• home
  • video
  • pas verschenen

    Teambaas van Jumbo-Visma over veiligheid: "Geen vertrouwen meer in UCI"

    Richard Plugge, derde van links: "Een bedrijf moet de veiligheidscontroles doen."

    Richard Plugge, derde van links: "Een bedrijf moet de veiligheidscontroles doen."

    De veiligheid is een "hot item" in het peloton. Na een aantal dramatische valpartijen trekt teambaas Richard Plugge van Jumbo-Visma met harde woorden aan het adres van de UCI aan de alarmbel. Plugge pleit voor meer en betere controles.

    Niet alleen Remco Evenepoel beleefde gisteren de schrik van zijn leven, ook bij Jumbo-Visma zaten ze gisteren in de Dauphiné met de handen in het haar.

     

    Steven Kruijswijk en Primoz Roglic maakten onvriendelijk kennis met het asfalt en hebben de strijd in Frankrijk moeten staken. Aan onze collega's van de NOS zegt Richard Plugge dat het nu welletjes geweest is.

     

    "Wat er met Kruijswijk gebeurd is - in die afdaling zoals je die ook wel eens in de Strade Bianche ziet - is niet okay", zegt Plugge.

     

    "In de Strade weet je dat zoiets gebeurt en dat het over grind is, maar in de Dauphiné had dit niet gemogen. Dat stukje had minstens geneutraliseerd moeten worden."

     

    "We hebben onderling met de ploegen al veel over de veiligheid in het wielrennen gesproken, want het moet echt anders. Het moet veel veiliger. We kunnen onze renners niet blijven bloot stellen aan gevaren."

    We kunnen onze renners niet blijven bloot stellen aan gevaren.

    Richard Plugge

    "Regels worden nu niet gecontroleerd"

    Plugge weet dat wielrennen geen sport voor bangeriken is, maar er zijn grenzen. Hij heeft geen vertrouwen meer in de controles die uitgevoerd worden door de UCI-commissarissen.

     

    "Wielrennen is een gevaarlijke sport. Ik denk dat we de veiligheid in professionele handen moeten leggen. Onze helm wordt 1.000 keer getest voor we hem op ons hoofd mogen zetten, dat moet met het parcous waar renners op rijden ook gebeuren."


    "Er moet een minimaal aantal richtlijnen en voorwaarden opgesteld worden, bijvoorbeeld over hoe hekken staan en hoe een laatste kilometer voor een massasprint er moet uitzien. Als een bedrijf die richtlijnen voor de koers controleert en naar de organisatie stapt als iets niet goed is, dan kun je al veel oplossen. Er zijn nu al regels, maar die worden nu niet gecontroleerd."

     

    Kan dit op korte termijn? Plugge: "Het had er al moeten zijn. Ik zou dit zo snel mogelijk willen laten invoeren, hopelijk lukt het tegen volgend seizoen."


    "In andere sporten, zoals de MotoGP, hebben ze al actie ondernomen. Daar hebben ze ruimte gecreëerd voor de rijders om veilig te kunnen vallen, om het zo te zeggen. Op die manier moeten wij ook naar onze sport kijken en dan is het belangrijk dat ploegbazen hier op dezelfde manier over denken."

    Link naar het interview met Plugge: