meest recent
- 16:18Stephen Williams verrast vriend en vijand op de Muur van Hoei na ferme slijtageslag in Waalse Pijl, Van Gils 3e
- 15:49Toumani Camara over "goed" 1e jaar in NBA: "Het is zot dat mensen van België afkomen om naar mij te komen kijken"
- 15:00Voor je agenda: de belangrijkste afspraken van onze atleten op de Olympische Spelen in Parijs
- 14:46Hoeveel voorsprong heb je nodig aan de voet van de Muur van Hoei om als vluchter te winnen?
- 14:17Coach Nina Derwael: "In januari kon ze slechts kort handstand doen, ze heeft een ongelooflijke weg afgelegd"
- 13:47Kan Bayern München seizoen opfleuren door Arsenal te wippen? "Voor CL kunnen ze zich blijkbaar wel nog opladen"
- 13:17Cruciale weken voor olympische kwalificatie: wie kan zich in april en mei verzekeren van Parijs?
- 12:33Nina Derwael predikt realisme 100 dagen voor de Spelen: "Parijs is surplus, desnoods is er nog altijd LA"
- 16:25BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 16:13Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 13:53Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
- 13:51Nog 100 dagen tot de start van de Spelen: "Grote delegatie met, hopelijk, succesvolle Spelen"
- 16/04Bekijk de goals uit Standard - Anderlecht in de Lotto Super League (2-2)
- 16/04Mauri Vansevenant is de hoop van zijn ploeg voor de Waalse Pijl
- 16/04Olympische vlam is ontstoken in Griekenland
- 16/04Ruiters mikken hoog in Parijs: "Medaille in jumping, top 8 in dressuur en eventing"
11 juni 1955: de zwartste dag in de geschiedenis van de autosport
Op het Circuit de la Sarthe, beter gekend als Le Mans, gebeurde dag op dag 65 jaar geleden het vreselijkste ongeval in de geschiedenis van de autosport. 83 toeschouwers en de Franse rijder Pierre Levegh lieten daarbij het leven, maar de race ging gewoon door.
65ste verjaardag van ergste ongeval ooit in de motorsport:
Hawthorn (Jaguar) tegenover Fangio (Mercedes)
De 24 uren van Le Mans was ook toen al een prestigieus evenement op de kalender. Het werd aangekondigd als een bitse strijd tussen het jonge Britse talent Mike Hawthorn en de Argentijnse grootmeester Juan Manuel Fangio, die dat jaar voor de derde maal wereldkampioen Formule 1 zou worden.
Hawthorn reed met een Jaguar en Fangio zat in het team van Mercedes. Omdat de Tweede Wereldoorlog nog maar 10 jaar daarvoor was afgelopen, waren de oorlogswonden niet volledig geheeld. Daarom was het ook een prestigestrijd tussen het Engelse en het Duitse merk.
Hawthorn en Fangio maakten hun favorietenrol waar. Na ruim twee uur wedstrijd hadden ze de meeste andere teams al op één of meer ronden achterstand gezet, maar toen liep het fout.
84 doden, maar de race gaat door
Hawthorn was net de veel tragere Austin van Lance Macklin voorbij gestoven, toen hij bruusk remde om alsnog de pitlane in te gaan. Macklin remde uit alle macht om Hawthorn niet te raken.
Dat lukte met moeite, maar de Fransman Pierre Levegh die in zijn spoor reed, kon Macklin niet meer ontwijken. Door de aanrijding verloor Macklin de controle over het stuur en reed in de pitlane 3 mensen aan, die het leven lieten.
De Mercedes van Levegh smakte tegen een muur en vloog in brand. De brandende brokstukken werden in het publiek gekatapulteerd, omdat er toen geen beschermende hekken waren. 83 doden was het trieste bilan. Ook Levegh, die zoals iedereen zonder gordel racete, overleefde de crash niet.
In Zwitserland geen autosport tot 2018
Mercedes trok zich terug uit de race, maar de anderen bleven ondanks de vreselijke gevolgen van de crash doorgaan. Hawthorn, de rijder die het ongeluk had veroorzaakt, won de race.
Pas achteraf kwam het besef dat het zo niet voort kon. Mercedes bleef na Le Mans 1955 zelfs meer dan 30 jaar weg uit de autosport. Frankrijk en Duitsland verboden tijdelijk de autosport.
In Zwitserland duurde het veel langer. Pas twee jaar geleden mocht er daar voor het eerst opnieuw geracet worden. Op 10 juni 2018 werd in Zurich de Formule E Grand Prix gereden.
De vloek
Winnaar van Le Mans 1955, Mike Hawthorn, die altijd racete met een vlinderdasje, leek ondanks de crash die hem bleef achtervolgen op weg naar een schitterende carrière.
In 1958 werd hij zelfs de eerste Britse wereldkampioen Formule 1 voor zijn landgenoot Stirling Moss. Verrassend kondigde hij kort na het behalen van de titel zijn afscheid aan.
Niet veel later, op 22 januari 1959, overleed hij… na een auto-ongeluk. Hij werd amper 29 jaar oud.