meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
"Budgetplafond kan F1 in leven houden, maar je krijgt niet meteen een andere sport"
"Eindelijk. Eindelijk." Onze Formule 1-volger Sammy Neyrinck kan alleen maar toejuichen dat de F1-teams een akkoord hebben bereikt over een budgetplafond. Al zijn er ook veel kanttekeningen.
Eindelijk. Eindelijk. Zo'n budgetplafond was nodig. Het kan deze sport in leven houden.
Formule 1 werd de voorbije jaren gedomineerd door enkele topteams en andere teams klampten aan met minder budget. Die kloof probeert men nu te nivelleren, maar het wordt een werk van lange adem.
De cijfers over het budgetplafond zijn prestatiegerelateerd budget.
Wat daarnaast komt, mogen de teams nog altijd zelf bepalen: salarissen voor de rijders, marketing, ... Rijders en topingenieurs mogen nog steeds ongelimiteerd betaald worden.
Maar het is goed dat er iets beweegt, anders zou de F1 in zijn huidige vorm moeilijk in leven blijven. De kloof tussen de topteams en de rest is te groot.
Er is te weinig competitie en iedereen hoopt dat het nu eerlijker wordt. Iedereen zal nu met gelijke of meer gelijke wapens kunnen strijden, maar er zal nog steeds een verschil zijn.
Het is goed dat er iets beweegt, anders zou de F1 in zijn huidige vorm moeilijk in leven blijven. De kloof tussen de topteams en de rest is te groot.
"Dreigement van Ferrari? Dat zal niet gebeuren"
De inkrimping van het budget maakt wel een verschil uit. Officiële cijfers zijn er niet, maar vaak gaat het nu om een veelvoud.
Bij sommige teams zou het tot een half miljard dollar gaan. Zij kunnen blijven sleutelen aan hun wagen, bijna per circuit, terwijl anderen het met één wagen voor een heel seizoen moeten doen.
Natuurlijk zal de coronacrisis ook een rol spelen. Iedereen voelt dat er financiële problemen zullen ontstaan in elke sector. Misschien probeert de F1 proactief te werken. Men anticipeert op wat komt.
En uiteraard waren er ook nu weer de dreigementen van onder meer Ferrari om uit de sport te stappen bij een plafond, maar dat komt elk jaar terug. Ik zie het niet gebeuren, want Ferrari en de F1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
"Natuurlijk zijn er nog genoeg achterpoortjes"
De F1 telt veel ego's en dollars, maar dit compromis is redelijk historisch. De topteams zullen misschien minder egoïstisch functioneren, want zonder kleine teams is er geen sport.
Al zijn er natuurlijk genoeg achterpoortjes. Als je tussen de regels leest, dan merk je dat iedereen tevreden kan zijn met die compromis.
Je zoekt altijd naar kleine gaatjes in het net en ik ben er zeker van dat er nu al mensen de reglementen aan het uitpluizen zijn.
Maar de automobielfederatie FIA is een scheidsrechter en zal er wel op toezien dat iedereen het spel zo eerlijk mogelijk speelt. Het is geen kinderspel. Ze hebben elkaar hard nodig.
Er zijn natuurlijk genoeg achterpoortjes. Als je tussen de regels leest, dan merk je dat iedereen tevreden kan zijn met die compromis.
"In één jaar krijg je geen andere F1 te zien"
We kunnen dus alleen maar hopen dat deze sport spannender wordt. Maar deze regels zullen niet meteen alles in 1 seizoen beïnvloeden.
Hopelijk wordt het minder voorspelbaar, maar het zal niet in 1, 2, 3 gebeuren. In één jaar tijd krijg je geen andere F1 te zien. Dat is utopisch.