Ga naar de inhoud

meest recent

"Nu kan Stoffel Vandoorne alleen voor hoogst haalbare racen: de wereldtitel"

 vr 14 augustus 2020 17:34
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne eindigde gisteren op nummer 1 in de slotrace.

Met 3 podiumplaatsen, winst in de slotrace en de 2e plaats in de eindstand kan Stoffel Vandoorne terugblikken op een geslaagd seizoen in het Formule E-kampioenschap. "Volgend jaar behoort hij met Mercedes tot een van de favorieten voor de allereerste wereldtitel", weet de Britse reporter Sam Smith. "En dat in een autosportklasse die moeilijker is dan Formule 1, vraag het maar aan Felipe Massa."

Sam Smith volgt het Formule E-kampioenschap van in het prille begin. Toen we hem in november spraken, net voor de start van seizoen 6, zag hij Stoffel Vandoorne enkele keren op het podium eindigen.

 

Het is meer geworden: in de openingsraces parkeerde hij zijn elektrische Mercedes 2x op de 3e plaats, donderdag beëindigde hij het seizoen als racewinnaar én als nummer 2 in het kampioenschap.

 

"Als je hem dat in november verteld zou hebben, zou Vandoorne vol ongeloof gereageerd hebben", vertelt Smith, die voor de autosportwebsite The Race de Formule E volgt.

 

"Ook bij Mercedes zouden ze raar opgekeken hebben. Met een uitschieter zoals donderdag zouden ze al dolblij geweest zijn."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"In Formule E zal Mercedes niet domineren"

De uitschieter in Berlijn stond gelijk aan een eerste plaats voor Stoffel Vandoorne en een tweede plaats voor zijn ploegmaat Nyck de Vries. In de Formule 1 is dat vaste prik voor Mercedes, in de Formule E nog niet.


Sam Smith: "Dat wordt ook veel moeilijker. Mercedes zal de Formule E niet domineren, omdat het budgetplafond veel lager ligt: ongeveer een achtste van dat in de Formule 1."


"Bovendien heb je in de Formule E een heel ander kwalificatiesysteem. De toppers moeten er vaak als eerste het circuit op. Geen sinecure, want dan is de omloop nog niet op temperatuur en dat maakt een wezenlijk verschil."


"Daarom zag je Vandoorne woensdag achteraan starten, terwijl hij gisteren vanaf de pole mocht vertrekken."


"Je heb voor- en tegenstanders, maar de aparte kwalificatieformule draagt alleszins bij tot heel wat inhaalmanoeuvres en een uitgebreid palet aan racewinnaars, in tegenstelling tot in de Formule 1."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Zwaarder dan Formule 1"

"Met Vandoorne, Vergne of Buemi zijn heel wat voormalige F1-rijders actief in de Formule E. En allemaal zullen ze zeggen dat Formule E moeilijker is dan Formule 1", zegt Sam Smith.


"Op dit moment mag je het misschien wel de zwaarste autosportklasse noemen. Door die kwalificatieformule ziet elke race er anders uit. Op stratencircuits wordt elk foutje genadeloos afgestraft: je vliegt er niet van de baan, maar in de muur. En dan moet je ook nog eens de kunst verstaan om je batterij niet te vroeg leeg te rijden."


"Vraag het maar aan Felipe Massa. Na een knappe Formule 1-carrière speelde de voormalige Ferrari-coureur enkel een bijrol in de Formule E. Gisteren gooide hij de handdoek in de ring."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Mercedes zal klaar zijn voor titelstrijd"

Stoffel Vandoorne keert nu terug naar de Formule 1 waar hij kan inspringen als reserverijder. En in januari zit hij weer in zijn elektrische Mercedes voor het nieuwe Formule E-seizoen.

 

"Na een 2e plaats dit seizoen kunnen Stoffel Vandoorne en Mercedes enkel en alleen op het hoogst haalbare mikken: de allereerste wereldtitel in de Formule E", gelooft Sam Smith.

 

"De verwachtingen zullen hoog liggen, maar na hun debuutjaar zullen ze er ook klaar voor zijn. Met Vandoorne en De Vries beschikken ze over twee snelle coureurs, de ingenieurs kennen ondertussen de knepen van het vak en Mercedes beschikt over een grote autosporttraditie."

 

"DS Techeetah, de renstal van titelverdediger Da Costa, zal opnieuw het te kloppen team zijn", denkt Smith. "Mercedes, Porsche en Nissan zie ik als voornaamste uitdagers. En Audi heeft wat goed te maken na dit seizoen."

 

Afspraak op 16 januari 2021 in de straten van de Chileense hoofdstad Santiago voor de start van het nieuwe Formule E-kampioenschap dat volgend jaar voor het eerst een officiële wereldkampioen zal leveren. Stoffel Vandoorne?

DS Techeetah, de renstal van titelverdediger Da Costa, zal opnieuw het te kloppen team zijn. Mercedes, Porsche en Nissan zie ik als voornaamste uitdagers.

Sam Smith (The Race)
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Kalender Formule E 2019-2020

datum plaats winnaar vorig seizoen winnaar
22/11 Ad Diriyah (SAr) Da Costa Bird
23/11 Ad Diriyah (SAr)
- Sims
18/01 Santiago (Chl) Bird Günther
15/02 Mexico-Stad (Mex) Di Grassi Evans
29/02 Marrakech (Mar) D'Ambrosio Da Costa
5/08 Berlijn (Dui)   Da Costa
6/08 Berlijn (Dui)   Da Costa
8/08 Berlijn (Dui)   Günther
9/08 Berlijn (Dui)   Vergne
12/08 Berlijn (Dui)   Rowland
13/08 Berlijn (Dui)   Vandoorne
Eindstand 2019-2020
1. Antonio Felix da Costa (Por-DS Techeetah) 156 ptn
2. Stoffel Vandoorne (Mercedes) 87
3. Jean-Eric Vergne (Fra-DS Techeetah)
86
4. Sébastien Buemi (Zwi-Nissan) 84
5. Oliver Rowland (GBR-Nissan) 83
16. Jérôme D'Ambrosio (Mahindra Racing) 19