Ga naar de inhoud

Hoe zelfredzaam is Campenaerts op training? "Achterlicht waarschuwt voor snelle auto's"

 do 11 juni 2020 13:38
Victor Campenaerts hamert op het gebruik van een achterlicht op een koersfiets.
Victor Campenaerts hamert op het gebruik van een achterlicht op een koersfiets.

Victor Campenaerts is een trainingsbeest. Maar wat neemt hij allemaal mee voor een lange fietstocht? En wat zit er allemaal in zijn toolkit? "Ik probeer zo weinig mogelijk in mijn achterzak te steken om de druk op mijn onderrug te beperken", zegt Campenaerts.

Campenaerts: "Ik heb nooit een gsm in mijn achterzak"

Victor Campenaerts (NTT) is een van de 12 kopmannen of -vrouwen in de Virtual Baloise Belgium Tour. Als je in zijn ploeg zit, kan je hem aan de zege helpen door tot en met zondag zoveel mogelijk kilometers te rijden.

 

Maar wat neem je best allemaal mee voor een trainingsrit? "Ik hang altijd mijn toolkit achter mijn zadel", vertelt Campenaerts. 

 

"Ik probeer zo weinig mogelijk in mijn shirt te steken, omdat ik anders te veel druk heb op mijn onderrug. Dat probeer ik te vermijden."

 

"Ik heb bijvoorbeeld ook nooit een gsm in mijn achterzak zitten. Wel heb ik een aparte gsm die ik onder mijn Garmin-fietscomputer plaats aan mijn stuur."

 

"In die aparte gsm zit een andere simkaart, waarvan slechts 5 mensen het nummer hebben. Zo word ik op training ook bijna nooit gestoord, maar ik kan wel mensen bellen als ik pech heb of in nood ben."

VIDEO: Dit neemt Campenaerts altijd mee op training

Wat zit er allemaal in de toolkit van Victor Campenaerts?

  • 2 binnenbanden
    "Het is belangrijk dat die goed zijn ingepakt. De binnenbanden in je toolkit mogen niet nat worden. Want als dat rubber nat wordt en lang in je toolkit zit, kan dat rubber scheuren als je je band oppompt."

  • 2 "bommekes" en een opzetstukje voor het "bommeke"
    "Een bommeke is een CO2-patroon waarmee je de banden op de juiste banddrukte kan pompen. Een fietspompje neem ik nooit mee, bommekes zijn een goed alternatief. Ze nemen nauwelijks plaats in in mijn zadeltasje."

  • 2 lepeltjes om de banden eraf te halen

  • 1 toolkitje met inbusseleutels
    "Maar ik moet die sleutels amper gebruiken tijdens een fietstocht."

"Maar eigenlijk heb ik mijn toolkit heel weinig nodig", geeft Campenaerts toe. "Als je altijd met materiaal rijdt dat in orde is, dan heb je minder kans op pech."

 

"Zo vervang ik geregeld mijn buitenbanden. Een buitenband kost natuurlijk wel iets, maar op lange termijn komt dat goedkoper uit."

 

"Een binnenband kost tegenwoordig meer dan 5 euro en als je heel lang met je buitenbanden blijft rijden, rijd je misschien 10 keer meer lek."

Ik vervang geregeld mijn buitenbanden. Een buitenband kost natuurlijk wel iets, maar op lange termijn komt dat goedkoper uit.

Victor Campenaerts

Wat zit er allemaal in de achterzak van Campenaerts?

Geen gsm of technisch materiaal, maar wat zit er dan wel in de achterzak van Victor Campenaerts?

 

“Mijn bank- en identiteitskaart, cashgeld, een huissleutel en wat voeding", zegt Campenaerts. "Maar veel voeding neem ik eigenlijk niet mee"

"In elke bidon zit er normaal gezien 30 gram suiker, een brandstof die heel goed opgenomen wordt door je spieren."


"Maar in plaats van 30 gram suiker in mijn bidon en een gelletje van 30 gram doe ik 60 gram suiker in mijn bidon. Dat komt op hetzelfde neer, maar daardoor hoef ik een gelletje minder mee te nemen in mijn achterzak."

 

"Ik neem ook geregeld zakjes met sportdrank mee, die ik onderweg dan aanleng met water."

"Iedere wielertoerist zou achterlicht moeten hebben"

Met welke bandendruk vertrekt Campenaerts voor een fietstocht? “Ik rijd met
4,5 bar in mijn achterband en 4 bar in mijn voorband."

 

"Dat is weinig druk. Maar ik rijd met banden die 28 millimeter breed zijn, breder dan de meeste banden. En hoe breder je band, hoe lager de druk mag zijn."

 

"4 bar in een 28 millimeter-band komt overeen met 5,5 bar in een 25 millimeter band en 7 bar in een 23 millimeter-band. Ik vind die 28 millimeter-banden heel comfortabel voor lange fietstochten."

 

Op de koersfiets van Campenaerts prijkt ook een achterlicht. "Ik vind dat bijna verplicht voor elke wielertoerist."

 

"In mijn achterlicht zit een radar, waardoor er op mijn Garmin een waarschuwing verschijnt als er een achterligger op komst is met een hoge snelheid."

 

"Die radar kan het verschil zien tussen een motorrijder, fietser of auto. Dat is heel straf. Als die radar een auto detecteert, begint mijn achterlicht ook feller te schijnen."

 

"Een gewoon achterlicht is natuurlijk ook al heel goed. Ook overdag heeft dat zijn nut als het bijvoorbeeld somber weer is." 

Campenaerts' mecanicien Kevin Suarez toont hoe je een band vervangt

Campenaerts staat 5e in Virtual Baloise Belgium Tour

Tot en met zondag strijdt Victor Campenaerts samen met 11 andere kopmannen en -vrouwen voor de zege in de Virtual Baloise Belgium Tour.

Campenaerts en co voeren elk een team van wielertoeristen aan die zoveel mogelijk kilometers moeten verzamelen.

 

Al wie graag fietst, kan zich nog altijd inschrijven op de website van het evenement. Je belandt dan automatisch in de ploeg van een van de kopmannen.

 

Na de 1e dag leidt Oliver Naesen bij de mannen, met 10.538 kilometer. Campenaerts staat 5e. Bij de vrouwen voert Ceylin Alvarado de rangschikking aan.

Teamklassement mannen
1. Team Remco Evenepoel 48.516 kilometer
2. Team Oliver Naesen 45.430 km
3. Team Laurens De Vreese 45.068 km
4. Team Toon Aerts 44.345 km
5. Team Victor Campenaerts 43.119 km
6. Team Greg Van Avermaet 42.991 km
7. Team Robbe Ghys 40.481 km
8. Team Xandro Meurisse 39.843 km
Teamklassement vrouwen
1. Team Ceylin Alvarado 14.277 km
2. Team Jolien D'hoore 13.635 km
3. Team Ellen Van Loy 11.853 km
4. Team Sanne Cant 11.251 km