Ga naar de inhoud

meest recent

Michel Wuyts na zoveelste spurtincident: "Sprinten in banen is valabel voorstel"

 vr 7 augustus 2020 07:00
Michel Wuyts en Eddy Demarez
Michel Wuyts en Eddy Demarez.

De wielerwereld likt zijn wonden na de dramatische valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Dylan Groenewegen, die het ongeluk veroorzaakte, liet met een tweet wel weten dat hij meeleeft met zijn onfortuinlijke collega/landgenoot, maar die woorden kunnen onze wielercommentator Michel Wuyts niet bepaald bekoren.

"Ik mis excuses, ik mis een mea culpa"

Dylan Groenewegen stuurde gisteren rond de middag een tweet uit waarin hij zei dat hij het "verschrikkelijk" vindt wat er gebeurd is en dat hij met zijn gedachten alleen maar bij Fabio Jakobsen is.


Michel Wuyts is niet onder de indruk van die woorden. "Ik mis excuses. Ik mis een mea culpa. Voor mij volstaat dit niet. Dit zijn prefab-zinnen, mede bedacht door PR-mensen die vooruitkijken naar mogelijke gevolgen: "Kunnen we nu al schuld bekennen? Als we dat doen, rijden we ons nu misschien al vast." Hier is dus over nagedacht."


Wie is Dylan Groenewegen eigenlijk? Hij wordt na dit incident door de goegemeente gretig met pek en veren ingesmeerd, maar Wuyts kent de renner als een slimme, bedachtzame man.


"Het komt misschien vreemd over als ik zeg dat Groenewegen best een aimabele jongen is. Je kunt er een écht gesprek mee voeren, hij is een typische Amsterdammer, rechttoe rechtaan, met zin voor splijtende humor, een beetje cynisch ook."


"Hij is als renner wel eens over de schreef gegaan in een sprintduel waar Oliver Naesen bijna het slachtoffer was, maar als ik diep graaf en zijn Tour-overwinningen bekijk, zie ik geen abnormale manoeuvres."

De tweet van Groenewegen, dat zijn prefab-zinnen, mede bedacht door PR-mensen die vooruitkijken naar mogelijke gevolgen: kunnen we nu al schuld bekennen? Als we dat doen, rijden we ons nu misschien al vast. Hier is dus over nagedacht.

Michel Wuyts

"Al overleg geweest tussen Lefevere en Jumbo"

Een rechtszaak dreigt. Michel Wuyts: "Of het zover komt, weet ik niet, want je mag de wielerwereld niet onderschatten. Er wordt gepraat. Zo is er al overleg geweest tussen Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick Step (de ploeg waar Fabio Jakobsen voor rijdt, red) en de manager van Jumbo-Visma (de ploeg van Dylan Groenewegen, red)."

 

"Dat beperkte zich bij Jumbo-Visma voorlopig tot het uiten van spijt, maar Lefevere zou hebben gereageerd dat hij zich als verantwoordelijke van zijn ploeg en Fabio Jakobsen verplicht voelt om juridische stappen te zetten."

 

"Het is misschien ook wel eens goed dat Jumbo-Visma in eigen boezem kijkt. Want: Groenewegen weet al maanden dat hij niet naar de Tour de France mag. Dat is een klap, hè. Ze zetten daar alles op Dumoulin, Roglic en in mindere mate Kruijswijk. Dus is er geen plaats voor een treintje met een topsprinter erin."


"Als jouw grootste vitrine verdwijnt, wat doe je dan? Meteen bewijzen dat je de sterke man bent en koste wat het kost winnen. Dat is de druk op Groenewegen, die op zijn 27e wel eens de snelste man van het peloton kan zijn."

 

"Vergeet niet: van een sprinter wordt verwacht dat hij overal wint. Een manager pronkt aan het einde van een seizoen met het aantal overwinningen van de ploeg: 60, 70, 80... De sprinters zijn in hoge mate opvullers van dat grote pakket."

 

"In de psyche van de sprinter is verliezen dus onmogelijk. Wat er in zo'n kopje omgaat als die sprint begint: ik moet er nú staan, dít is mijn moment. Dan worden normen en waarden vergeten. En als je toch verliest, moet je de dag erna weer aan de bak. De druk is gigantisch, in de meest hectische omstandigheden."

"Sprint in banen en blijf in jouw baan"

Sprinten om den brode: het gevaar loert om elke hoek. Michel Wuyts heeft een voorstel om het spurtwerk minder gevaarlijk te maken. 


"Je zou een laatste kilometer kunnen organiseren in banen, zoals op een atletiekpiste. In die baan blijf je. Alleen is de realiteit dat je in een sprint treintjes hebt en daarnaast individuen. Die individuen kunnen alleen maar winnen als ze van het ene baantje naar het andere kunnen springen. Maar ik vind dat sprinten in banen een valabel voorstel."


"Nog iets: bij een middelgrote en ronde staan er 170 tot 180 frisse jongens aan de start, fysiek en psychisch zo vinnig als wat. Als je die meteen naar een sprint jaagt, teken je vrijwel altijd voor ellende."

 

"Ik pleit daarom voor eerste ritten die wat zwaarder zijn. Geen extreem zware bergetappes, maar wel over heuvels die zwaar genoeg wegen of het middengebergte. Dan ga je met kleinere groepjes naar de finish."


"Op dat moment voer je al vroeger een schifting door in het aantal kandidaat-eindwinnaars en heb je in de latere sprintetappes ook minder last van de veiligheidstreintjes voor die klassementsmannen, want die rijden in die eerste etappes toch in de weg van de sprintersploegen."

 

En er moet komaf gemaakt worden met spurten op een dalende strook, vindt onze commentator: "Licht hellende aankomsten zijn ook spectaculair. Alleen bevoordeel je dan een klein segment, de types-Philippe Gilbert. Andere sprinters moeten ook kansen krijgen. Dus geef die sprinters een faire kans, maar ook een zo veilig mogelijke kans."

Usain Bolt
Michel Wuyts: "Je zou een laatste kilometer kunnen organiseren in banen, zoals op een atletiekpiste. In die baan blijf je."

"UCI zou alles idealiter moeten controleren"

Tot slot nog eens: de organisatoren en wielerbonden. Wat kunnen zij doen om dit onheil te voorkomen? 

 

Michel Wuyts: "In principe moet een machtsorgaan als de UCI genoeg manschappen hebben om koersen en procedures te controleren."

 

"Maar de UCI beschikt over een budget van 40 miljoen euro en daar moet een pak mee betaald worden. Ter vergelijking: het budget van Tour-organisator ASO bedraagt 160 miljoen euro. Dus, de UCI is niet onbeperkt in zijn mogelijkheden om alles en iedereen te controleren. Maar idealiter is dat dus wél het geval."

Bekijk onze Facebook-live met Michel Wuyts: