meest recent
- 07:21Eendracht Aalst en 6 andere amateurclubs krijgen (nog) geen licentie
- 06:51Colin Coosemans geeft emotionele speech na debuut voor Anderlecht: "Het was het allemaal waard"
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: “Ruben is de pechvogel van het voorjaar”
- 06:21EK judo is geen hoofddoel, maar Belgen trekken met ambities naar Zagreb: "Je gaat naar EK om te winnen"
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Rennersvakbond reageert: "Onaanvaardbaar dat renners hun leven moeten riskeren"
De rennersvakbond CPA heeft enkele dagen na de zware crash in de Ronde van Polen dan toch gereageerd. CPA vraagt aan de UCI om meer te doen voor de veiligheid van de renners. Zo wil de vakbond dat aankomsten bergaf vermeden worden en dat renners zwaarder gestraft worden. "Waarom laten teams hun renners starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is?"
Er was de voorbije dagen opnieuw veel kritiek op de passiviteit van rennersvakbond CPA na de zware crash van de Nederlander Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Vandaag reageerde de vakbond, onder leiding van voormalig wielerkampioen Gianni Bugno, dan toch nog.
"We hebben de UCI donderdag per brief gevraagd een onderzoek te openen om de personen die de veiligheid van de renners niet konden garanderen aan te klagen", aldus de CPA. Er werd ook gevraagd om aankomsten bergaf te vermijden en renners die incidenten veroorzaken strenger te straffen.
"We willen dat de UCI strengere controles uitvoert. We kunnen niet op goed geluk hopen of vertrouwen dat organisatoren correct zullen handelen. Striktere regels zijn nodig. We zijn blij dat Fabio Jakobsen is kunnen ontwaken, maar het blijft onaanvaardbaar dat in WorldTour-wedstrijden zulke ongelukken gebeuren en renners hun leven riskeren. We moeten eindelijk eens allemaal aan een visie werken. Anders zal er nooit iets veranderen." De rennersvakbond kreeg vooralsnog geen antwoord van de UCI op haar brief.
De CPA benadrukte ook dat het geen macht heeft om een finishplaats te veranderen als de Technische Commissie van de UCI die aankomst al heeft goedgekeurd. "We staan niet in voor de veiligheidscontroles", legde Bugno uit. "Ik maak dit even duidelijk na de vele kritiek die we de voorbije dagen hebben gekregen. Wij zijn slechts de laatste schakel in de ketting."
We ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard
De rennersvakbond beet ook van zich af. "Na die vele kritiek vraag ik mezelf ook af waarom teams, wanneer ze de rittenschema's onder ogen krijgen, hun renners laten starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is."
Vooral Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere ging de voorbije dagen fel tekeer tegen de CPA. "Ik heb intussen met Patrick Lefevere gebeld", ging Bugno verder. "En ik heb hem eraan herinnerd dat wij de regels niet alleen kunnen veranderen. Teams hebben een aanzienlijke macht en moeten die gebruiken. Dat doen ze op dit moment niet. Wij als CPA ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord door de UCI. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard. Als de huidige personen die bevoegd zijn voor veiligheid niet goed werken, moeten ze vervangen worden."