meest recent
- 07:21Eendracht Aalst en 6 andere amateurclubs krijgen (nog) geen licentie
- 06:51Colin Coosemans geeft emotionele speech na debuut voor Anderlecht: "Het was het allemaal waard"
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: “Ruben is de pechvogel van het voorjaar”
- 06:21EK judo is geen hoofddoel, maar Belgen trekken met ambities naar Zagreb: "Je gaat naar EK om te winnen"
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Budgetplafond in F1 van 145 miljoen dollar in 2021 tot 135 in 2023
De vinger gaat op de knip in de Formule 1. Om de sport financieel leefbaar te houden wordt de komende jaren een budgetplafond ingevoerd.
Salarisplafond per team de komende jaren:
- 2021: 145 miljoen dollar
- 2022: 140 miljoen dollar
- 2023-2025: 135 miljoen dollar
"Overwinning voor de F1"
De wereldautosportfederatie FIA wil met een financieel plafond paal en perk stellen aan de budgetten die de pan uitswingen. Vooral de kleinere teams waren vragende partij om de situatie aan te pakken.
De ploegen waren het al eens over de verlaging, nu is ook de motorsportraad van de FIA akkoord gegaan met een maximumbedrag dat teams mogen spenderen aan de ontwikkeling van hun bolides.
"Volgend jaar voeren we per team een stop in bij 145 miljoen dollar (132 miljoen euro) en de jaren erna zal dat plafond telkens nog wat lager liggen", zegt de FIA.
"De budgetten zijn bepaald voor een seizoen van 21 wedstrijden. Salarissen voor de rijders en kosten voor de motoren zijn niet inbegrepen."
"Dit is een overwinning voor de F1", reageert Zak Brown van McLaren, een hevige pleitbezorger van lagere budgetten. Als het van Brown afhing, was 100 miljoen dollar de grens geweest.
Brown: "De economische druk op de F1 is al een tijdje onhoudbaar. Als er niets aan gedaan zou zijn, zou onze toekomst ernstig in gevaar komen."
Kleinere teams wilden nog verder gaan
De coronacrisis is de druppel die de emmer liet overlopen. In oktober was al een budgetbeperking tot 175 miljoen dollar (159 miljoen euro) afgesproken, maar nu heel wat wedstrijden afgelast of uitgesteld zijn, is het inkomstenverlies nog groter geworden.
De drie grote teams, Ferrari op kop, waren tegen een verdere verlaging, terwijl de kleinere teams een drastische inkrimping tot 100 miljoen dollar vroegen. Nu is een compromis bereikt dat voor iedereen acceptabel is.
Op 5 juli hoopt de F1 het seizoen te kunnen starten in Oostenrijk. De GP van België in Spa-Francorchamps staat nog altijd op 30 augustus geprogrammeerd, weliswaar achter gesloten deuren.