Ga naar de inhoud

"Budgetplafond kan F1 in leven houden, maar je krijgt niet meteen een andere sport"

 do 28 mei 2020 14:02

"Eindelijk. Eindelijk." Onze Formule 1-volger Sammy Neyrinck kan alleen maar toejuichen dat de F1-teams een akkoord hebben bereikt over een budgetplafond. Al zijn er ook veel kanttekeningen. 

Eindelijk. Eindelijk. Zo'n budgetplafond was nodig. Het kan deze sport in leven houden.

 

Formule 1 werd de voorbije jaren gedomineerd door enkele topteams en andere teams klampten aan met minder budget. Die kloof probeert men nu te nivelleren, maar het wordt een werk van lange adem.

 

De cijfers over het budgetplafond zijn prestatiegerelateerd budget.

 

Wat daarnaast komt, mogen de teams nog altijd zelf bepalen: salarissen voor de rijders, marketing, ... Rijders en topingenieurs mogen nog steeds ongelimiteerd betaald worden.

 

Maar het is goed dat er iets beweegt, anders zou de F1 in zijn huidige vorm moeilijk in leven blijven. De kloof tussen de topteams en de rest is te groot. 

 

Er is te weinig competitie en iedereen hoopt dat het nu eerlijker wordt. Iedereen zal nu met gelijke of meer gelijke wapens kunnen strijden, maar er zal nog steeds een verschil zijn. 

Het is goed dat er iets beweegt, anders zou de F1 in zijn huidige vorm moeilijk in leven blijven. De kloof tussen de topteams en de rest is te groot.

Sammy Neyrinck

"Dreigement van Ferrari? Dat zal niet gebeuren"

De inkrimping van het budget maakt wel een verschil uit. Officiële cijfers zijn er niet, maar vaak gaat het nu om een veelvoud.

 

Bij sommige teams zou het tot een half miljard dollar gaan. Zij kunnen blijven sleutelen aan hun wagen, bijna per circuit, terwijl anderen het met één wagen voor een heel seizoen moeten doen.

 

Natuurlijk zal de coronacrisis ook een rol spelen. Iedereen voelt dat er financiële problemen zullen ontstaan in elke sector. Misschien probeert de F1 proactief te werken. Men anticipeert op wat komt.

 

En uiteraard waren er ook nu weer de dreigementen van onder meer Ferrari om uit de sport te stappen bij een plafond, maar dat komt elk jaar terug. Ik zie het niet gebeuren, want Ferrari en de F1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

"Natuurlijk zijn er nog genoeg achterpoortjes"

De F1 telt veel ego's en dollars, maar dit compromis is redelijk historisch. De topteams zullen misschien minder egoïstisch functioneren, want zonder kleine teams is er geen sport.

 

Al zijn er natuurlijk genoeg achterpoortjes. Als je tussen de regels leest, dan merk je dat iedereen tevreden kan zijn met die compromis.

 

Je zoekt altijd naar kleine gaatjes in het net en ik ben er zeker van dat er nu al mensen de reglementen aan het uitpluizen zijn. 

 

Maar de automobielfederatie FIA is een scheidsrechter en zal er wel op toezien dat iedereen het spel zo eerlijk mogelijk speelt. Het is geen kinderspel. Ze hebben elkaar hard nodig.

Er zijn natuurlijk genoeg achterpoortjes. Als je tussen de regels leest, dan merk je dat iedereen tevreden kan zijn met die compromis.

Sammy Neyrinck

"In één jaar krijg je geen andere F1 te zien"

We kunnen dus alleen maar hopen dat deze sport spannender wordt. Maar deze regels zullen niet meteen alles in 1 seizoen beïnvloeden.

 

Hopelijk wordt het minder voorspelbaar, maar het zal niet in 1, 2, 3 gebeuren. In één jaar tijd krijg je geen andere F1 te zien. Dat is utopisch.