meest recent
- 15:33Krijgt salonremise een staartje? Bondsparket viseert Westerlo: "Kunnen dit niet blauwblauw laten"
- 15:26CEO Bob Madou over ontslag van Ronny Deila bij Club: "Je voelde dat we niet genoeg oplossingen meer vonden"
- 15:21Oostende lost ruim miljoen euro bondsschulden af om nieuwe puntenaftrek te vermijden
- 15:00Waarom Hanne Desmet haar wereldtitel moest afgeven: "Ze werd uitgesloten na een opsomming van fouten"
- 14:23Vol voor olympische droom: wereldkampioenenduo in beachvolleybal krijgt voortaan financiële ondersteuning
- 13:54SD Worx-Protime laat Brugge-De Panne schieten door blessuregolf: "Hebben geen volwaardig team"
- 13:13LIVE: Zorgen om gevallen Maxim Van Gils, UAE groepeert zich rond Pogacar op laatste klim
- 12:56Peter Vandenbempt zag hoe Ronny Deila zichzelf verloor bij Club Brugge: "Hij begreep het instituut niet"
- 00:04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (1-1)
- 00:04Bekijk de goals uit KAA Gent – Charleroi (5-0)
- 00:03Bekijk Sportweekend van 17 maart
- 00:03Bekijk de goals uit STVV - Club Brugge (2-1)
- 00:03Bekijk de goal uit OH Leuven - KV Mechelen (1-0)
- 00:02Bekijk de goal uit Anderlecht - KV Kortrijk (0-1)
- 00:01Bekijk de goals uit Standard - Eupen (4-0)
- 17/03Vanhaezebrouck over slotfase Westerlo: "Misschien heeft verleden van Westerlo-coach er iets mee te maken"
Verovert Tom Boonen de wielerwereld met een nieuw schakelsysteem?
Classified Cycling, een technologiebedrijf uit Turnhout, heeft een nieuw schakelsysteem voor (koers)fietsen voorgesteld. Ex-wereldkampioen Tom Boonen is een van de investeerders. "Met dit systeem had ik de Ronde misschien ook gewonnen in 2017", denkt hij.
Virtueel versnellingsapparaat
Het nieuwe schakelsysteem maakt een einde aan de klassieke voorderailleur van fietsen. Dankzij een elektro-mechanisch systeem in de naaf van het achterwiel heb je met één kettingblad vooraan en elf tandwielen achteraan toch 22 versnellingen.
Het schakelen gebeurt in een fractie van een seconde en zelfs onder een grote belasting. De voorderailleur bestaat in feite virtueel. Het "versnellingsbakje" in de wielnaaf wordt draadloos geactiveerd.
"Had nooit voet aan de grond moeten zetten"
We herinneren ons de beelden nog uit de Ronde van Vlaanderen 2017: Tom Boonen die aan de voet van zijn Taaienberg molenwiekend te voet staat omdat zijn ketting blokkeert tussen de twee tandwielen vooraan.
Dat tafereel zou met dit nieuwe systeem definitief worden uitgesloten. Tom Boonen: "Hiermee had ik nooit voet aan de grond moeten zetten en had ik misschien mijn 4e Ronde van Vlaanderen gewonnen."
"Deze technologie is enorm vernieuwend. We verwachten een definitieve doorbraak in 2021, misschien zelfs al in het profpeloton."
Ik wou dat ik dit al tijdens mijn carrière had gehad.
VIDEO: Mechanische pech voor Tom Boonen in de Ronde
In zijn laatste Ronde van Vlaanderen loopt het mis voor Tom Boonen op de Taaienberg. Zijn ketting zit vast tussen twee tandwielen. Tot overmaat van ramp gebeurde net hetzelfde met zijn reservefiets.
Belgisch bedrijf met achtergrond uit de automobielsector
Het bedrijf achter dit nieuwe systeem heet Classified Cycling, een Belgische start-up uit Turnhout. Aan de wieg staan een aantal Belgische en Nederlandse ingenieurs en experts in transmissiesystemen.
CEO Mathias Plouvier: "We hebben allemaal een achtergrond uit de automotivesector. We hebben nagedacht hoe we technologie uit de autowereld kunnen implementeren naar een koersfiets. Met dit systeem als gevolg waarmee we denken een groot verschil te kunnen maken."
Hoe opboksen tegen wereldspelers?
In de fietsenindustrie is het Japanse Shimano een dominante wereldspeler. Hoe zal Classified zich kunnen verhouden tot Shimano? Bestaat de kans snel opgepeuzeld te worden?
Tom Boonen: "We hebben al een aantal zeer goede contacten met fietsenproducenten. Ik heb zeer goede hoop dat zij door dit product snel overtuigd zullen geraken."
"Ik ga ook een aantal profs, ik noem geen namen, laten testen. De reclame zal dan wel snel volgen. Via fietsfabrikanten zal dit systeem z'n weg wel vinden."
Ik ga een aantal profs laten testen. Ik heb zeer goede hoop dat zij door dit product snel overtuigd zullen geraken.
Het (beperkte) oordeel van onze man: "Mentaal enorm voordeel"
Sporzawielerverslaggever Christophe Vandegoor kon zelf even met dit systeem rijden, op een parking weliswaar dus zeker niet in ideale omstandigheden.
"Het is even wennen want het voelt nog altijd zo aan alsof je twee tandwielen vooraan hebt, maar ze zijn er niet. Dat vergt even een andere denkwijze", vertelt hij.
"Ik heb niet geschakeld onder zware druk noch met hoge wattages, maar ik merkte meteen hoe snel en betrouwbaar het schakelen verliep. Mentaal een enorm voordeel alvast."