meest recent
- 13:56Dit is het programma van Lotte Kopecky tot aan de Olympische Spelen in Parijs
- 13:30De Belgische competitie ontstegen? Kangoeroes-vrouwen wonnen dit seizoen elke match: "Nu willen we de EuroCup"
- 13:29LIVEBLOG EK TURNEN - Ticket voor teamfinale onzeker voor Belgen na tegenvallers op paard en rekstok
- 13:10"Als EK judo beter was geweest voor Matthias Casse, deed hij zonder twijfel mee"
- 13:06LIVE Ronde van Romandië: Heuveletappe zal de punchers prikkelen, Nys voelt zich "nerveus"
- 12:53QUIZ - Ken jij de coachende Italiaanse voetballegende?
- 12:18Skilegende Marcel Hirscher (35) bindt skilatten weer aan als Nederlander: "Nieuw competitieproject"
- 12:16Skov Olsen revalideert nog altijd in Denemarken: "Onenigheid met medisch team? Daar klopt niets van"
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
- 22/04Charleroi wint simpel van BA Limburg met 58-98
- 22/04Bergen graait de zege mee tegen Feyenoord: 83-90
Teambaas van Jumbo-Visma over veiligheid: "Geen vertrouwen meer in UCI"
De veiligheid is een "hot item" in het peloton. Na een aantal dramatische valpartijen trekt teambaas Richard Plugge van Jumbo-Visma met harde woorden aan het adres van de UCI aan de alarmbel. Plugge pleit voor meer en betere controles.
Niet alleen Remco Evenepoel beleefde gisteren de schrik van zijn leven, ook bij Jumbo-Visma zaten ze gisteren in de Dauphiné met de handen in het haar.
Steven Kruijswijk en Primoz Roglic maakten onvriendelijk kennis met het asfalt en hebben de strijd in Frankrijk moeten staken. Aan onze collega's van de NOS zegt Richard Plugge dat het nu welletjes geweest is.
"Wat er met Kruijswijk gebeurd is - in die afdaling zoals je die ook wel eens in de Strade Bianche ziet - is niet okay", zegt Plugge.
"In de Strade weet je dat zoiets gebeurt en dat het over grind is, maar in de Dauphiné had dit niet gemogen. Dat stukje had minstens geneutraliseerd moeten worden."
"We hebben onderling met de ploegen al veel over de veiligheid in het wielrennen gesproken, want het moet echt anders. Het moet veel veiliger. We kunnen onze renners niet blijven bloot stellen aan gevaren."
We kunnen onze renners niet blijven bloot stellen aan gevaren.
"Regels worden nu niet gecontroleerd"
Plugge weet dat wielrennen geen sport voor bangeriken is, maar er zijn grenzen. Hij heeft geen vertrouwen meer in de controles die uitgevoerd worden door de UCI-commissarissen.
"Wielrennen is een gevaarlijke sport. Ik denk dat we de veiligheid in professionele handen moeten leggen. Onze helm wordt 1.000 keer getest voor we hem op ons hoofd mogen zetten, dat moet met het parcous waar renners op rijden ook gebeuren."
"Er moet een minimaal aantal richtlijnen en voorwaarden opgesteld worden, bijvoorbeeld over hoe hekken staan en hoe een laatste kilometer voor een massasprint er moet uitzien. Als een bedrijf die richtlijnen voor de koers controleert en naar de organisatie stapt als iets niet goed is, dan kun je al veel oplossen. Er zijn nu al regels, maar die worden nu niet gecontroleerd."
Kan dit op korte termijn? Plugge: "Het had er al moeten zijn. Ik zou dit zo snel mogelijk willen laten invoeren, hopelijk lukt het tegen volgend seizoen."
"In andere sporten, zoals de MotoGP, hebben ze al actie ondernomen. Daar hebben ze ruimte gecreëerd voor de rijders om veilig te kunnen vallen, om het zo te zeggen. Op die manier moeten wij ook naar onze sport kijken en dan is het belangrijk dat ploegbazen hier op dezelfde manier over denken."