Wout van Aert heeft zich zondag volledig weggecijferd voor Tom Dumoulin en kon zo in Nice zelf geen gooi doen naar de ritzege. "Als Dumoulin valt, dan gaat er maar één ding door je heen: stoppen en helpen", zegt Van Aert.
Er was voor de Tour de France heel wat te doen over de rol die Wout van Aert zou krijgen bij Jumbo-Visma. Maar in principe mocht hij zowel zaterdag als zondag zijn eigen kans gaan. "Als de kans zich voordeed", geeft Van Aert toe.
"Maar gisteren waren het heel rare omstandigheden. Ik had wel een mooie kans om te sprinten, maar na mijn val was het vertrouwen er niet. En vandaag zat er ook wel iets in, maar Alaphilippe en co waren sterker. Sowieso had ik niet voor de zege kunnen sprinten."
"Ik mocht dit weekend mijn kans gaan als dat mogelijk was, maar uiteindelijk viel de puzzel niet echt in elkaar. Het enige dat telt, is dat Roglic en Dumoulin nog perfect in het klassement staan. We zijn hier met een hoger doel en dat blijf ik voor ogen houden."
"Op dat vlak mogen we als team heel tevreden zijn. Ik ben helemaal niet ongelukkig dat mijn kansen waarop ik gehoopt had, niet echt tot een resultaat hebben geleid. Het is wat het is."

"Ik moest Dumoulin gewoon een duwtje geven"
Dat Dumoulin zondag geen tijd verloor, dankt hij ook een beetje aan Van Aert, zijn reddende engel op de slotklim. "Tom is samen met Roglic onze kopman. Dus als Tom valt, dan gaat er maar één ding door je heen, zeker in zo'n cruciale fase: stoppen en hem helpen."
"Ik ben ook aangeduid als diegene die zijn fiets aan Tom geeft als er iets gebeurt. We hebben ongeveer dezelfde fietspositie. En toen hij dus op de grond lag, wist ik niet meteen of er ook iets met zijn fiets aan de hand was. Dus ik stopte, maar moest gewoon een duwtje geven, de fiets was in orde."
Dumoulin kon zijn plaats in het elitegroepje weer innemen, maar Van Aert niet. "Als je op zo'n klim 20 seconden stil staat, met die echte klimmers om je heen, dan is je koers voorbij. Ik heb nog geprobeerd om terug te komen, maar helemaal goed lukte dat niet."
"Het belangrijkste is dat Tom snel weer vooraan was en op dat moment stopte mijn bijdrage en was ik niet bezig met persoonlijk succes. Ik ben ook blij dat ik niets overhoud aan die val van gisteren, de benen zijn nog altijd helemaal in orde."
Als Tom valt, dan gaat er maar één ding door je heen, zeker in zo'n cruciale fase: stoppen en hem helpen.
Van Aert heeft duidelijk vrede met zijn rol in de ploeg
rit | datum | type rit | start-finish | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nice - Nice | 156 km | Kristoff | Kristoff | ||
2 | Nice - Nice | 185 km | Alaphilippe | Alaphilippe | ||
3 | Nice - Sisteron | 198 km | Ewan | Alaphilippe | ||
4 | Sisteron - Orcieres-Merlette | 160.5 km | Roglic | Alaphilippe | ||
5 | Gap - Privas | 183 km | van Aert | Yates | ||
6 | Le Teil - Mont Aigoual | 191 km | Lutsenko | Yates | ||
7 | Millau - Lavaur | 168 km | van Aert | Yates | ||
8 | Cazères - Loudenvielle | 141 km | Peters | Yates | ||
9 | Pau - Laruns | 153 km | Pogacar | Roglic | ||
10 | Le Château-d'Oléron - Saint-Martin-de-Ré | 168.5 km | Bennett | Roglic | ||
11 | Châtelaillon-Plage - Poitiers | 166.5 km | Ewan | Roglic | ||
12 | Chauvigny - Sarran | 218 km | Hirschi | Roglic | ||
13 | Châtel-Guyon - Pas de Peyrol | 191.5 km | Martínez | Roglic | ||
14 | Clermont-Ferrand - Lyon | 194 km | Kragh | Roglic | ||
15 | Lyon - Col du Grand Colombier | 174.5 km | Pogacar | Roglic | ||
16 | La Tour-du-Pin - Côte 2000 | 164 km | Kämna | Roglic | ||
17 | Grenoble - Col de la Loze | 170 km | López | Roglic | ||
18 | Méribel - La Roche-sur-Foron | 175 km | Kwiatkowski | Roglic | ||
19 | Bourg-en-Bresse - Champagnole | 166.5 km | Kragh | Roglic | ||
20 | Lure - La Planche des Belles Filles | 36.2 km | Pogacar | Pogacar | ||
21 | Mantes-la-Jolie - Parijs | 122 km | Bennett | Pogacar |