Ga naar de inhoud

Nieuwe klim in Milaan-Sanremo: "Colle di Nava zal koers nerveus maken"

 vr 7 augustus 2020 11:13
Milaan-Sanremo steekt dit jaar in een nieuw jasje.
Milaan-Sanremo steekt dit jaar in een nieuw jasje.

Het vernieuwde parcours van Milaan-Sanremo is voor de meesten nog onbekend terrein. Michel Wuyts belde daarom met CCC-ploegleider Valerio Piva, die het parcours al verkend heeft. "Volgens Piva zijn er 2 grote aandachtspunten", weet Michel Wuyts.

"Nieuwe klim is lastiger dan de Turchino"

Valerio Piva verkende woensdag het vernieuwde parcours van Milaan-Sanremo met Greg Van Avermaet en Michael Schär. Zijn conclusie: het zal een gelijkaardige Milaan-Sanremo worden aan die van de voorbije jaren. De finale met de Cipressa en de Poggio is intact gebleven.


Maar in de 120 kilometer voor die traditionele finale zijn er volgens Piva 2 grote aandachtspunten.

 

Ten eerste is de (nieuwe) klim naar Niella Belbo lastiger dan de geschrapte Turchino. De renners moeten 20 kilometer klauteren, met vooral in de beginfase enkele steile stroken.

 

De top van die klim ligt op 137 km van de steep. Maar Piva verwacht niet dat de grote teams daar al iets zullen proberen. Die inspanning zouden ze achteraf bekopen.

Het profiel van de vernieuwde Milaan-Sanremo

"Afdaling van 2e klim zal koers nerveus maken"

Een tweede aandachtspunt is de Colle di Nava, een klim over smalle wegen. De top ligt op 70 km van de finish. Maar belangrijker dan de klim is de afdaling. Die is namelijk smal, bochtenrijk en heel snel.

 

Het is geen al te gevaarlijke afdaling, maar de snelheid zal er wel 35 kilometer lang hoog liggen. Tot bij het binnenrijden van Imperia (op 35 km van de streep). Positioneren voor de afdaling wordt dus heel belangrijk.

 

Ploegen zullen hun kopmannen nog meer dan andere jaren voorin moeten handhaven, want bij lintvorming in de afdaling is er gevaar op breuken.

 

Er kan tijdens al dat daalwerk iets ondernomen worden. Maar volgens Piva zal er vooral gekoerst worden in functie van de Cipressa (die enkele kilometers na de afdaling begint).

 

Piva vatte het mooi samen: "De afdaling van de Colle di Nava zal de koers nerveus maken, de Cipressa zal de koers zwaar maken."

Door die snelle afdaling zullen ploegen hun kopmannen nog meer dan andere jaren voorin moeten handhaven. Want bij lintvorming is er gevaar op breuken.

Michel Wuyts

"Renners zullen in een bakoven rijden"

Het zal zaterdag warm en windstil zijn. De vallei waarin de renners zullen rijden, kan daardoor een bakoven worden.

 

De thermometer zou zaterdag richting 35 graden gaan. Gelijkaardige temperaturen zoals in de Strade Bianche. De warmte zal dus ook in Milaan-Sanremo een bijkomend element zijn.

Het aangepaste parcours van Milaan-Sanremo