• home
  • video
  • pas verschenen

    11 juni 1955: de zwartste dag in de geschiedenis van de autosport

    Op het Circuit de la Sarthe, beter gekend als Le Mans, gebeurde dag op dag 65 jaar geleden het vreselijkste ongeval in de geschiedenis van de autosport. 83 toeschouwers en de Franse rijder Pierre Levegh lieten daarbij het leven, maar de race ging gewoon door.

    65ste verjaardag van ergste ongeval ooit in de motorsport:

    Hawthorn (Jaguar) tegenover Fangio (Mercedes)

    De 24 uren van Le Mans was ook toen al een prestigieus evenement op de kalender. Het werd aangekondigd als een bitse strijd tussen het jonge Britse talent Mike Hawthorn en de Argentijnse grootmeester Juan Manuel Fangio, die dat jaar voor de derde maal wereldkampioen Formule 1 zou worden.

     

    Hawthorn reed met een Jaguar en Fangio zat in het team van Mercedes. Omdat de Tweede Wereldoorlog nog maar 10 jaar daarvoor was afgelopen, waren de oorlogswonden niet volledig geheeld. Daarom was het ook een prestigestrijd tussen het Engelse en het Duitse merk.

     

    Hawthorn en Fangio maakten hun favorietenrol waar. Na ruim twee uur wedstrijd hadden ze de meeste andere teams al op één of meer ronden achterstand gezet, maar toen liep het fout.

    Mike Hawthorn (r) in discussie met Juan Manuel Fangio.

    84 doden, maar de race gaat door

    Hawthorn was net de veel tragere Austin van Lance Macklin voorbij gestoven, toen hij bruusk remde om alsnog de pitlane in te gaan. Macklin remde uit alle macht om Hawthorn niet te raken.

     

    Dat lukte met moeite, maar de Fransman Pierre Levegh die in zijn spoor reed, kon Macklin niet meer ontwijken. Door de aanrijding verloor Macklin de controle over het stuur en reed in de pitlane 3 mensen aan, die het leven lieten. 

     

    De Mercedes van Levegh smakte tegen een muur en vloog in brand. De brandende brokstukken werden in het publiek gekatapulteerd, omdat er toen geen beschermende hekken waren. 83 doden was het trieste bilan. Ook Levegh, die zoals iedereen zonder gordel racete, overleefde de crash niet.

    In Zwitserland geen autosport tot 2018

    Mercedes trok zich terug uit de race, maar de anderen bleven ondanks de vreselijke gevolgen van de crash doorgaan. Hawthorn, de rijder die het ongeluk had veroorzaakt, won de race.

     

    Pas achteraf kwam het besef dat het zo niet voort kon. Mercedes bleef na Le Mans 1955 zelfs meer dan 30 jaar weg uit de autosport. Frankrijk en Duitsland verboden tijdelijk de autosport.

     

    In Zwitserland duurde het veel langer. Pas twee jaar geleden mocht er daar voor het eerst opnieuw geracet worden. Op 10 juni 2018 werd in Zurich de Formule E Grand Prix gereden.

    De vloek

    Winnaar van Le Mans 1955, Mike Hawthorn, die altijd racete met een vlinderdasje, leek ondanks de crash die hem bleef achtervolgen op weg naar een schitterende carrière.

     

    In 1958 werd hij zelfs de eerste Britse wereldkampioen Formule 1 voor zijn landgenoot Stirling Moss. Verrassend kondigde hij kort na het behalen van de titel zijn afscheid aan.

     

    Niet veel later, op 22 januari 1959, overleed hij… na een auto-ongeluk. Hij werd amper 29 jaar oud.

    Mike Hawthorn overleed zelf in een auto-ongeval.