meest recent
- 10:58Na de bittere pil: "Er wordt gekoerst en voor hetzelfde geld staan 2 wereldkampioenen op het podium van de Ronde"
- 10:52Jouw gids voor de Ronde van Vlaanderen (m/v): kijk van start tot finish naar de koers
- 10:00Laurens De Plus, klimknecht als rookie in de Ronde: "Mijn winstratio zal van 100 naar 50 procent gaan"
- 09:32In schaduw van Lore Bruggeman rijpen talentvolle Belgische skateboarders: "Parijs komt nog te vroeg"
- 08:50BEKIJK - Western of wielerwedstrijd? Belgische belofte temt losgeslagen paard in volle finale
- 08:44Meester-afdaler Matej Mohoric droomt van Ronde: "Er bestaat geen enkele veilige weg voor ons"
- 08:19SD Worx-Protime betreurt afwijzing van Demi Vollering na "maximaal voorstel": "Het doet enorm veel pijn"
- 07:01Briljante Grigor Dimitrov wipt Carlos Alcaraz in kwartfinales Miami Open: "Hij liet me eruit zien als een 13-jarige"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
John Lelangue: "Of er iets aan de hand is bij Lotto-Soudal? Totaal niet"
Het peloton snakt naar de competitieterugkeer, maar de coronacrisis heeft de renners ook met vragen en twijfels opgezadeld. Zo zou er bij Lotto-Soudal onrust in de tent zijn: bij veel renners loopt het contract af, het personeel van de Belgische ploeg is ook nog niet volledig aan de slag. Ploegbaas John Lelangue wuift de geruchten weg.
Bekijk een verslag in Het Journaal:
"Vanaf 1 augustus is iedereen weer aan boord"
De renners van Lotto-Soudal hebben op eigen initiatief ingeleverd tijdens de coronacrisis, benadrukt John Lelangue nog eens.
Van het personeel bleef een zestal werknemers voltijds aan het werk, de rest van de equipe werd op technische werkloosheid geplaatst.
"Sinds enkele weken komen verzorgers en mecaniciens progressief weer aan boord", verduidelijkt Lelangue.
"Het hangt af van het werk en het programma. Maar vanaf 1 augustus begint het seizoen weer echt en dan is iedereen weer aan boord."
Maar intussen zouden enkele werknemers eieren voor hun geld kiezen en zouden zij het team al verlaten hebben. Is er iets aan de hand? "Totaal niet", antwoordt Lelangue.
"De vertrekkers hebben andere opportuniteiten in andere sectoren en iedereen heeft die vrijheid. En er zijn mensen die nog voor ons willen blijven werken, maar niet meer voor langere periodes. Dat begrijp ik volledig."
"Dat we tijdens de lockdown weinig contact met hen gehad hebben? Een videomoment elke 2, 3 of 4 weken, dat is een normale basis."
"We moesten wachten op de UCI-kalender, die tot 2 weken geleden nog veranderde. Ik kon ook niets aan hen vragen om te doen, want ze waren op technische werkloosheid gezet."
De vertrekkers hebben andere opportuniteiten in andere sectoren en iedereen heeft die vrijheid. En er zijn mensen die nog voor ons willen blijven werken, maar niet meer voor langere periodes. Dat begrijp ik volledig.
"Enkele contracten zijn al getekend"
Maar ook bij de renners zou er ontevredenheid zijn. Wielertransfers mogen pas op 1 augustus geofficialiseerd worden, maar voordien kan er natuurlijk wel al onderhandeld worden.
John Lelangue lijkt dat niet meteen van plan, waardoor veel van zijn renners op hun honger blijven zitten.
"Ik kan zeggen dat enkele contracten al getekend zijn", countert Lelangue meteen. "En ik heb contact met managers zoals in een normale periode."
"Ik had ook gezegd dat het weinig respectvol zou zijn om over nieuwe namen of verlengingen te communiceren tot de volledige staf weer aan het werk zou zijn."
"Iedereen begrijpt de situatie, de renners ook. Sommige renners hebben niet meer gekoerst sinds oktober vorig jaar en dan is het normaal dat we de eerste koersen zullen afwachten."
"We hebben 15 renners onder contract, inclusief onze leiders. We zoeken dus geen 20 renners. We hebben nog tijd, maar de onderhandelingen gaan goed."
Onder meer Thomas De Gendt is einde contract. "Ik heb een heel goed contact met hem en heb Thomas tijdens de lockdown enkele keren gezien in de service course. We hebben gesproken. Hij weet wat ik denk en we delen die visie."