Ga naar de inhoud

Bert De Backer: "Je kunt perfect berekenen of fietswissel je tijd oplevert"

 za 19 september 2020 11:59

Vandaag staat de enige tijdrit van deze Ronde van Frankrijk op het menu.  Het wordt onderweg naar La Planche des Belles Filles niet alleen een spel van seconden, maar ook van tactiek. Wisselen van fiets of niet? Bert De Backer zocht gisteravond mee naar het antwoord in Vive le Vélo.

"Een tijdritfiets weegt 1,5 kilogram meer, bergop is dat een probleem"

Daags voor de traditionele tocht naar Parijs krijgen de renners in de Tour nog een pittige tijdrit van 36 kilometer voorgeschoteld. Na een relatief vlakke aanloop volgt de bijna 6 kilometer lange slotklim naar La Planche des Belles Filles met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,5 procent en op het einde zelfs een stuk van 20 procent.

 

Dé vraag is daar dan ook: van fiets wisselen of niet? Bert De Backer had zijn licht opgestoken bij bewegingswetenschapper Teun van Erp. “Die zei mij dat je gewoon kan berekenen hoeveel tijd die fietswissel je extra kost. Een tijdritfiets weegt ongeveer 1,5 tot 2 kilogram meer, dus bergop is dat een probleem."

 

"Daarom moet je dus berekenen hoeveel extra seconden die anderhalve kilogram je bergop kost. Die massa moet je vermenigvuldigen met de zwaartekracht en de hoogtemeters. Dat moet je vervolgens delen door het vermogen dat je normaal bergop levert."

 

Die rekensom kan voor elke renner dus een ander resultaat opleveren. En dus ook een andere tactiek voor in de tijdrit. "Dumoulin levert bergop wellicht een vermogen van 400 à 420 watt. Een kleinere renner levert minder vermogen, dus die anderhalve kilogram is dan zwaarder voor hem."

"Je wint 10 seconden als de wissel perfect verloopt"

Ook op het WK tijdrijden in 2017 in het Noorse Bergen stonden de renners voor de keuze: een fietswissel voor de slotklim van 3 kilometer of niet? Tom Dumoulin wisselde niet en werd wereldkampioen. Primoz Roglic wisselde wel en moest vrede nemen met het zilver.

 

"Dumoulin lijkt mij een uitzondering, omdat hij zijn tijdritfiets zo goed kent", zegt De Backer. "Hij is één met zijn tijdritfiets en dat is dan ook een afweging die je maakt. Je zit tijdens die vlakke aanloop in een focus en die verlies je toch in de laatste kilometers als je moet denken aan die fietswissel." 

 

 "Ze rekenen 8 tot 10 seconden dat het je kost om van fiets te wisselen. Om de extra massa van de tijdritfiets mee omhoog te krijgen zou het 20 seconden kosten. Dan heb je dus nog 10 seconden over."

 

"Maar je wissel moet dan wel perfect verlopen. Bovendien kan je, als het niet te steil is, met je tijdritfiets wel in een meer aerodynamische houding naar boven fietsen."

 

Om niet te veel tijd te verliezen is ook de plek van de fietswissel cruciaal: niet vlak voor de slotklim, maar in het begin van de klim. “Van 50 km/u naar 0 km/u gaan en dan weer van 0 km/u naar 50 km/u kost veel meer energie dan van 20 km/u naar 0 en omgekeerd."

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Florence - Rimini
206 km
02:00
2
30/06 Cesenatico - Bologna
200 km
02:00
3
01/07 Piacenza - Turijn
229 km
02:00
4
02/07 Pinerolo - Valloire
138 km
02:00
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
177 km
02:00
6
04/07 Mâcon - Dijon
163 km
02:00
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
25 km
02:00
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
176 km
02:00
9
07/07 Troyes - Troyes
199 km
02:00
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
187 km
02:00
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
211 km
02:00
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
204 km
02:00
13
12/07 Agen - Pau
171 km
02:00
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
152 km
02:00
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
198 km
02:00
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
187 km
02:00
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
178 km
02:00
18
18/07 Gap - Barcelonnette
179 km
02:00
19
19/07 Embrun - Isola 2000
145 km
02:00
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
133 km
02:00
21
21/07 Monaco - Nice
34 km
02:00