstander op WK snooker met huid en haar
- 16:37"On my way back": Remco Evenepoel traint voor het eerst weer buiten na zware val
- 16:20Fit tegen de zomer? Average Rob zorgt alvast 69 dagen lang voor motivatie met eigen challenge
- 16:02Waarom Feyenoord-trainer Arne Slot de geknipte man is om Jürgen Klopp op te volgen in Liverpool
- 15:52Dit is het Giromanager-team van Wielerclub Wattage: "Geloven jullie nog in Quintana?!"
- 15:36BEKIJK - Lead-out of sprintkopman? Andresen mag 2e rit op een rij vieren in Turkije
- 15:19Spaanse regering plaatst voetbalbond onder toezicht na reeks schandalen
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Bert De Backer: "Je kunt perfect berekenen of fietswissel je tijd oplevert"
Vandaag staat de enige tijdrit van deze Ronde van Frankrijk op het menu. Het wordt onderweg naar La Planche des Belles Filles niet alleen een spel van seconden, maar ook van tactiek. Wisselen van fiets of niet? Bert De Backer zocht gisteravond mee naar het antwoord in Vive le Vélo.
"Een tijdritfiets weegt 1,5 kilogram meer, bergop is dat een probleem"
Daags voor de traditionele tocht naar Parijs krijgen de renners in de Tour nog een pittige tijdrit van 36 kilometer voorgeschoteld. Na een relatief vlakke aanloop volgt de bijna 6 kilometer lange slotklim naar La Planche des Belles Filles met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,5 procent en op het einde zelfs een stuk van 20 procent.
Dé vraag is daar dan ook: van fiets wisselen of niet? Bert De Backer had zijn licht opgestoken bij bewegingswetenschapper Teun van Erp. “Die zei mij dat je gewoon kan berekenen hoeveel tijd die fietswissel je extra kost. Een tijdritfiets weegt ongeveer 1,5 tot 2 kilogram meer, dus bergop is dat een probleem."
"Daarom moet je dus berekenen hoeveel extra seconden die anderhalve kilogram je bergop kost. Die massa moet je vermenigvuldigen met de zwaartekracht en de hoogtemeters. Dat moet je vervolgens delen door het vermogen dat je normaal bergop levert."
Die rekensom kan voor elke renner dus een ander resultaat opleveren. En dus ook een andere tactiek voor in de tijdrit. "Dumoulin levert bergop wellicht een vermogen van 400 à 420 watt. Een kleinere renner levert minder vermogen, dus die anderhalve kilogram is dan zwaarder voor hem."
"Je wint 10 seconden als de wissel perfect verloopt"
Ook op het WK tijdrijden in 2017 in het Noorse Bergen stonden de renners voor de keuze: een fietswissel voor de slotklim van 3 kilometer of niet? Tom Dumoulin wisselde niet en werd wereldkampioen. Primoz Roglic wisselde wel en moest vrede nemen met het zilver.
"Dumoulin lijkt mij een uitzondering, omdat hij zijn tijdritfiets zo goed kent", zegt De Backer. "Hij is één met zijn tijdritfiets en dat is dan ook een afweging die je maakt. Je zit tijdens die vlakke aanloop in een focus en die verlies je toch in de laatste kilometers als je moet denken aan die fietswissel."
"Ze rekenen 8 tot 10 seconden dat het je kost om van fiets te wisselen. Om de extra massa van de tijdritfiets mee omhoog te krijgen zou het 20 seconden kosten. Dan heb je dus nog 10 seconden over."
"Maar je wissel moet dan wel perfect verlopen. Bovendien kan je, als het niet te steil is, met je tijdritfiets wel in een meer aerodynamische houding naar boven fietsen."
Om niet te veel tijd te verliezen is ook de plek van de fietswissel cruciaal: niet vlak voor de slotklim, maar in het begin van de klim. “Van 50 km/u naar 0 km/u gaan en dan weer van 0 km/u naar 50 km/u kost veel meer energie dan van 20 km/u naar 0 en omgekeerd."
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 29/06 | Florence - Rimini | 206 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 30/06 | Cesenatico - Bologna | 200 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 01/07 | Piacenza - Turijn | 229 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 02/07 | Pinerolo - Valloire | 138 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 03/07 | Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas | 177 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 04/07 | Mâcon - Dijon | 163 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 05/07 | Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin | 25 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 06/07 | Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises | 176 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 07/07 | Troyes - Troyes | 199 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rustdag 08/07 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 09/07 | Orléans - Saint-Amand-Montrond | 187 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 10/07 | Évaux-les-Bains - Le Lioran | 211 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 11/07 | Aurillac - Villeneuve-sur-Lot | 204 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 12/07 | Agen - Pau | 171 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 13/07 | Pau - Pla d'Adet | 152 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 14/07 | Loudenvielle - Plateau de Beille | 198 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rustdag 15/07 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 16/07 | Gruissan - Nîmes | 187 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 17/07 | Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy | 178 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 18/07 | Gap - Barcelonnette | 179 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 19/07 | Embrun - Isola 2000 | 145 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 20/07 | Nice - Col de la Couillole | 133 km | 02:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 21/07 | Monaco - Nice | 34 km | 02:00 |