Ga naar de inhoud

"Renners moeten organisatoren durven te zeggen dat het niet veilig genoeg is"

 ma 17 augustus 2020 18:20
De plek waar Remco Evenepoel zwaar ten val kwam in de Ronde van Lombardije.
De plek waar Remco Evenepoel zwaar ten val kwam in de Ronde van Lombardije.

De huiveringwekkende valpartijen van de voorbije weken stemmen ook koersorganisatoren tot nadenken. "Als er een keuring komt van de UCI, mag dat gerust 3 maanden voor de koers gebeuren. Dan kunnen de gevaarlijke punten nog beveiligd worden", zegt Griet Langedock, mede-organisator van Gent-Wevelgem.

Langedock: "Er hadden skinetten moeten staan waar Remco viel"

Het hart van veel wielerfans stond even stil, toen bleek dat Remco Evenepoel in de ravijn was getuimeld tijdens de Ronde van Lombardije.

 

"Ook ik heb mijn adem ingehouden, het waren heel bange minuten. Ergens hoop je het beste, maar vrees je het ergste", zegt Griet Langedock (mede-organisator Gent-Wevelgem) in De wereld vandaag.

"Mochten wij zo'n gevaarlijk punt hebben in ons parcours, dan ben ik ervan overtuigd dat er daar zeker en vast iets zou gestaan hebben om de renners te beschermen. Oranje skinetten, bijvoorbeeld."

 

"Op het WK in Innsbruck is er 2 jaar geleden een Belgische jeugdrenner onderuit gegaan in een gevaarlijke bocht. Godzijdank stonden daar skimatten die zijn val gebroken hebben."

Elk gevaarlijk punt van Gent-Wevelgem wordt door een team in kaart gebracht en gefotografeerd. Daarna bekijken we hoe we die plekken kunnen beveiligen."

Griet Langedock, mede-organisator Gent-Wevelgem

Langedock vindt dat organisatoren meer hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. "Ook al ligt de fout bij de renner, moet de organisator op voorhand bekijken wat hij op zulke gevaarlijke plaatsen kan doen om erger te vermijden."

 

Hoe gaat dat in zijn werk bij Gent-Wevelgem? "Elk gevaarlijk punt wordt door een team in kaart gebracht en gefotografeerd", zegt Langedock.

 

"We beslissen dan hoe we die plekken kunnen beveiligen. Bij straatmeubilair en paaltjes vragen we aan de steden en gemeentes om die dan op die dag weg te halen."

 

"We bekijken ook of we bepaalde punten kunnen beveiligen met een strobaal of met mobiele signaalgevers. Of we werken samen met firma's."


"Als dat allemaal geen opties zijn en het is een onveilige situatie, dan zullen we kiezen voor een ander traject en die gevaarlijke plek vermijden."

Evenepoel hield een bekkenbreuk over aan zijn val in Lombardije.
Evenepoel hield een bekkenbreuk over aan zijn val in Lombardije.

"Organisatoren moeten verantwoordelijkheid zelf opnemen"

Krijgen organisatoren veel hulp van de UCI op gebied van veiligheid? "Als organisator sta je er alleen voor en moet je zelf je verantwoordelijkheid opnemen. Dat doen we met de Flanders Classics-wedstrijden ten volle."


"De laatste jaren komt er wel iemand van de UCI het parcours controleren. Maar dat doet hij een paar dagen voor de wedstrijd zelf."

 

"Aan de ene kant is dat veel te laat om nog aanpassingen te kunnen doorvoeren. Aan de andere kant is dat ook veel te vroeg omdat er dan nog geen nadarhekken en dergelijke staan."


"Als er een keuring zou komen van de UCI, mag dat gerust 3 maanden voor de wedstrijd gebeuren. Als de controleur dan gevaarlijke punten ziet, kan hij aan de organisator vragen wat die zal doen om die punten te beveiligen of te vermijden."

 

"Maar ook de renners moeten zich bij momenten op een andere manier gedragen. Het publiek heeft ook recht op veiligheid en hoeft niet omver gereden te worden door een profrenner die aan 40 km/u op het voetpad rijdt."

Ook in de Ronde van Polen kwam de organisatie onder vuur na de horrorcrash van Jakobsen.
Ook in de Ronde van Polen kwam de organisatie onder vuur na de horrorcrash van Jakobsen.

"Renners, ga in overleg met organisator en zoek naar oplossingen"

Langedock doet tot slot nog een oproep aan alle renners. "De renners mogen meer consequent zijn als ze onveilige punten op het parcours tegenkomen. Ze moeten dan durven te zeggen: "Organisator, hiermee gaan we niet akkoord.""

 

"Blijkbaar was er al jaar en dag kritiek op die gevaarlijke sprintaankomst in de Ronde van Polen (waar Fabio Jakobsen zwaar ten val kwam). Durf dan ook te zeggen: "Nu starten we niet meer.""

 

"Ga in overleg met de organisator. Praat met elkaar, zoek naar oplossingen. Daarmee zal je veel meer bereiken dan 4 minuten protesteren zoals in de Dauphiné."