De huidige coronacrisis brengt nog heel wat onzekerheden met zich mee over het komende voetbalseizoen, maar daar ligt de KV Mechelen-fan (blijkbaar) niet wakker van. Na een actiemaand heeft KVM al 9.500 abonnementen verkocht. Hoe kijkt sporteconoom Wim Lagae naar die opvallende uitkomst?
"Dit overtreft onze stoutste verwachtingen", zegt algemeen directeur Frank Lagast over de 9.500 verkochte abonnementen.
"We hebben sinds 1 mei heel duidelijk gecommuniceerd met onze "no matter what"-campagne. "We weten niet wat de toekomst brengt, maar we geven een leuke korting van 22 procent gedurende 1 maand.""
"Waarom we dat voordeeltarief gehanteerd hebben? De supporters zitten mee in onze raad van bestuur en dit was goed afgestemd. Al is het resultaat beter dan gehoopt, want we dachten aan zo'n 6.000 abonnementen."
"We doen voorts geen compensaties meer. Dit was een unieke korting. Donderdag begint de verkoop volgens de normale prijzen. We verwachten nu enkele kalmere weken, maar dit bewijst de kracht van onze familie."
"Waar we zullen stranden? We hopen het aantal van vorig jaar - 12.000 abonnees - te evenaren of te overtreffen."
"KV Mechelen heeft voor een vlugge doorstart gekozen"
De aanhang van KV Mechelen lijkt dus niet te wachten op antwoorden over de toekomst van voetbalfans.
"Dit verhaal bewijst dat de commerciële cel van KV Mechelen overuren gedraaid heeft. KVM is een traditieclub met fans die er "no matter what" voor gaan, maar we mogen uit dit verhaal geen algemene conclusies trekken", nuanceert sporteconoom Wim Lagae meteen.
"Want let goed op: de echte rekening wordt pas bij de eerste speeldag gemaakt. Dan kun je het aantal verkochte abonnementen vergelijken met het vorige seizoen. Dat is nu koffiedik kijken. Bij KVM hebben veel fans gebruik gemaakt van die kortingsperiode, maar die is nu ook voorbij."
"Het getuigt wel van een zeker aanpassingsvermogen dat je heel snel met een nieuw voorstel kan komen."
"Andere clubs nemen een afwachtende houding aan en kijken vooral naar de Veiligheidsraad. Voor ze naar hun fans stappen, willen ze helder kunnen communiceren. Ze willen niet elke week terugschakelen, maar KVM heeft voor een vlugge doorstart gekozen."
"De meest opvallende zet is die van Genk, dat zijn abonnementen sowieso verlengt tot januari 2021. Anderlecht geeft dan weer een korting van 20 procent en overal zit dus wel een terugvordering, een compensatie voor de fans die de 30e speeldag en de play-offs al sowieso gemist hebben. Er wordt hard gewerkt op de marketingafdelingen van de clubs."
KVM is een traditieclub met fans die er "no matter what" voor gaan, maar we mogen uit dit verhaal geen algemene conclusies trekken.
"Dit cashbedrag is in deze maanden welkom"
Door de coronacrisis lijkt het belang van de abonnementenverkoop voor de clubs nog toe te nemen.
"Ja, want deze ticketinkomsten vloeien normaal binnen in juni en juli, een periode waarin clubs normaal weinig andere liquiditeiten hebben. Dit cashbedrag is dan welkom."
"Elke club heeft vandaag één zekerheid: ze zitten met een gigantische loonlast en met hoge tekengelden terwijl de inkomsten verdampen of opdrogen. Vandaar dat clubs heel snel schakelen."