Ga naar de inhoud

Het nieuwe jasje van Milaan-Sanremo: "Maar Cipressa en Poggio blijven ijkpunten"

 wo 5 augustus 2020 09:11
Vorig jaar voerde winnaar Julian Alaphilippe de forcing op de Poggio.

Dit weekend zal het in ons land volop zomeren, maar in Italië staat "La Primavera" voor de deur. Zaterdag volgt met "lenteklassieker" Milaan-Sanremo het eerste monument, al werd het parcours helemaal omgegooid. Zal dat ook het wedstrijdverloop beïnvloeden? Niet meteen, denkt men in Italië.

Milaan-Sanremo is veelal hopen op en bidden voor vuurwerk in de aanloop naar de Poggio, maar de kuitenbijter op een steenworp van de Via Roma is en blijft steevast allesbepalend in het eerste monument van het seizoen.

 

Al is in het coronajaar 2020 niets wat het lijkt. Het gebruikelijke parcours van Milaan naar Sanremo werd helemaal op de schop gegooid.

 

Het Castello Sforzesco in de Italiaanse modestad blijft het vertrekpunt, maar de ellenlange tocht langs het zoemende asfalt van de Ligurische kust past dit jaar niet in het traditionele plaatje.

 

Vanuit Milaan wordt nu vooral de regio Piëmonte doorkruist, wat op papier voor een meer golvend terrein zorgt.

 

De beklimmingen van de Turchino en de 3 Capi (Cervo, Mele en Berta) zijn gesneuveld, maar twee andere hellingen zouden de sprinters nu moeten afmatten.

 

Op het glooiende terrein zijn de Niella Belbo en de Colle di Nava de zoethoudertjes tot in Imperia, waar we op circa 40 kilometer van de aankomst weer op het traditionele traject belanden. Met dus de Cipressa en Poggio als scherprechters op weg naar de Via Roma.

Blauw is de klassieke route, rood is het nieuwe traject

Burgemeesters dwongen organisator tot kunstgreep

De parcourswijziging hing al een tijdje in de lucht, maar werd pas vorige week officieel bevestigd.

 

Vooral in en rond Savona werd het protest tegen een passage van het peloton op 8 augustus de voorbije weken steeds hardnekkiger.

 

13 van de 16 betrokken burgemeesters wilden hun wegen in volle vakantieperiode niet afsluiten voor een wielerklassieker.

 

Ze blijven ook bezorgd over het coronavirus, ook al lijkt Italië een van de beste Europese leerlingen tijdens deze tweede zit.

Het peloton zoekt de kust pas in de finale op.

"Dit is gewoon geen koers die op 50 kilometer van de finish beslist wordt"

"Ja, het parcours is grondig aangepast, maar ik denk niet dat Milaan-Sanremo nu echt zoveel zal veranderen door deze nieuwe route", oppert Ciro Scognamiglio, wielerautoriteit van La Gazzetta dello Sport bij Sporza.

 

"Het aantal hoogtemeters is ook gestegen (van 2.059 naar 2.728) en het zal wel een tikkeltje lastiger zijn, maar we moeten ook niet overdrijven."

 

"Al gaan we wel ruim boven de 300 kilometer: een geneutraliseerde zone van 10 kilometer en 299 (in plaats van 291) kilometer koers."

 

"Het landschap is anders, het asfalt bolt misschien iets minder goed en de kust zien we pas in de finale. Maar vanuit Imperia blijft alles eigenlijk bij het oude."

 

"De ijkpunten blijven de Cipressa en de Poggio. Milaan-Sanremo is gewoon geen koers die op 50 kilometer van de finish in een beslissende plooi valt."

"Nog twee andere factoren: teams van 6 renners en hitte"

Kunnen de twee nieuwe beklimmingen op weg naar Imperia het peloton dan niet verrassen?

 

"Ze zijn niet echt bekend bij het grote publiek, maar je moet de lastigheidsgraad ook niet overschatten."

 

"Dit blijft een koers waarbij je moet wachten op de Poggio en waar de sprinters kanshebber blijven."

 

"Meer dan het parcours zie ik twee andere factoren die een invloed kunnen hebben: de ploegen mogen maar met 6 in plaats van 7 renners starten en ook de hitte zal een rol spelen."

 

"Neen, het wordt niet zo heet als zaterdag in Toscane tijdens de Strade Bianche, maar het blijft wel warm."

"Ik raad Van Aert aan om aan te vallen op de Poggio"

"Wie mijn favorieten zijn? Ik denk spontaan aan Fernando Gaviria", zegt de Italiaanse wielerjournalist.

 

"En uiteraard aan Wout van Aert. Hij werd vorig jaar al 6e en is nu nog sterker."

 

"Al raad ik hem wel aan om aan te vallen op de Poggio en om niet te wachten tot de Via Roma."